Lžou, lžou až se jim od pusy kouří
Cyklostezka s honosným názvem Hostivař - Záběhlice měla být nejprve dopravní tepnou spojující velká sídliště Petrovice, Hostivař a Měcholupy s centem hlavního města Prahy. Poté byl megalomanský celopražský záměr prezentován jako cyklistické propojení dvou pražských čtvrttí s napojením na další částečně existující cyklostezky. Včera byla tato cyklostezka po několika letech příprav a celoroční výstavbě otevřena - měří jeden a půl kilometru, zčásti se jede po hliněných stezkách a může sloužit leda tak na popojíždění dětí na tříkolkách.
A co hůř! Na obou stranách cyklostezky vyprojektoval celopražský Magistrát ruku v ruce s Úřadem městské části Praha 10 na začátku i konci cyklostezky Hostivař - Záběhlice zabijácké křižovatky, na kterých si nemůže být jist životem cyklista ani řidič auta či motorky.
Za tristní stav nejvíce může dosavadní místostarostka Prahy 10 a nastupující senátorka Ivana Cabrnochová (Strana Zelených za peníze ČSSD zjevně řízená kmotrem ODS Tomášem Hrdličkou), která měla v minulém volebním období na starosti mimo jiné cyklistickou dopravu. Zároveň si tuto stavbu osvojil starosta Prahy 10 Bohumil Zoufalík (vyhozený z ODS, poté Suverenita Jany Bobošíková a teď Nezávislí pro Prahu 10), který tím dokazuje, jak se stará o blaho občanů.
Právě oni dva s pomocí Richarda Genzera z Partičky a stafáží vozíčkářů otevřeli novou půldruhakilometrovou cyklostezku. Pojďme se po ní projet:
Přijíždíme z polí. Jakás-takás cyklotrasa vede od Hostivaře napřed bahnem okolo Botiče a po kamenité polňačce. Dříve se jezdilo podél Botiče, okolo zahradnictví, přes lávku do Práčí, po zarostlém singtrailu a znovu přes lávku a nakonec skrz zahrádkářskou kolonii a okolo Záběhlického zámku. Tato cesta je dodnes využívaná jako nejlepší, ale je už nelegální, protože developer si zabral pozemek až k vodě a Praha 10 nijak své občany proti tomu neochránila.
Křižovatka do tvaru ypsilon je doslova vražedná. Okolí je zarostlé vysokými stromy, takže auta za roh nevidí. Navíc se v ní jede z kopce a poměrně rychle. Zatáčka je také ve stínu a ztížená viditelnost je evidentní. Do toho ji křižuje přechod pro pěší označený jako zebra a neoznačený přejezd pro cyklisty.
"Povolená rychlost je zde třicítka," říká Martin Pecánek, šéf odboru životního prostředí, pod kterého cyklostezky spadají. Zeptali jsme se ho, kdy očekává první mrtvé na tomto místě. "Pokud se budou všichni řídit předpisy, nemělo by se nic stát." To je ovšem další lež. Ač Martin Pecánek úředník a ne politik, vymyslel si omezenou rychlost, ačkoliv je tady pouze doporučená třicítka. Tak nízkou rychlostí tudy nejezdí nejen auta, ale ani kola a přes třicet kilometrů za hodinu tudy sjíždějí i koloběžky.
Uměle vyboulené "polštáře" z dlažebních kostek mají zpomalit auta, ale ve skutečnosti pouze odvádějí pozornost od řízení a mnohé řidiče vyděsí. Tím pádem mají méně času na případné krizové brzdění. Už jsme tady viděli prcky, kteří bez rozmýšlení vjeli z cyklostezky do ulice. Bylo to z dětského pohledu logické - jeli přece po cyklostezce.
Vjíždíme na širokou asfaltovou cyklostezku. Po dvou stech metrech končí, křižujeme ulici do fotbalovo-tenisového areálu a vjíždíme na úzkou hlinitou parkovou stezku. Po pravé ruce za plotem vidíme asfaltovou ulici bez provozu, kterou si nechalo město Praha sebrat a přesunulo lidi do bahna a prachu, to podle počasí.
Z parku sjíždíme znovu na asfalt a jedeme po pravém břehu Hamerského rybníka. Odpoledne a večer je cesta téměř neprůjezdná kvůli velkému množství dětí, kočárků, běžců, procházkářů, inlinistů a psů.
Dav se zahušťuje u restaurace Hamr u stejnojmenného sportovního centra.
Pokračujeme po ulici K vodě a dál Podle Náhonu se zaparkovanými auty a malým provozem. U garáží končí asfalt a jedeme zase v prachu a kamení. Naštěstí po chvíli najíždíme zase na asfalt. Cyklostezka nás dovede na mostek přes Botič. Pod dálničním mostem Jižní spojky přejedeme přes potok. Doslova pár metrů vedle nového mostku je jeho starší bratříček, po kterém se ještě před pár lety normálně jezdilo, než si ho ohradily České dráhy.
Tady cyklostezka Hostivař - Záběhlice po kilometru a půl končí. Uděláme kličku do kopce a musíme přejet druhou zabijáckou křižovatku přes Záběhlickou ulici. Auta tady jedou rychle, z jedné strany stoupají do kopce a z druhé rychle klesají, což znamená, že se soustředí na něco jiného, než aby sledovali cyklisty.
Navíc než se na Záběhlické ulici ulici dostaneme na cyklopruh, musíme překonat pár desítek nebezpečných metrů v silném automobilovém provozu. To samé platí i pro příjezd z druhé strany. "Podél mostu přes odstavné nákladové nádraží postavíme cyklistickou lávku, aby tudy vedl bezpečný příjezd na Bohdalec," slibuje starosta Bohumil Zoufalík. Pokud myslí na příští měsíce nebo léta, tak vědomě lže. Jako by nevěděl, jaké finančně-politické tance se odehrávaly v souvislosti s podvěšenou lávkou v Komořanech, ktrerá na rozdíl od imaginární záběhlické lávky byla postavená.
Reportáže z pražských cyklostezek
Jedné noci v jednom městě (Nusle)
Po nejdražší české cyklostezce (Vysočany)
Nebojím se. Snad mě nezajedou! (Vinohrady)
Cyklopruh: poukázka na smrt (Vršovice)
Smog dusí Botič (Záběhlice) VIDEO
Rohanské nábřeží během sněhové kalamity (Karlín)
Karlínská cyklostezka v zimě (Karlín)
Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda (Karlín) VIDEO
První sníh na kole v Praze (Strašnice)
Prokopské údolí na kole (Hlubočepy)
Diskuse
Diskuze k článku
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce
Šnobr vede Městem na kole
Může se hodit
Nejčtenější články
Cyklonovinky 2025
Šnobr vede Městem na kole
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 26.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 26.1. | |
FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 30.1.-2.2. | 30.1. | |
Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 30.1.-1.2. | 30.1. | |
Reisemesse - veletrh | Německo, Drážďany | 31.1.-2.2. | 31.1. | |
Batmassan - veletrh | Švédsko, Göteborg | 1.-9.2. Lodě | 1.2. | |
Reisen - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-9.2. Turismus a karavaning | 6.2. |
Diskuse
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 9:50, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |