Prasklý rám Giant
Reklamace závisí na dohodě
Reklamace není soud o kvalitu výrobku. Slouží jako mechanismus dohody mezi zákazníkem a obchodníkem. Pokud se nechtějí domluvit, vše musí vyřešit zákazník žalobou u soudu.
Záruční lhůta je ze zákona nejméně dva roky. Obchodník (ne výrobce!) ji může libovolně prodloužit na celý výrobek, nebo jen na jeho vybrané části. Vše musí být jasně popsané v dokumentech k výrobku.
Reklamovat lze jen konstrukční nebo výrobní vady. S kvalitou nebo opotřebováním výrobku nemá reklamační řízení nic společného.
Reklamovat lze jen u firmy, kde bylo zboží koupeno. Pokud má prodejce více obchodů, musí reklamaci řešit v jakémkoliv obchodě v rámci republiky. Někteří velcí obchodníci dobrovolně poskytují reklamační služby po celé Evropě. Výrobce reklamaci neřeší, protože není se zákazníkem v žádném ekonomickém vztahu.
Reklamaci musí obchodník písemně vyřešit (akceptovat nebo zamítnout) do 30 kalendářních dnů. Pokud to nestihne, musí vrátit zákazníkovi peníze. Po uznání reklamace může obchodník podle svého uvážení vrátit peníze, nebo vadné zboží vyměnit, či opravit. Na třetí reklamaci stejné závady se hledí jako na vadu neopravitelnou, a proto musí obchodník vrátit peníze.
Případné náklady na soudní znalce, soudní výlohy, poplatky právníkům a všechny nutné výdaje platí strana, která spor prohrála. Ať se jedná o reklamaci, nebo následný soud.
Přinášíme dva roky starý příběh reklamace prasklého rámu horského kola. Výrobce Giant sice asi vyrobil zmetek, ale v reklamačním řízení byl namočený nevinně.
Na nespokojenosti cyklisty se podílel současný dovozce Progress Cycle a především předchozí dovozce MM. Cyklista z nich nový rám ani peníze nevyrazil. Přečtěte si celý jeho příběh.
(Připravujeme však druhý díl tohoto příběhu, ve kterém si přečtete, jak nakonec autor přinutil firmu pomocí soudu k zaplacení prasklého rámu.)
Nehoda při tréninku
Od roku 2000 jsem až do sezóny 2003 jezdil na kole Giant Escaper (rám 19,5") s vybavením Shimano LX, XT, hydraulickými čelisťovými brzdami Magura a vidlicí Marzocchi Bomber MX Comp Air '03 (80 mm).
V červenci 2003 praskla spodní rámová trubka při výjezdu známých Esíček u hotelu SKI v Novém Městě na Moravě během letního soustředění reprezentace.
Podotýkám, že praskla při výjezdu (!) během tréninku, pokud by k tomu došlo při nějakém ostřejším sjezdu, možná bych už tyto řádky nepsal.
Desetiletá záruka
Kolo bylo zakoupeno 14. 4. 2000. Na rám byla tehdejším dovozcem MM, s.r.o. (od něhož jsem kolo koupil) poskytována záruka deset let. Samotná firma Giant dávala na rám záruku pět let. Ať tak či onak, rám byl v záruční době.
Situace s reklamací je však zkomplikovaná faktem, že značka Giant změnila výhradního dovozce, kterým je nyní firma Progress Cycle přejmenová z bývalé Komersie.
Reklamaci jsem se pokusil uplatnit u současného dovozce Progress Cycle. Výsledek byl tristní. Komunikoval jsem s reklamačním technikem Jiřím Štěrbou. Vše probíhalo v době vrcholu cyklistické sezóny a já jezdil na zapůjčeném ocelovém rámu.
22. července 2003
Linhart (majitel kola): "...na zaklade predbezneho jednani zasilam foto zlomeneho ramu. Jedna se o Giant Escaper, ktery byl zakoupen 14.4.2000 (zarucni list a doklad o koupi mohu zaslat mailem nebo faxem). Dle informaci, ktere mam, by bylo dobre zaslat Vam dalsi fotografie celeho kola. Rad bych se proto zeptal, zda mate zajem o nektere specialni zabery a v jake kvalite maji fotky byt. Ram mohu dorucit do Prahy. Nektere komponenty na kole jiz nejsou puvodni (vidlice), ale to by nemelo vadit, ne?..."
Štěrba (Progress Cycle): "... potrebuji take fotky z predozadniho pohledu (aby se videlo, jestli kolo nema "stafle"), potom celkove pohledy na cele kolo z boku atd.."
Linhart: Posílám další sadu fotek.
Štěrba: "...fotky jsou dobré, posílám je do Polska k vyjádření..."
28. července 2003
Štěrba: "...konečně mám vyjádření od výrobce k Vašemu prasklému rámu. Bohužel, výrobce nám doporučuje reklamaci neuznat, s poukazem na to, že na kole je namontována jiná vidlice (s 80 mm zdvihem ), než odpovídá geometrii kola, což prý mohlo mít výrazný vliv na vznik poškození. Nabízím Vám proto možnost koupit nový rám (model Iguana 2003), který je na stejné úrovni jako Escaper za 5300 Kč. Pokud byste s tímto řešením nesouhlasil, potom bychom museli rám nechat posoudit soudním znalcem (toto je požadavek výrobce ) s tím, že v případě záporného vyjádření (neoprávněnosti reklamace) by náklady na tohoto znalce, které jsou okolo 2500 Kč, šly k Vaší tíži... "
Kupte si nový rám
To je ale pecka. Jinými slovy: "Nevadí, že vám praskl rám, který byl v záruce, nabízíme vám za super cenu nový!"
Nic o nemožnosti použít odpruženou vidlici není v záručním listě napsáno. Obrátil jsem se tedy na několik známých mechaniků a prodejců kol. Všichni se shodli, že vidlice s tak manlým zdvihem by měla odolnosti rámu spíše prospět, než uškodit.
Majitel pražského cykloobchodu a renomovaný výrobce rámů Robert Štěrba (náhodná shoda jmen s technikem Progress Cycle) mi dokonce napsal: "Fotografii prasklého rámu jsem si prohlédl a domnívám se, že jde o klasickou prasklinu způsobenou vadou materiálu, či špatným tepelným zpracováním při svařování. Toto místo je velmi namáhané a občas zde rámy praskají."
Jedu s rámem do Prahy
Dalším bonbónkem je tvrzení, že pokud nebudu souhlasit s řešením koupě nového rámu, dají rám posoudit a tento posudek v případě neuznání reklamace zaplatím.
Kontaktoval jsem tedy Sdružení obrany spotřebitelů. "Vaším partnerem při projednávání reklamace je podle zákona prodávající. Pokud prodávající přijme reklamaci, vypracování znaleckého posudku vyžadované výrobcem zadává na své náklady, a vy proto nejste povinen je platit. Pokud prodejce reklamaci zamítne, můžete si nechat znalecký posudek vypracovat sám. Podle Občanského zákoníku máte v případě úspěšné reklamace nárok na zaplacení nutných nákladů s ní spojených, tedy i nákladů na znalecký posudek."
Následovala řada telefonátů, vybraných dovolených a nakonec osobní doručení rámu do Prahy.
Podezírají mne!
4. září 2003 přinesl pošťák balík. Nepochyboval jsem, že je v něm nový rám. Nebyl! Byl v něm můj starý a písemné vyjádření: "Neoprávněná reklamace: Je důvodné podezření, že rám (bicykl) byl několikrát vystaven extrémní námaze při nehodách (pádech). O tom svědčí stopy na horní i spodní rámové trubce (zejména hluboký dolík v přední části horní trubky). I když tato prasklina nemusí přímo souviset s předešlými nehodami, faktem je, že rám byl vystavován extrémnímu namáhání. Martin Ždimera, Progress Cycle."
A je to! Telefonicky jsem se dotázal, co znamená extrémní namáhání u horského kola. Prý jsou to pády na horském kole. Ptám se tedy: "Jezdí někdo sportovně na horském kole s vybavením Shimano LX, XT a nepadá?" Nejsem žádný kamikadze, ale sem tam spadne každý. Extrémní namáhání je tedy užívání MTB v souladu s jeho určením...
A co se týče údajné praskliny, tak se nejedná o prasklinu, ale malý dolík způsobený poměrně dávno pravděpodobně nějakým ostřejším kamínkem.
24. září 2003 Obracím se opět na Sdružení obrany spotřebitelů: "Doporučujeme konzultovat problém se soudním znalcem a nechat si od něj zhotovit posudek. Na základě jeho vyjádření je vhodné se znovu obrátit na prodávajícího a požadovat vyhovění reklamaci, případně by bylo nezbytné řešit věc soudně. Žalobu doporučujeme podávat s pomocí advokáta, který zaručí i její formální správnost."
Advokát: všechno špatně
Navštěvuji tedy advokáta, abych se poradil. Po prostudování případu mi sděluje, že veškeré dosud podniknuté kroky byly špatným směrem. Současného dovozce ani žalovat nemůžeme. Zodpovědným subjektem je v každém případě přímo prodávající MM s.r.o.
V říjnu 2003 tedy reklamuji rám přímo v Brně u firmy MM s.r.o. Ještě v listopadu 2003 si s mojí reklamací nikdo hlavu neláme. Průběžně volám do firmy, abych zjistil stav věci. Jsem trpělivý. Lhůta už dávno překročila zákonných 30 dní k vyřízení reklamace. Mezitím jsem se stihl na veletrhu Sport Life osobně setkat s majitelem Milanem Malým. Ujišťuje mě, že to řeší, ale nemůže pro mě nic udělat. Na přímý dotaz: "Kdy?" hovoří o únoru až březnu. Mé dojmy nebudu raději popisovat.
Utajený soudní znalec
Trpělivost mi dochází v prosinci 2003, protože se blíží sezóna a je jasné, že na vyměněném rámu se hned tak nesvezu. Nakonec mě z Brna informují, že rám je na posouzení u soudního znalce.
12. ledna 2004 mi firma MM poslala překvápko: "Reklamace se neuznává na základě článku I. reklamačního řádu, zákona na ochranu spotřebitele č. 634/92 Sb. Milan Malý, MM s.r.o." Zmiňovaný článek je také citován: "Nesprávné používání, neúměrné opotřebování a nešetrné zacházení se zbožím."
Posudek mě zajímal. Milan Malý mi do telefonu vylíčil, že reklamaci neuznává na základě jednoznačného posudku uznávaného odborníka s kulatým razítkem a basta. Ani po několikadenním jednání jsem z něj nedostal posudek a dokonce ani jméno znalce.
Co mi stále vrtá hlavou
* Reklamace: Nejdříve žádný spěch, pak posunutí lhůty a nakonec zamítnutí na základě posudku, který jsem neviděl.
* Jak může prasknout rám s desetiletou zárukou následkem nadměrného opotřebení?
* Proč mají současné rámy Giant přesně v místě mého defektu výztuhu?
Autor popisuje podrobnosti na osobním webu Aldomoro
Diskuse
Diskuze k článku
NEBRAT!
- Autor Petr T
- Datum a čas 8.6.2006 15:31
Re: Nebrat!
Re: hloupost
Re: re
- Autor Honza
- Datum a čas 13.3.2006 15:33
ČOI
- Autor Peter
- Datum a čas 12.3.2006 10:57
Nebrat!
- Autor Troll
- Datum a čas 12.3.2006 10:14
- Autor Luboš
- Datum a čas 12.3.2006 09:36
UCI Pump Track World Championships: With 10G to the rainbow jersey
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tománka čeká obhajoba výsadního postavení v ironmanském světě. Jsem připravený ponechat si oba mistrovské tituly!
UCI Track Champions League vrcholí! O celkových vítězích se rozhodne v Londýně
Brdská hřebenovka
Potřebujete místo pro sportovní vybavení? Self storage je řešení na zimu i na léto
4 potoky na pražském severu: kolo nebo koloběžka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. |
Diskuse
Что реально происходит в ... | Veronaknc, 22.12.2024 19:28, 1 příspěvek |
Timsothyenush | Lewiskit, 22.12.2024 19:26, 11 příspěvků |
Lewiskit | Lewiskit, 22.12.2024 19:20, 11 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronavbh, 22.12.2024 19:20, 10 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaxkc, 22.12.2024 18:02, 6 příspěvků |
Dichaelrerce | Shanebal, 22.12.2024 17:25, 11 příspěvků |
FobertProft | Earnesthaide, 22.12.2024 15:55, 11 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronatio, 22.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Что реально происходит в ... | Veronawlm, 22.12.2024 13:39, 1 příspěvek |
резюме девушки на работу | Thomastains, 22.12.2024 13:15, 14 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |