Mottolino: bikepark pro každého sjezdaře, amatéra i profíka
Zimní lyžařské středisko Livigno vsadilo v létě na cyklisty. Během pár let se stalo evropskou destinací pro vyznavače nejtlustších i nejtenčích gum. Letos jsme nafoukli třípalcové pneumatiky, osedlali sjezdové fully, oblékli chrániče, nasadili integrální helmy a vozili se z kopce v bikeparku Mottolino.
Ano... vozili jsme se na kole. Jinak to nelze nazvat. Okolo nás bylo takových rekreačních jezdců hodně.
Jen málo bikerů v Mottolinu opravdu jezdilo. Dobré ridery bylo možné spočítat na prstech obou rukou a snad možná přidat i pár prstů na dolních končetinách.
Při tom je Mottolino obrovský bikepark s převýšením 600 metrů, třinácti trasami, spoustou překážek a obsluhovaný rychlou gondolovou lanovkou. Jeho obrovskou výhodou je, že je výborně značený a na každou zrádnost upozorňují výrazné značky umístěné na stromech.
Plně vybavená půjčovna s instruktorem
Hned po ránu zajdeme do půjčovny v objektu dolní stanice lanovky Mottolino. Kde se v zimě půjčují lyže, jsou naskládaná sjezdová kola. U vchodu je volně opřený stroj za čtvrt milionu korun, uvnitř jsou připravené na stojanech miliony korun ve značkách Scott, Specialized a Intense.
Obsluha nás navléká do chráničové vesty, zpevněných rukavic, chráničů kolen a holení, vše korunuje integrální přilbou lyžařskými brýlemi. Bez toho nás nepustí na kolo. Teprve potom nám doporučí správnou velikost a model sjezdového plně odpruženého bike.
Kdo chce, dostane na první jízdu instruktura. Takovou nabídku neodmítneme.
Mladý chlapík z Janova sestaví tříčlennou skupinku - školák, cykloturista a sjezdař. Nás dva si vezme do parády, ukazuje, kudy máme jet, jak projíždět zatáčky, kde se dá poskočit, na kterých kořenech se nedotýkat brzd a kudy zdolat dřevěné lávky nad zemí. Prokličkujeme s ním po modré a červené trati z Mottolina přes sedlo Passo d´Eira nazpátek do Livigna. Sjezdař za námi to považuje za zábavu. My dva se vděčně seznamujeme s technikou i kopcem.
VIDEO Mottolino Bikepark GoPro
Podívejte se také na DETAILNÍ VIDEO z trati:
Červená EAS 23 a kombinace červených Flow Line + First Ever
Ze všech tratí nakonec můžeme pro rekreační poježdění doporučit dvě nejhezčí červené. Na úplný začátek doporučují místní znalci předřadit ještě jedinou modrou v celém bikovém areálu. Všechny začínají u restaurace Mottolino na horní stanici stejnojmenné gondoly a končí u její spodní stanice v Livignu.
Take It Easy
Modrý single trail měří 4,4 kilometru a průměrný sklon má 11 %. Nejprve míří k Passo d´Eira po šikmé svážnici, poté využívá nenápadného hřbítku na vysokohorské louce přibližně v místech, kde je v zimě umístěný lyžařský funpark s několika atrakcemi (vtipné jsou zavěšené pytle) a sjíždí v serpentinách do lyžařského tunelu pod silnicí. Sekci skoků a můstků mine v těsné blízkosti a dlouhým klesajícím traverzem po modré sjezdovce vjede do lesa. Po chvíli tuto návratovou údolní sjezdovku opustí, zahne doleva a mírně šlapavou stezkou traverzuje lesem, přes krátké lávky a údolíčka k northshore sekci umístěné pod lanovkou. Tady si můžeme vybrat, zda se pustíme na modře označené točité lávky, nebo zda nám srdce spadne do kalhot a objedeme je. Pak už jenom vyjedeme na louku, kterou protíná single track s klopenými zatáčkami, a zamíříme do cíle.
Flow Line + First Ever
Prvních červených 2,5 kilometru s průměrným sklonem 11 % je velmi podobných jako modrá trať Take It Easy. Ostatně vede těsně vedle. Flow Line se od ní liší uměle vytvořenými drobnými skoky a hupy a také ostřejšími a více klopenými zatáčkami na vysokohorské louce. Přitvrdí teprve pod lyžařským tunelem, kde se projíždí několika vysokými skoky, které modrá linie objíždí.
Na tuto sekci bezprostředně navazuje červený přírodní single track First Ever dlouhý 1,7 kilometru se sklonem 15%. Vnoří se do lesa, kterým vede hodně utaženými zatáčkami, místy po kořenech, nebo kamenitými pasážemi. Tady je potřeba dávat pořádně pozor. Navíc jde o hodně fyzicky náročnou pasáž.
Stezka ústí u známých lávek a dřevěných překážek northshore. Pro tuto trasu jsou značené červeně a jsou od dost těžší než modré. Z poslední nadzemní lávky, která se otáčí o 360 %, stezka vyjíždí z lesa, překonává mostek nad silničkou a nádhernými rychlými klopenkami zamíří do cíle.
EAS 23
"To si dej, to je nejhezčí trať v Livignu!" doporučuje Pavel Eichler, který mediálně zastupuje Livigno a zároveň sem jezdí s kamarády na kola i lyže už dlouhé roky. "Pořád se tu něco děje, je to docela rychlé, ale bezpečné i jenom na sjetí bez sportovních ambicí." Ověřili jsme si na této červené lince, že má pravdu.
Parametry nejsou nijak impozantní. Délka 4,2 kilometry a 9 % klesání nebudí velký respekt. Ale zdání klame! Obsahuje snad vše, co může přírodní bikepark nabídnout.
Trasa se drží poblíž lanovky, zprvu vlevo, potom vpravo od lana a nakonec zase vlevo. Nekonečně dlouhý začátek je flow. Po horských loukách se točí jedna klopenka za druhou, mezi tím je občas skok nebo jen zhoupnutí, to se řídí podle rychlosti a stylu jízdy každého bikera. Dlouhé minuty není potřeba šlápnout do pedálů.
V lese ve střední části trati se jezdci proberou z cyklistického snu, protože se musejí soustředit na techničtější úseky. Čekají je lesní stezky, lávky přes potok a bažinu, strmé sjezdíky a rychlé krátké výjezdy, kamenité či kořenové sekce. Ani tady nemusejí techničtí jezdci šlapat, ale kdo zaváhá ve svých gravitačních hrátkách, musí si občas přišlápnout.
Průjezd lesem končí sekcí northshore. Z ní se vyjíždí přes mostek na louku a po ní se sjíždí rychlými parabolickými zatáčkami vykopanými pod úroveň terénu až k dolní stanic lanovky v Livignu.
Kolik to stojí?
Jednodenní permanentka na lanovku pro cyklistu s kolem vyjde v Mottolinu na 30 E. Dopoledne se platí 23 E a odpoledne 25 E. Dvoudenní permanentka stojí 46 E, pětidenní 79 E, sedmidenní 99 E, sezonní 248 E a konec léta od 20. srpna stojí 136 E. Jedna jízda nahoru stojí 9,50 E. Slevu mají děti do 12 let včetně.
Pozor! Permanentka platí pouze v bikeparku Mottolino.
Jednodenní půjčovné za kolo, integrální přilbu a chrániče na celé tělo se pohybuje od 70 do 100 E. V ceně je první jízda s instriktorem. K dispozici jsou modely v nejnižší kategorii Specialized Status / Scott Voltage FR 720, střední kategorii Specialized Demo8 / Scott Gambler 720 a nejvyšší kategorii Intense M16 carbon.
Parkoviště pod lanovkou Mottolino je zdarma. Ubytování je možné v několika kempech ve vlastním stanu či karavanu, nebo v mnoha bike hotelech se vším vybavením pro cyklisty.
LIVIGNO na Horydoly
NEWS Livigno Feel The Alps a Livigno, Bormio Valtellina 2015/2016
NÁKUPY Livigno: levné nakupování a příšní celníci
NÁKUPY Letní Livigno nabízí výrobu sýrů, rybaření i golf
FREERIDE Livigno freeride - terénní lyžování
SKIALPINISMUS Monte Breva
SKI Livigno zatím lyžuje na umělé sněhu
SKI Livigno: prvotřídní lyžování v Itálii
SKI Livigno - skvělá zima v nejlepším resortu
BIKE Livigno: jump, dirt, northshore, flow, bikepark, freeride
BIKE Livigno, evropská destinace pro bikery a cyklisty
LEZENÍ Dobrodružné lanové parky v Livignu
SPORT Aktivní léto v Livignu
DĚTI Hurá s rodinou na letní dovolenou do Alp!
GOURMET Luca Moretti: Speciality si dáte jen vysoko na horách
HOUBY Alta Valtellina reguluje houbaře. Není to moc drastické
Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
Další
Tohle dobrý ale Planai a Leogang jsou nejvíc.
- Autor Biker DHXC
- Datum a čas 15.8.2016 10:00
livigno
Jezdím teda o hodně rychlejc ale taky už tam jedu v pátek už letos podruhý.
UCI Pump Track World Championships: With 10G to the rainbow jersey
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tománka čeká obhajoba výsadního postavení v ironmanském světě. Jsem připravený ponechat si oba mistrovské tituly!
UCI Track Champions League vrcholí! O celkových vítězích se rozhodne v Londýně
Brdská hřebenovka
Potřebujete místo pro sportovní vybavení? Self storage je řešení na zimu i na léto
4 potoky na pražském severu: kolo nebo koloběžka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. |
Diskuse
https://ortland.ru/ | ortland.ru, 22.12.2024 11:57, 118 příspěvků |
Juke-joint into the эпир ... | GregoryFus, 22.12.2024 11:45, 14 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaxeg, 22.12.2024 11:42, 1 příspěvek |
INU | Honza, 22.12.2024 10:16, 3 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 3 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 3 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |