Kdo se rozhodne pro absolvování základní trasy, musí počítat s přibližně dvaceti kilometry cesty.
Hospoda v každé vesnici
Naštěstí je zbytečné zatěžovat se zásobami potravy na cestu. I mimo hlavní turistickou sezónu je všude bohatá nabídka občerstvení v normálních i stylových restauracích.
Do sedla se vyšvihneme v Chrastavě a po málo frekventované silnici kopírující železniční trať i řeku Nisu vyrazíme přes Andělskou Horu do Machnína. Odtud se vydáme do Kryštofova Údolí.
Můžeme ještě odbočit po žlutě značené turistické cestě na zříceninu hradu Hamrštejn. Do mírného kopce okolo potoka Rokytky stoupáme mezi zajímavými roubenkami. Obec byla založená v letech 1518-28 uhlíři a horníky.
Vesnický orloj
Velocipédy zaparkujeme buď před hospodou, nebo na parkovišti vedle dětského hřiště. Stojíme před prvním venkovským orlojem.
V celé kráse se předvádí každou celou hodinu. Nápad postavit ze staré nevyužívané trafostanice orloj se zrodil v hlavě Martina Chaloupky, který v Údolí provozuje v hostinci U Kryštofa muzeum Betlémů, před osmi roky.
Rarita se prvně představila při rozsvícení známého Jírova betlému v prosinci 2007. Vyřezávané figury světců dokonce získaly své patrony, mezi kterými jsou Jiřina Bohdalová, Martin Dejdar a Jiří Lábus.
Kryštofovo Údolí
V blízkosti orloje stojí za prohlídku muzeum betlémů, ve kterém jsou k vidění dvě desítky zajímavých exponátů. Jedním je šestnáct metrů dlouhý betlém vytvořený známým malířem Josefem Jírou.
Na stráni za potokem stojí kostel sv. Kryštofa z roku 1686, velmi cenná raně barokní stavba, obložená břidlicovou krytinou. Vedle kostela je zajímavá dřevěná zvonice, pozdně barokní fara a socha svatého Václava z roku 1760.
Tunely a viadukty
Značená cesta nás zavede k další zajímavosti horské obce, ke kamennému viaduktu u Noviny. Čtrnáctioblouková stavba vysoká 29 metrů, o délce 210 metrů. vznikla v létech 1896 až 1900. Vybudovala ji Ústecko-teplická dráha kvůli odbytu podkrušnohorského uhlí na průmyslovém Liberecku.
Nedaleko od mostu objevíme další dvě zajímavé technické památky. Jednou je tunel pod Malým Ještědem a druhou významnější tunel pod Srnčí horou v chráněných Karlovských bučinách dlouhý 318 metrů.
V něm bylo poprvé v Čechách užito elektřiny pro pohon vrtaček a ventilátorů. Tunelářská firma Redlichové a Berger si ji vyráběla pomocí dynama poháněného parním strojem.
Malý i Velký Ještěd
Od viaduktu je dobré vrátit se na silnici a poněkud náročně vystoupat až k odbočce, odkud pokračuje cyklostezka do Chrastavy. Cestou neznavení jezdci vyjedou na další křižovatku k pískovcové Pietě. Najdou ji v sedle nad Kryštofovým Údolím v místech, kde se kříží silnice s červeně značenou turistickou cestou. Panna Maria lká nad svým mrtvým synem na vysokém podstavci.
Pokračujeme-li po červené značce, záhy dojedeme na Malý Ještěd, zalesněný vrch v Ještědském hřbetu (754 m n.m.). Stávala tady od roku 1906 dřevěná Jäckelova bouda. Při trošce snahy najdeme zbytky rozlehlého stavení sloužícího k rekreaci ještě za socializmu. Ze svahu je krásný výhled na České středohoří.
Po návratu k silnici jsou k pokračování poutě dvě možnosti. Pohodlnější je vrátit se k cyklostezce a po ní do Chrastavy. Dobrodruzi ale minou Pietu, vydají se dále po červené značce na Zdislavský Špičák a za ním po zelené značce odbočí na původní cyklostezku.
Největší drsňáci v sedlech mohou od Piety po vyznačené cyklotrase vyjet až na vrchol Ještědu a pokračovat dále do Hodkovic nebo se obloukem vrátit do Liberce.
Zobrazit místo Turistika na větší mapě