Tento článek se týká pouze bicyklů s ráfkovými brzdami. Kotoučové brzdy popsané nehody nezpůsobují.
Typická podzimní nehoda na kole s brzdami typu V (V-brake) hrozí kvůli probržděnému ráfku. Bláto, mokrý písek a ostatní nečistoty způsobují oděr kovových ráfků, ke kterým přisedají gumové brzdící botky.
Když se ráfek probrzdí příliš (rozuměj prodře), ztratí pevnost a praskne.
Silniční a trekkingová kola praskají za jízdy
Může se to stát za jízdy, což je velmi nepříjemné a při vyšší rychlosti nebezpečné. Na ráfku se v takovém okamžiku objeví trhlina a buď vydrží až do konce vyjížďky s tím, že se ozývají kvílivé zvuky a kolo nepříjemně hází do stran, nebo se celé kolo zablokuje a cyklista nekompromisně letí přes řídítka.
To se častěji stává silničním cyklistům nebo cykloturistům na crossových kolech. Probroušení ráfku lze očekávat v jejich případech jednou za deset až dvacet tisíc ujetých kilometrů.
Horské kolo pukne při dofukování
Je také možné, že z ráfku se odlomí velká část probržděného boku, během nafukování pneumatik, nejčastěji pomocí kompresoru doma či u benzinové pumpy. Nikomu se při tom nic nestane, ale rána je to velká a leknutí obrovské. Nám se to za cyklistickou kariéru stalo dvakrát a v obou případech nás to vyděsilo, než jsme si uvědomili, o co jde.
Může se ovšem také stát pouze to, že se ráfek jakoby otevře. Tím se znehodnotí stejně, jako by praskl, ale ušetří nás aspoň leknutí.
Nehoda při pumpování se nejčastěji stane cyklistům na horských kolech. Jejich ráfky se probrousí přibližně za pět až deset tisíc kilometrů podle toho, v jak náročném terénu a za jakého počasí obvykle jezdí.
Vyměnit nebo opravit
Nehodám lze samozřejmě předejít včasnou výměnou ráfku. Ráfky speciálně pro V-brake mají na sobě vysoustruženou slabou rýhu - když už není vidět, je čas na výměnu ráfku. U ostatních ráfků musíte dát na cit, anebo se poraďte v cykloservisu, jak to vidí mechanik. Stěna ráfku by neměla být tenčí než 1 mm, což lze změřit například šuplerou (posuvným měřítkem).
Je možné také vizuálně posoudit, zda ráfky nemají hluboký zářez a nejsou tedy už zcela bezpečné. Při odhadu hloubky probrždění je dobrou pomůckou platební karta přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Díky tomu jasně vidíme, kolik kovového materiálu z ráfku již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě výměna.
Pokud nejste cyklomechanik s vybavenou dílnou, musíte s rozbitým ráfkem do servisu. Na obyčejném horském kole počítejte s investicí přibližně patnáct set až dva a půl tisíce korun.
Kolo Author Traction, které vidíte na videu, bylo opraveno za 1575 korun. V ceně byl nový ráfek (480 Kč), konus Deore (60 Kč), dvě ložiska (30 Kč), duše (85 Kč), plášť (400 Kč), rozletení, zapletení, vyšištění a promazání (520 Kč).
Domácí cykloservis na Horydoly
Mytí kola
Řetěz
Přehazovačka a přesmykač
Středová osa
Pneumatika a duše
Probržděný ráfek
Jarní údržba kola
Co dělá profesionální cykloservis?
Sám sobě cyklomechanikem