Jak rozumět tělu v cyklistickém sedle

Cyklista ví o své trase téměř vše. Předpověď počasí hodinu po hodině si přečte na mobilním telefonu. Navigaci za něj zvládne satelitní navigátor GPS. Chytré sportovní hodinky mu změří srdeční tep a cyklocomputer ujetou vzdálenost, rychlost a kadenci šlapání. Ví však také tolik o svém těle? Ví, jak se o tento "živý motor" starat?
Letošní zima si dává na čas. Počasí trhá teplotní rekordy, sníh sice napadl už v říjnu, ale pak roztál, a na cestách dokonce není ani bahno.
Proto jsou na silnicích i lesních pěšinách pořád vidět spousty cyklistů.
Jeďme také. Pohlídejme si však výkon, žízeň a hlad.
Chytré sporttestery
Sporttestery, nebo-li chytré hodinky dokáží změřit a také zaznamenat údaje o cyklistově výkonu.
Je potřeba hlídat především maximální tepovou frekvenci. Lékaři mají na její výpočet složité tabulky, ale pro orientaci stačí vědět, že dospělý vyznavač kola by měl dosahovat počet tepů za minutu 220 minus věk. Pokud vaše srdce buší o hodně rychleji, jste zralí na vyšetření u sportovního doktora.
Výkon cyklisty není oproti koni nebo dokonce autu nijak závratný, ale mnohé zajímá. Při rychlosti 30 km/h na rovné silnici za bezvětří vyvíjí tělo 150-250 wattů. Záleží na váze, posedu a druhu kola. Při čtyřicítce je to už dvakrát tolik.
S podávaným výkonem úzce souvisí spálené kalorie. Sporttestery je uvádějí především jako módní funkci pro laiky, kterým nic neříkají zdánlivě složitější jednotky.
Kvalitní sporttester ve spolupráci s cyklocomputerem nabízí funkce pro základní, pokročilé a intervalové tréninky. Ohlídá vám nastavená rozmezí tepové frekvence, popřípadě vaše výkony zkonfrontuje s virtuálním partnerem, který představuje vaše zamýšlené tréninkové výkony.
Tréning může končit například ujetím určité vzdálenosti, dosažením určitého času, poklesu nebo nárůstu tepové frekvence, spálením určitých kalorií nebo pouhým stisknutím tlačítka na přístroji.
Když přijde žízeň, je pozdě
Kromě šlapání musíte také stále pít. Bez toho se neobejdete. Stará cyklistická pravda říká, že když máte žízeň, už pijete pozdě.
Klasici, závodníci a turisté upřednostňují cyklistické lahve, tzv. bidony. Jsou levné, dají se rychle naplnit a dobře vymýt. Na krátkou vyjížďku v chladnu stačí vložit do košíku v rámu kola třičtvrtělitrovou lahvičku. Na dlouhou túru v horku někdy nestačí ani dvě litrovky. Dva košíky se vejdou do většiny rámů.
Drsní bikeři v terénu, třeba v Alpách nebo Karpatech, pijí z pitných vaků, tzv. camelbagů. Plastový pytel na vodu je umístěný v cyklistickém batůžku, vede od něj hadička s ventilkem do úst, a tak cyklista může pít, i když funí do kopce, nebo sviští ze svahu. Přes léto by měl cyklista vypít každou hodinu půl až jeden litr. Lepší je postupné ucucávání, než velká dávka najednou. Dříve lékaři doporučovali pít vlažné nápoje, dnes se v horku kloní spíše ke studeným.
Nedostatek tekutin v organismu se nejprve projeví malátností, poté bolestí hlavy podobnou migréně, sníženou výkonností a někdy i bolestmi břicha.
Výběr pití je široký. Rekreační cyklista může pít, co je mu libo. Měl by se vyhnout jenom alkoholu a přílišnému množství colových nápojů. Obecně platí, že když pivo, tak nealkoholické, když limonádu, tak co nejméně sladkou, a když minerálku, tak bez bublinek. To všechno spotřebovává tělo při výkonu se značnou nelibostí.
Sportovci a ambiciózní amatéři, kteří podávají velké výkony, pijí iontové nápoje. Okřídlené rčení tvrdí, že "pivo je nejlepší jonťák," a má pravdu. Jsou v něm rozpuštěné látky, které tělo potřebuje. Cyklisté by ho však měli pít podle lékařů i policistů až po definitivním sesednutí z kola.
Během jízdy musejí vzít za vděk opravdovými iontovými nápoji. Vyrábějí se pod mnoha obchodními značkami obvykle jako prášky rozpustné ve vodě. Pít se dají ve třech koncentracích. Hypotonický nápoj má nižší sílu. Rychle se vstřebává a je proto dobrý na horké letní dny. Isotonický nápoj je vhodný pro výkony při teplotách do 15 stupňů Celsia. Hypertonický nápoj má vysokou koncentraci iontů a není určený k pití při fyzické zátěži. Jeho použití je velice speciální a cyklista by se s ním neměl vůbec setkat.
Hlad je drsný kuchař
Víte, čemu cyklisté říkají hlaďák? Nechtějte tento stav zažít. Tělu došla energie. Pro samé šlapání nedostalo najíst. Během pár minut se přestane hýbat, někomu se zatemní před očima, jinému se chce brečet, další má závratě, ale žádný z nich se z toho nedostane bez cukru.
Stačí kostička čokolády, oslazený čaj, energetická tyčinka a cyklista je zase "zázračně" fit. Musíte si tedy vzít s sebou něco k snědku vždy, když vyrazíte na bicyklu na více než hodinu. Do té doby můžete brát energii ze svých tělesných zásob. Poté už potřebujete něco navíc.
Při menší zátěži a tedy pomalejší jízdě stačí jíst jednou za hodinu. Zastavíte se a posvačíte. Při sportovnějším stylu je potřeba neustále jíst stejně jako pít. Nejoblíbenější cyklistická strava jsou banány. Snadno se jí, poskytují energii a doplňují draslík zabraňující křečím, který se ztrácí pocením.
Cykloturistům stačí dvě či tři tatranky na den, nebo pár energetických tyčinek, protože si mohou zajít po cestě na oběd a případně večeři. Pro závodníky jsou vymyšlené jiné prostředky. Nelze je snad nazvat ani jídlem. Strava se podává ve formě hustého nápoje, gelu, nebo třeba rozporcovaná na jednotlivá sousta. Do této kategorie patří i spousta podpůrných prostředků, které se jí nebo jednoduše polykají.
Pozor ale – nepleťte si je s dopingem nebo drogami. Ač je mezi nimi mnohdy nejasná čára, ačkoliv se běžně prodávají ve fintness centrech, jsou ve výsledku škodlivé, nebezpečné a zakázané.
Nejdůležitější podpůrné prostředky, nazývané také potravinové doplňky, vracejí do těla energii během jízdy a především po ní. Další omezují křeče a únavové úrazy, zlepšují regeneraci nebo třeba stimulují celý organismus. Na hranici dopingu bývají prostředky na růst svalové hmoty.
Diskuse
Diskuze k článku
watty
jo, watty. postaru koňské síly (hp, ps, k) 1hp = 735 W. jak je možné, že cyklista v cílové rovince disponuje silou dvou koní? snadno.
základem koňské síly je z celého pracovního dne zprůměrovaný výkon průměrného poníka pod zemí pod zemí, který otáčel žentourem čerpadla, a výkon koně byl odhadnut jako 1,5 násobek výkonu poníka (dle poměru živé váhy).
bude-li člověk otáčet žentourem celý den po šest dní v týdnu, bude jeho výkon přepočtený na kilogram podobný, jako výkon důlního poníka. na kole to bude nemlich stejné.
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 7.1.2022 09:21
watty
Odhaduje se, že průměrný cyklista podává výkon 3 watty na každý kg své váhy po dobu jedné hodiny, tedy okolo 200 wattů v případě sedmdesátikilového cyklisty. Špičkoví amatérští cyklisté jsou schopni až 5 wattů a profesionální atleti dokáži podávat hodinu výkon až 6 wattů, tedy v případě sedmdesátikilového cyklisty 400 wattů. Elitní cyklisté specializovaní na krátké tratě dokáží krátkodobě podat výkon až 2000 wattů, respektive 25 wattů na kilogram své váhy, elitní silniční cyklisté dokáží na konci pětihodinového závodu na cílové rovince zvýšit svůj výkon krátkodobě až k 1700 wattům.
prostředky na růst svalové hmoty
TEST Boll Nomad 24+6
Cyklomaratony pro každé kolo 2025
Může se hodit
Nejčtenější články

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi
Berlín na kole

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Historie křivoklátských lesů - přednáška | Rakovník, knihovna | Přednáší Robin Ambrož | 3.4. | 17:00 |
Camp - veletrh | Norsko, Lillestrøm | 4.-6.4. | 4.4. | |
Liptov Ride | Liptovský Mikuláš | Kajak, běh, skialp, freeride, MTB | 5.4. | |
ILTM - veletrh luxusního cestování | Jižní Afrika, Cape Town | 6.-8.4. | 6.4. | |
Regiony České republiky - veletrh | Lysá nad Labem | 10.-13.4. | 10.4. | |
Čištění Ohře | Ohře | 11.-13.4. | 11.4. | |
Chřibská 50 - cyklomaraton | Kroměříž, Výstaviště | Horská kola | 12.4. | |
Svätojurský cyklomaraton | Svätý Jur | Horská kola | 12.4. | |
Myslivost a příroda - veletrh | Kroměříž, Výstaviště | 12.-13.4. | 12.4. | |
Iprima Cup - cyklomaraton | Hradec Králové | Horská kola | 12.4. |
Diskuse
Chip this out of order | Jamespauff, 2.4.2025 18:09, 0 příspěvků |
Nepřesná informace - nikoliv | Horydoly, 2.4.2025 13:36, 13 příspěvků |
PR | Horydoly, 2.4.2025 13:32, 2 příspěvky |
Nepřesná informace - nikoliv | Petr Brynych, 2.4.2025 13:17, 13 příspěvků |
PR | Miki, 2.4.2025 12:37, 2 příspěvky |
JH | vodák Marek, 1.4.2025 21:57, 1 příspěvek |
Proč 2 h do Špindlu, když... | Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek |
Podivný úvod . . . . | Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Křivoklátské lesy | Horydoly , 2.4.2025 13:29 |
Polička? Věda nebo Veliko... | Horydoly , 24.3.2025 0:53 |
Prague Bike Fest Na Výsta... | Horydoly Open, 20.3.2025 22:13 |
Největší běžecká výstava ... | Horydoly , 16.3.2025 20:23 |
Každý, kdo jen trochu chc... | milan šupa, 13.3.2025 19:43 |
EXPEDÍCIE (jar 2025) | Horydoly , 24.2.2025 13:32 |
Střední Čechy v březnu | Horydoly , 23.2.2025 12:44 |
Cyklocestování Frýdek Místek | Horydoly , 18.2.2025 14:43 |