Elektrické koloběžky a elektrokola 2023
LEŠANY Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
18. listopadu
Lešany: mrtvý elektrokoloběžkář
52letý elektrokoloběžkář spadl večer 17. listopadu ze svého stroje na silnici v Lešanech. Mrtvého na krajnici našel náhodný kolemjdoucí. Policie uvedla, že nic nenasvědčuje podílu někoho dalšího na tragické dopravní nehodě. "Dotyčný neměl přilbu," uvedla policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. "Dotyčný byl nalezen po nějakém čase. Ztratil velké množství krve, záchranáři prováděli resuscitaci, která však nebyla úspěšná, lékař následně konstatoval smrt," doplnil mluvčí krajské záchranné zdravotnické služby David Hylebrant.
10. srpna
Francie: Zákaz sdílených elektrokoloběžek v Paříži
15 000 elektrokoloběžek v Paříži provozovaných Dott, Lime a Tier přestane jezdit od 1. září. Zákaz se netýká soukromých elektrokoloběžek ani sdílených jízdních kol. Pařížská socialistická starostka Anne Hidalgo o tom rozhodla po dubnovém referendu. Hlasování se zúčastnilo pouze 8 % voličů, z nichž 90 % bylo pro zákaz samoobslužných koloběžek. Referendum je ve Francii nezávazné. Zákaz všeobecně oblíbeného způsobu individuální dopravy prosadila starostka v situaci, kdy město podporuje pěší a cyklistickou dopravu, a zároveň se chystá na Olympiádu.
4. srpna
Nizozemsko: VanMoof zkrachoval
Amsterdamský výrobce elektrokol VanMoof zbankrotoval v polovině července. Minulý týden skončila lhůta pro závaznou nabídku k odkupu firmy. "Několik stran předložilo nabídky," uvedli insolvenční správci Padberg a De Wit. Firma se dostala do ztráty 80 milionů eur v letech 2021 a 2022. Při tom bylo do značky jízdních kol a elektrokol nainvestováno už 200 milionů eur.
21. května
Skútry BeRider od Škodovky končí
Škoda Auto DigiLab oznámila ukončení provozu sdílených skútrů BeRider. Od června se už na nich nikdo nesveze. Škoda nenašla partnera, který by provoz zaplatil ze soukromé ani veřejné sféry. Služba trvala jen čtyři roky. "Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přispívá k transformaci společnosti ŠKODA AUTO ve společnost přinášející chytrá řešení mobility podle motta Simply Clever," chlubila se Škodovka ústy ředitele pro digitalizaci Andre Wehnera roku 2019.
Elektroskútry Torrot ujedou na jedno nabití 70 km, jízda stojí 5 Kč/km.
8. května
Český Těšín: Požár cykloservisu
Baterie elektrokola samovolně vzplála v cykloservisu v Českém Těšíně. Od ní se rozhořel požár. Celková škoda se pohybuje okolo milionu korun.
7. dubna
Francie: Schizofrenie elektrických koloběžek
Francouzi koupili pro osobní potřebu 900 tisíc (rok 2021) a 750 tisíc (2022) elektrických koloběžek. Uvedl deník Le Monde. Pařížané odhlasovali zákaz půjčování elektrických koloběžek v Paříži. Referenda se zúčastnilo pouze 8 % oprávněných obyvatel a z nich bylo 90 % pro zákaz. Uvedla televize BBC.
31. března
Evropa: sdílená mobilita za 3,1 miliardy eur
Sdílená mobilita dosáhla v Evropě tržby 3,1 miliardy eur za rok 2022. Odhaduje to specializovaný web Fluctuo. Polovinu z toho činí elektrokoloběžky, třetinu kola a elektrokola a zbytek auta a skútry.
30. března
Německo: horská kola jen na elektřinu
90 % prodaných horských kol v Německu má elektrický motor. Vloni se prodalo 836 000 elektrokol z celkových 931 600 horských kol.
6. února
Španělsko: V Madridu platí licence na sdílené elektrokoloběžky jen pro 3 firmy
Madrid vydal licence na provozování sdílených elektrokoloběžek pro Dott, Lime a Tier. Licence platí na tři roky a po tuto dobu ji nezíská žádná další firma.
1. února
Španělsko: zákaz elektrokoloběžek v MHD Barcelona
Ode dneška po dobu 6 měsíců není možný vjezd elektrokoloběžek a elektrických monokol do městské hromadné dopravy v Barceloně. Po této době začne platit nařízení o přístupu veřejné dopravě k elektrickým koloběžkám a dalším vozidlům osobní mobility. Kvůli výbuchu elektrického skútru v železničním vagónu Generalitat de Catalunya loni 17. listopadu o tom rozhodlo představenstvo dopravní organizace ATM v Barceloně.
31. ledna
Japonsko: přísná pravidla pro elektrokoloběžky
Japonsko upřesnilo jízdu na elektrokoloběžkách v zákoně o silničním provozu, který začne platit v polovině letošního roku. Do 16 let je jízda na elektrokoloběžce zakázaná. Nebude potřeba řidičský průkaz na koloběžky s maximální rychlostí 20 km/h a délkou maximálně 1,9 m. Jezdci musí dodržovat stejná pravidla jako cyklisté. Po chodníku mohou jet max. 6 km/h stejně jako invalidní vozíky. Nová pravidla také požadují, aby byly elektrokoloběžky vepředu i vzadu vybaveny zelenými světly, která svítí při jízdě na silnicích a v cyklopruzích a blikají na chodnících. Jiné elektrokoloběžky jsou nadále považovány za mopedy.
29. ledna
Turecko: Istanbul zabavuje elektrokoloběžky na chodnících
Radnice istanbulské čtvrti Kadıköy na asijské straně města tvrdě zakročuje proti elektrokoloběžkám. "Každé vozidlo zaparkované na chodníku bude zabaveno," řekl starosta Şerdil Dara Odabaşı pro deník Daily Sabah. "Naším zájmem je přijmout veškerá opatření, která umožní chodcům pohodlně chodit po chodníku v Kadıköy." Obecní četnictvo zabavuje všechny koloběžky i jiná vozidla, která brání průchodu chodců. Vozidla jsou převezena do skladu a vydána majiteli až po zaplacení pokuty. Společnosti, které pronajímají elektrické koloběžky a elektrokola, dovolují softwarovým způsobem parkovat pouze na parkovištích, které vymezilo město.
17. ledna
Austrálie: hoří baterie v elektrických kolech a koloběžkách
Stovky požárů po celé Austrálii jsou spojeny s lithium-iontovými bateriemi, které se používají k napájení elektrokoloběžek, elektrokol a elektrických skútrů. Hasiči evidují každý týden nejméně tři požáry, ve kterých hrají roli tyto baterie. Zástupce hasičského a záchranného komisaře NSW Trent Curtin uvedl pro web ABC: "Je to znepokojivý trend, který vidíme podobně po celém světě - v New Yorku a v Londýně. Opravdu se obávám, že někde v Austrálii budeme svědky úmrtí v důsledku požárů lithium-iontových baterií." Podle australských úřadů je řešením regulace prodeje elektrokol a elektrokoloběžek, aby se zajistilo, že lidé budou kupovat pouze produkty v nejlepší možné kvalitě.
15. ledna
Nizozemsko: Amsterdam hledá cesty ke snížení rychlosti elektrokol
Nizozemsko, země přátelská k cyklistům, čelí hrozbě: rychlá elektrokola s konstrukční rychlostí 42 km/h způsobují stále více dopravních nehod. Při tom na cyklostezkách je ze zákona omezena rychlost na 25 km/h. Čtvrtina elektrokol v Nizozemsku však překračuje limit. Týká se to zejména mladých lidí. V zemi jezdí 5 milionů elektrokol na počet obyvatel 18 milionů. V lednu vstoupil v platnost zákon zakazující přečipovávat tovární nastavení elektrokol, zvláště zvyšovat rychlost. Rychlejší elektrokola patří do kategorie mopedů - cyklisté musejí nosit přilbu, musí jim být nejméně 16 let a musí mít řidičský průkaz.
Melanie van der Horst, náměstkyně primátora Amsterdamu pro dopravu uvádí: "Dvě třetiny obyvatel Amsterdamu nám říkají, že se v provozu necítí bezpečně. Takže více než 80 % silnic se stane zónou 30 km/h a zkoumáme omezení rychlosti na cyklostezkách. Růst elektrických vozidel znamená, že na cyklostezkách jsou obrovské rozdíly v rychlosti a studie ukazují, že to vytváří rizika." Místní populární značka elektrokol VanMoof uvádí, že změnila aplikaci, aby zákazníci nemohli nastavit vyšší rychlostní limit.
ČTĚTE TAKÉ: Elektrické koloběžky a elektrokola AKTUÁLNĚ 2022
Diskuse
Diskuze k článku
Co vy na to?
Asi myslíte tohle: https://medium.seznam.cz/clanek/vidlakovy-penize-tak-budeme-mit-vsechna-elektrokola-bez-povinneho-ruceni-bohuzel-33342
A je to nesmysl. Všechna rychlá elektrokola budou muset mít povinné ručení. Přečtěte si zákon.
Co vy na to?
https://medium.seznam.cz/clanek/vidlakovy-penize-tak-budeme-mit-vsechna-elektrokola-bez-povinneho-ruceni-bohuzel-33342?utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&dop_req_id=1HUnC2cKUVr-202312040731&dop_id=33342&source=hp&seq_no=2
- Autor Honza
- Datum a čas 4.12.2023 09:31
S kontrolami to asi nebude nikterak jednoduché.
Můj názor je, že s příchodem nových technik a technické úrovně nejen oněch koloběžek, kol a elektrovozítek ale i automobilů a silničních vozidel vůbec nastal problém na našich většinou zastaralých komunikacích. A dnes vlastně i na našich dálnicích. Hustota provozu se x násobně zvýšila stejně jako rychlost a výkon vozidel všeho druhu což jasně neodpovídá stavu na našich komunikacích. Když jen tak vzpomenu, tak na tehdejších dálnicích v bývalém Nemecku se tehdy parádně a bez problémú jezdilo proti našim cestám. Dnes je z pohledu bezpečnosti těžko slučitelné aby společně mohly efektivně jezdit silné moderní automobily s pomalými a mnohdy nevypočitatelnými mopedisty, cyklisty, elektrovozítky a t.d. Stejně tak na cyklostezkách, kam motory vlastně vůbec nepatří. Prostě naše komunikace zaspaly dobu. Buďto přísně omezit provoz, což je asi nemožné, či zbudovat jízdní pruhy podle typu a rychlosti vozidel, (už dnes je někde vidno separování kamionů a osobních aut), což je u nás asi kvůli nákladům a finanční situaci státu nemožné stejně jako spoléhání na rozumné řidiče, Ona totiž rozhádanost a morálka společnosti je dnes na velmi nízké úrovni proti minulosti. Takže babo raď.
- Autor Honza
- Datum a čas 9.9.2023 08:04
Kdyz to zvládli v Německu, tak to zvládnou i Češi
Pokuty za provinění při jízdě s elektroscootrem
Verstoß |
Bußgeld |
Elektrokleinstfahrzeug ohne die erforderliche Allgemeine Betriebserlaubnis oder Einzelbetriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt |
70 € |
Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs ohne die erforderliche Allgemeine Betriebserlaubnis oder Einzelbetriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen |
70 € |
Elektrokleinstfahrzeug ohne gültige Versicherungsplakette auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt |
40 € |
Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs auf öffentlichen Straßen ohne die erforderliche Versicherungsplakette |
40 € |
Elektrokleinstfahrzeuge trotz erloschener Betriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt und dadurch die Verkehrssicherheit wesentlich beeinträchtigt |
30 € |
Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs auf öffentlichen Straßen trotz erloschener Betriebserlaubnis |
30 € |
Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die lichttenischen Einrichtungen im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt |
20 € |
Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die Schalleinrichtung im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt |
15 € |
Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die sonstigen Sicherheitsanforderungen im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt |
25 € |
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 23.8.2023 09:36
A je to tady – přišla bída na kozáky.
to je těžké - vybalancovat eliminaci hovadského chování a přitom nezklouznout do policejního státu. cesta do pekla bývá zpravidla dlážděna dobrými úmysly.
plošná řešení buzerující 98% slušně se chovajících kvůli 2% narcistních hovad je v zásadě špatně. co bude výsledkem? gps v každé dětské koloběžce spárovaná s telefonem a napojená na centrální pult na fízlárně?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 22.8.2023 17:02
A je to tady – přišla bída na kozáky.
Já jen to, že kontrola jak vyráběných tak dovážených elektrokol na skutečný výkon motoru je nejjednodušší a odstrarní tak spoustu práce a starostí.
- Autor Honza
- Datum a čas 22.8.2023 09:06
A je to tady – přišla bída na kozáky.
Kontrola výkonu je problém technickým, se kterým si « ouřad » jistě poradí – jako si s ním poradili v Paříži..
Vydání nějakých papírů taktéž a tak zbývá jen vymyslet nějak funkční kontrolní systém – a začít kontrolovat.
A jak tyto vehikly nějak označit – Švýcaři měli před časem imatrikulované každé kolo – tedy s pevně upevněnou značkou – a s pojistkou.
Kontrola rychlosti něčím jako radarem je technicky obtížná. Kontrolním orgánům nezbyde nic jiného než ty kteří se prohřeší na místě zastavit a zkontrolovat – případně pokutovat. Už toto nebezpečí pokuty možná část účastníků provozu ukázní.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 22.8.2023 08:04
A je to tady – přišla bída na kozáky.
Opět zajímavá fiormulace:
elektrokola, jejichž elektrický výkon ( pozor - ten se liší od výkonu motoru) nepřesahuje 250 W,.. A jak se to prosím zkontroluje? Jako doteď? Nebo měřením nějakým spec. radarem, nebo zkoumáním skutečnosti proti nějakému TP, a nebo technickými kontrolami, když namátkové kontrly vzhledem k počtu elektrokol budou mizivé procento? Myslím, že pokud motor není schopen většího výkonu než 250 W je vše jasné. Ale podle oné vyhlášky??? Nechápu, čeho tím docílí...
APP. Pro ten jejich pokutový system by museli přidělovat nějaké dobře viditelné SPZ aby to bylo vůbec dohledatelné. Ti co to zaváděli pro jiná motorová vozidla věděli dobře proč to dělají........
Opět to vypadá jako podle onoho starého tvrzení - Aby se vlk (státní ouřady a ouředníci) nažral a koza (svoboda a demokracie hlavně těch, co na to maj) zůstala celá....
- Autor Honza
- Datum a čas 21.8.2023 10:36
A je to tady – přišla bída na kozáky.
Francouzská legislativa povoluje elektrokola, jejichž elektrický výkon ( pozor - ten se liší od výkonu motoru) nepřesahuje 250 W, tedy rychlost 25 km/h. Nad tuto rychlost je na uživateli, aby šlapal bez pomoci elektromotoru, pokud si přeje jet rychleji.
"Rychlá elektrokola" s maximální rychlostí 45 km/h (nazývaná „speedbikes“, „speedelec“ nebo „speed pedelec“) jsou povolena za následujících podmínek: .
- Kolo musí být pojištěno a musí být registrováno.
- Pro kolo musite mít technický průkaz jako pro auto
- Uživatel musí mít schválenou helmu jako na moped, nosit rukavice stejně jako motocyklisté a být vybaven žlutou vestou, když jede mimo město.
- Speedbike musí mít přední světlo a také zadní světlo, které se rozsvítí při brzdění.
- Pro rychloelektrokola Je zakázáno jezdit po cyklostezkách, toto kolo musí jezdit po silnici.
A už byly určeny i pokuty pro nedisciplinované :
- Nemáš ochrannou helmu - pokuta až 750 € a u automobilistů to vede ke 3 bodům
- Bez rukavic anebo nevhodné rukavice - pokuta až 450 € jeden bod
- Elektrovelo neni registrováno – pokuta 750 €
- Elektrovelo není pojištěno – pokuta až 3750 € a kolo muže být zkonfiskováno
- Kdo jede po cyklostezce se Speedbike dostane pokutu 150 € a zase muže být vehikl zabaven.
Také Švýcarsko a Belgie inklinují k podobným pravidlům – elektrokolaři to budou mít trochu komplikované.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 19.8.2023 12:21
S kontrolami to asi nebude nikterak jednoduché.
´Proč prosím. Já v tom problém nevidím. Prostě jako doposud - mopedista ssebou musí vozit osvědčení a když nemná,tak flastr. Jde jen o to, vydat jasný seznam všech elektrovozítek s jejich zařazením. A to se zajisit dá- Pochopitelně brát ohled na údaje výrobce a skutečnst (viz např. ony elektrobabety s papíry a šlapkami na 250W a skutečnost skoro 1kw. To, že dnes to s onou expanzí v tom maj zmatek je vec odpovědnách orgánů a úřadů...
- Autor Honza
- Datum a čas 13.8.2023 21:18
Praha AKTUÁLNĚ 2024
Poprvé a hned vítězně: Bike Valachy Bílá vyhrál Zeťák
Může se hodit
Nejčtenější články
Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny
Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer
Kuříková je královnou triatlonu
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Babinského bloudění - orientační závod | Bělá pod Bezdězem | MTB nebo běh | 23.11. |
Diskuse
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 3 příspěvky |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 3 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 3 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 18.11.2024 12:45, 8 příspěvků |
karl rezik | petr wichnuk, 18.11.2024 11:45, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |
sezona výlovů | Horydoly , 26.10.2024 23:13 |