
TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.
Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.
Komu se elektrokolo může hodit?
Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.
Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost
Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.
Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.
Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.
Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.
Rekuperace: k čemu to je dobré?
Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.
Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.
Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat
Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.
Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.
Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.
Plusy
+ Střídmý, elegantní a moderní design
+ Motor je tichý a pracuje plynule
+ Neklouzavé ergonomické pedály
Minusy
- Velká hmotnost
- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)
- Vysoká cena
Smart ebike - technická specifikace
Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici)
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg
Stáhněte katalog: Smart ebike
Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint
Testy jízdních kol na HORYDOLY
Diskuse

Cyklonovinky 2025
Lednicko-valtický areál
Může se hodit
Nejčtenější články
Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Regiony České republiky - veletrh | Lysá nad Labem | 10.-13.4. | 10.4. | |
Čištění Ohře | Ohře | 11.-13.4. | 11.4. | |
Chřibská 50 - cyklomaraton | Kroměříž, Výstaviště | Horská kola | 12.4. | |
Svätojurský cyklomaraton | Svätý Jur | Horská kola | 12.4. | |
Myslivost a příroda - veletrh | Kroměříž, Výstaviště | 12.-13.4. | 12.4. | |
Iprima Cup - cyklomaraton | Hradec Králové | Horská kola | 12.4. | |
Pohár Plzeňského kraje XCO | Ejpovice | Horská kola | 13.4. | |
Král Záhoria - cyklomaraton | Skalica | Horská kola | 19.4. | |
Pohár Plzeňského kraje XCO | Město Touškov | Horská kola | 20.4. | |
Velikonoce | Česko | 21.4. |
Diskuse
Здесь представлены слоты ... | вавада зеркало, 10.4.2025 13:00, 4 příspěvky |
Chip this out of order | Jamespauff, 10.4.2025 12:03, 1 příspěvek |
CHS | Horydoly, 10.4.2025 9:51, 3 příspěvky |
CHS | Matej Albert Fisar, 10.4.2025 0:32, 3 příspěvky |
Proboha . . . . | Honza, 9.4.2025 11:01, 51 příspěvků |
Proboha . . . . | Proc?, 9.4.2025 9:41, 51 příspěvků |
Jestli se nepletu . . . . . | Horydoly - Andrea Černá, 9.4.2025 1:03, 2 příspěvky |
Jestli se nepletu . . . . . | Michael Beranek, 8.4.2025 20:11, 2 příspěvky |
Tak to popisuje Bosch: | Kuba Turek, 8.4.2025 15:24, 9 příspěvků |
Tak to popisuje Bosch: | Lukas B., 8.4.2025 11:56, 9 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 10.4.2025 0:45 |
Jak Bosch eBike Systems s... | Horydoly , 7.4.2025 11:00 |
Špindlerův Mlýn startuje ... | Horydoly , 5.4.2025 0:33 |
Prahou proběhne 16 tisíc ... | Horydoly , 4.4.2025 19:01 |
Veletrhy Ostrava | Horydoly Open, 3.4.2025 21:36 |
Křivoklátské lesy | Horydoly , 2.4.2025 13:29 |
Polička? Věda nebo Veliko... | Horydoly , 24.3.2025 0:53 |
Prague Bike Fest Na Výsta... | Horydoly Open, 20.3.2025 22:13 |