Jednou zkusíš a víckrát nechceš jinak. Silnička je jiná dimenze cyklistiky
OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Když začne odtávat poslední sníh, začínám cítit ono pověstné svrbění do nohou. Vždy si říkám, jak to příroda pěkně zařídila, že se věci s železnou pravidelností opakují. Toužím vyměnit dvě prkénka za dvě kola. Lyže za silničku.
Abychom si rozuměli:
slangový slovník silničáře
švih - silniční vyjížďka, trénink
bidon - cyklistická lahev
galuska, plášť - obutí ráfku
bovdeny - trubičky, kterými vedou ovládací lanka k přesmykači, přehazovačce, brzdám
placka - převodník
kazeta - složení ozubených koleček
hák - jízda v závětří, v blízkosti zadního kola dalšího cyklisty
balík - jízda ve skupině
Jaro přináší starty pověstných jarní klasik: Kolem Flander, Paříž - Roubaix a později Giro d’Italia. Hlavní událostí silničářské sezony je právě probíhající etapový závod Tour de France.
Silniční kolo nabízí úplně jiný pocit z jízdy než jeho mladší sourozenec horské kolo. To musíte zažit, silnice klikatící se krajinou, nohy v lehkém kmihu, svěží vítr, zvyšující se rychlost. Kdo má silniční kolo, ví o čem je řeč. Kdo ne, nechápe. Zatím.
Pamatujete na svého prvního Favorita?
Účelem tohoto článku není sdělovat, co ví téměř každý z nás, že rám silničního kola je z tenkých trubek a má tzv. berany. Notabene většina z vás v dětství zažila jízdu na Favoritu a základní představu má. Snahou však je poskytnout nové informace a prohloubit vaši orientaci v tomto cyklistickém odvětví. Vtáhnout vás do světa silniční cyklistiky, který má své jedinečné kouzlo.
Proč vás dostane? Než začneme s hardwarem
Osobnosti táhnou. Silniční cyklistika má totiž i pověstné a současně i kontroverzní ikony jako byl např. Eddy Merckx, známí pod svojí přezdívkou „Kanibal“, Lance Armstrong nebo třeba legendární Marco Pantani. Muž, který v roce 1998 vyhrál dva prestižní závody: Tour de France a Giro d'Italia, kde předvedl neuvěřitelný výkon, který žádný z jezdců nikdy nezopakoval. Tito obdivovaní muži dávají tomuto sportu něco navíc. Silniční cyklistika je víc než jen sport a kruhový pohyb nohou na jednostopém vozidle.
Není rám jako rám
Tato základní část se kola se vyrábí hned z několika materiálů: ocel, hliník, titan nebo karbon. Ocelové rámy bývají hodně pružné, ale a jsou těžké.
Rámy hliníkové, resp. duralové (hliník + další slitiny), mají opačné vlastnosti oproti oceli. Jsou lehké, tuhé, avšak nepružné, přenášejí vibrace do těla jezdce.
Dále tu je titan. Tento materiál má své opodstatnění. Mezi vlastnosti patří pružnost, tuhost, lehkost, avšak je hodně drahý, a tak se moc nepoužívá.
"Tahounem trhu jsou rámy z karbonu. Argumenty jsou jasné: vysoká pevnost, nízká hmotnost, absorpce vibrací," říká Martin Vítek z LBS sportu. A díky neustále vývoji, jak tento materiál zpracovávat, jak karbonová vlákna vrstvit, lze získat ty nejlepší vlastnosti rámů pro konkrétní cyklistické disciplíny - dráha, silniční závody, časovky, cyklocross, triatlon další.
Řazení
Na silničním kole bývají obvykle vepředu dva převodníky: velký (nejčastěji 53, 52, 50 zubů) a malý (nejčastěji 39, 36 anebo 34 zubů). U zadního kola je nejčastěji kazeta s 11 pastorky (ozubená kola) v rozmezí od 11 až po 25, 28 anebo 30 zubů Kombinací k výběru ideálního převodu je dostatek. I v náročných stoupáních je z čeho vybírat.
Silniční značky jsou pověstné kultovky
Nejčastěji používaným osazení (komponenty), je japonské Shimano, americký Sram a v závěsu italské Campagnolo. Dnes se už nemusíte bát páček na rámu kola. Řazení je integrované do brzdové páky. Při jízdě tak nemusíte obtížně přehmatávat a pouštět řidítka.
Mezi výrobci rámů kol mají nezastupitelné místo značky: Colnago, Bianchi, De Rosa, Eddy Merckx, Pinarello a další. Nicméně jsou tu i relativní nováčci jako Argon 18, BMC, Cipollini. a další, které svým renomé klasickým značkám zatápí.
Kola dělají kolo
Nejen rám ovlivní požitek z jízdy. Je třeba zachovat pověstnou vyváženost kola, jako celku, když zainvestujete do karbonového rámu, nekažte si dojem tím, že pořídíte levné těžké ráfky. Při výběru volte mezi duralovými nebo karbonovými. Spojení mezi nábojem a ráfkem zabezpečuje tzv. výplet z ocelových drátů tady má ocel své místo díky svým jedinečným vlastnostem. Por dosažení maximálního zážitku z jízdy je nutné silničku vybavit vysokými karbonovými ráfky např. od značek ENVE, HED, 3T, FAST FORWARD, Mavic a dalších. Vám i vašemu stroji to bude jistě slušet.
Na ráfky obouváme buď galusku nebo plášť a rozdělují se na výplety pro ráfkové či kotoučové brzdy
Kokpit
Řídítka a představec lze nazvat pomyslným kokpitem. Vždyť tyhle dvě součástky jsou tím, co zásadně ovlivňuje a určuje směr naší cesty i celkový posed. Tedy výběr by byla chyba podcenit. Představec by měl svojí délkou odpovídat velikosti rámu. Samozřejmě, že délkou a sklonem představce si lze posed optimalizovat. Při změně představce ale pozor, lze si geometrii posedu a potažmo ovládání celého kola naprosto překopat, a to i v negativním smyslu slova. Takže až budete vybírat kolo a nebude vám sedět jen o pár milimetrů, nechte si nasadit jiný kokpit a doladit vše podle svých přání.
Teď vážně: Proč na tom jezdíme?
Někdy mám pocit, že věk, ten neoblíbený ukazatel, sebou přináší i pozitivní faktor - nadhled a jiný pohled na věc. Také na jízdu v sedle silničního kola. V zásadě si více užíváte drobných, ale silných setkání v rámci vyjížděk. Najeté kilometry, nastoupané výškové metry jsou jistým, ale ne tím jediným cílem. Vyzkoušej to!
Martin Vítek z pražského cyklistického obchodu LBS Sport doporučuje zajímavé silniční kolo od nové značky Argon 18. Že se jedná o špičkové cyklistické nářadí, dosvědčují mistři ze stáje Astana, kteří Argon sedlají na Tour de France.
ARGON 18 GALLIUM PRO
Lehké, pohodlné a velmi pevné kolo je určené pro zdolávání těžkých kopců. Disponuje monokokovým rámem, který je vyroben z vysokopevnostního karbonu za využití technologického postupu Nano Tubing, díky kterému získalo nízkou hmotnost a vysokou torzní tuhost.
Rámová sada Gallia Pro váží ve velikosti M pouhých 759 g.
Unikátní je řešení výškového nastavení řídítek. Se systémem 3D Press Fit, kdy každá velikost rámu má 3 varianty výšky hlavy, si přesně vyberete podle svých požadavků.
Pro každou velikost rámu je dále upravována geometrie, aby každý rám byl ergonomicky dokonalý.
ARGON 18 GALLIUM PRO je kombinace lehkosti, pevnosti a pohodlí pro všechny terény. V této variantě je rám osazen elektronickou sadou Shimano Dura Ace Di2, koly Mavic Ksyrium UST a komponenty italského výrobce 3T.
Cykloobchod LBS k tomu nabízí velké možnosti tuningu kol ze své široké nabídky. Dostupné jsou barevné varianty Black/White Gloss a Black/Grey Matte.
Silniční kolo stojí 175 000 Kč.
Outdoorové vybavení 2019
Podzimní a jarní bundy Kilpi, Regatta a Dare2B
Dětská cyklosedačka Feva Seat Star
Skialpinistické vázání ATK Bindings
2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014
2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008
Diskuse
Diskuze k článku
TDF
V okolí Prahy je to pro cyklisty docela dobré ale na vsích se docela bojím, co na mě kde vyjede za blba když řízne zatáčku kam nevidí
TDF
Při sledování TDF jezdcům ladný pohyb závidím. Na druhou stranu si rekreační silničku dokážu představit podobně jako rekreační sprint nebo hod oštěpem. U větších měst se může silničkář stát snadnou kořiští telefonujících blondýn v SUV a na cyklostezkách je pohyb 40-50 km/h docela nebezpečný.
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce
Šnobr vede Městem na kole
Může se hodit
Nejčtenější články
Cyklonovinky 2025
Šnobr vede Městem na kole
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 26.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 26.1. | |
FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 30.1.-2.2. | 30.1. | |
Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 30.1.-1.2. | 30.1. | |
Reisemesse - veletrh | Německo, Drážďany | 31.1.-2.2. | 31.1. | |
Batmassan - veletrh | Švédsko, Göteborg | 1.-9.2. Lodě | 1.2. | |
Reisen - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-9.2. Turismus a karavaning | 6.2. |
Diskuse
CBD | DouglasNuh, 21.1.2025 5:51, 0 příspěvků |
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |