Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.

Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.
Praha, křižovatka na Nábřeží Kapitána Jaroše.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Minulý týden předvedlo Ministerstvo dopravy, Magistrát hlavního města, městská část Praha 8 a aktivistické sdružení Auto*Mat, jak si představuje město přátelské k obyvatelům, chodcům a cyklistů. Projeli jsme se na kole po Karlíně. Nic moc hezkého to nebylo. 

Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.
Praha, Nábřeží Kapitána Jaroše. Tomáš Cach a Jiří Žák.
Autor snímku Kuba Turek

Po letech jsem zase ochutnal, jak vypadá cyklistický výlet s politiky. Naposledy to bylo před třemi lety s primátorem Pavlem Bémem (ODS) podél Vltavy a Rokytky. Po uveřejnění reportáže mi osobně primátor napsal dopis. "Mírou lží, hloupostí, a když dovolíte blbostí, překonala tato reportáž průměrnou úroveň českého bulváru," napsal mi tehdy člen Občanské demokratické strany, který byl později před veřejností usvědčený ze lží a gigantických finančních manipulací v hlavním městě a musel se vzdát členství v politické straně.

Pozvánka na letošní průjezd Karlínem zněla lákavě. S novináři měl jet ministr dopravy Pavel Dobeš. Těsně před odjezdem bylo oznámeno, že ministr má zdravotní problémy a místo něho pojede náměstek přes navigace a satelity Jiří Žák.

Dopravní expert, který deset let nesedl na kolo

"Vytáhli ho z kanclu a teď musí místo ministra, který to spískal," posmívali se Žákovi kolegové opodál. Postarší náměstek však vzal svoji misi statečně, sundal kravatu a v obleku nasedl na připravené elegantní městské kolo.

Za jízdy se přiznal, že se mu otevřely oči. Netušil že se dá jezdit na kole v pražské dopravě. Deset let už prý neseděl na bicyklu. Takoví lidé tedy rozhodují o dalekosáhlých dopravních opatřeních! Nelze se tedy divit preferenci osobních aut na úkor pěších, cyklistů a hromadné dopravy.

Nábřeží kapitána Jaroše stále straší

Po chodníku pomalovaném piktogramy bicyklů jsme přejeli Vltavu po Hlávkově mostě a obkroužili supersložitou křižovatku na Nábřeží Kapitána Jaroše. Je to lepší, než bývalo, ale cyklisté pořád v některých situacích najíždějí do automobilového pruhu zprava, anebo je cyklistické značení náhle přivádí do automobilového protipruhu. Řidiči nemohou být na takové nájezdy připraveni a jednoduše cyklistu přejedou.

Připomeňme, že to se stalo osudným cyklistickému aktivistovi a spolupracovníku redakce Horydoly Janu Bouchalovi. Na této křižovatce nedal jednoho večera před šesti lety přednost projíždějícímu autu a to ho zajelo.

Praha, Nábřeží kapitána Jaroše.

Ukázka samoobslužné půjčovny kol, která vlastně neexistuje

Vrátili jsme se z Holešovic nazpátek přes Hlávkův most a jeli do Karlína. Vzali jsme to po štěrkované cyklostezce, potom skrz zadní dvorky kancelářských baráků, překonali oplocené staveniště a vjeli do srdce Karlína. 

Na Karlínském náměstí jsme projeli tři velké křižovatky, vyhnuli se autům zaparkovaným přes celý náš jízdní pruh, jeli zakázaným způsobem ve dvojicích vedle sebe, až jsme dojeli ke zkušební půjčovně kol bez lidské obsluhy. Monika Krobová Hášová (TOP 09), která zastává funkci předsedkyně komise pro cyklodopravu na Magistrátu, básnila o projektu na tři sta takových samoobslužných stojanů. Ukázalo se ovšem, že vidíme jenom zkušební stojan firmy Homeport, za kterou stojí jeden mladík, který se projekt snaží už roky udat, kde to jen jde. Žádná komerční firma do tak nejistého podniku nehodlá investovat a veřejné peníze podle předsedkyně Krobové Hášové do Homeportu netečou a ani nepotečou. 

Vzpomínáte? Po městě se jezdilo 60 km/h a v noci bez omezení

Pokračovali jsme Karlínem po rušné Sokolovské ulici. Místostarosta Prahy 8 Michal Švarc (TOP 09) je unesený možností jezdit v Karlíně na kole. Prý byl na zkušené v Berlíně. Po chvilce přiznává, že hned první den tamního pobytu mu ukradli kolo.

Místostarosta si pochvaloval za jízdy na kole, že omezili rychlost aut v Karlíně na  30 km/h. Sokolovská je zatím na povolené padesátce, ale i na ní by ruka úředníkova chtěla dosáhnout a seřezat rychlost na hlemýždí třicítku. "Stejně se tady nedá jet rychleji, když se popojíždí od křižovatky ke křižovatce," mínil místostarosta na kole.

Poté si postěžoval, že mu auta stojí v trase jedné cyklostezky. Na dotaz, proč tam tedy nepošle strážníky, aby auta odtáhli, anebo dali řidičům tak velké pokuty, že už na cyklostezce stát příště nebudou, odvětil, že to není tak jednoduché, jak se mi zdá. Když jsem se ho zeptal, za co ho tedy platíme, když není schopen udržet pořádek v dopravě, prohlásil, že nepořádek je v celém státě, tak proč by nebyl také v Karlíně.

Ministerstvo dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze.

Obrázky namalované na asfaltu jsou úplně na nic

Vyšlapali jsme strmou dlážděnou Trocnovskou ulicí do Husitské ulice. Na kočičích hlavách měla potíže cestovní kola s malými převody a velkými úzkými pneumatikami. Po frekventované Husitské jsou namalované obrázky kol jedno za druhým, tak zvané cyklopiktogramy, které by nás měly vést a řidiče upozorňovat na cyklisty. Mnozí cyklisté - novináři i úředníci - raději zvolili trasu po chodníku. Je to sice zákonem zakázané, ale strach z velkých a rychlých aut dal pochopitelně přednost bezpečí na zakázaném chodníku.

Takhle jela i předsedkyně pro cyklistickou dopravu Magistrátu. Když už i ona, která má v popisu práce vymýšlet mimo jiné právě obrázky a čáry namalované na ulicích ve prospěch cyklistů, jede po chodníku, znamená to, že ve městě je opravdu nebezpečno a ona sedí na své židli úplně zbytečně. Aspoň v případě Husitské ulice je to nepochybné.

Zleva: urbanista Tomáš Cach, předsedkyně komise pro dopravu v Praze Monika Krobová Hášová, místostarosta Prahy 8 Michal Švarc, náměstek ministra dopravy Jiří Žák.

Komplikované křižovatky. Kudy tudy na kole?

Přes tři velké křižovatky u Bulhara, u vysokoškolských kolejí v Opletalově ulici a na Senovážném náměstí jsme se dokodrcali k České tiskové kanceláři v Opletalově ulici. Potřebovali jsme se dostat na Václavské náměstí, a tak jsme neměli jinou možnost, než vjet na chodník, protože ulice se pro nás stala neprůjezdnou jednosměrkou.

Ukázalo se, že místopředsedkyni pro cyklodopravu musím provést na kole přes tři komplikované křižovatky, protože přesně neví, kudy má jet a kdo má přednost. Když tohle nezvládla sama první dáma pražské cyklodopravy, jak takové problémy má zvládnout náhodný cyklista ve městě, nebo dokonce dítě? 

Závěr cyklistické vyjížďky po chodníku na Václavák byl už jenom završením absurdního divadla. 

 

Horydoly.cz Cyklostezka za 140 milionů je stále nesjízdná (2012)

Horydoly.cz Primátor Pavel Bém ukazuje Prahu na kole (2009)

Horydoly.cz Libor Ambrozek: Nechci další mrtvé na silnici (2006)  

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Výtečné

Článek mi loni unikl, výtečně napsané a veselé. 

Reaguj
prespisy jsou pro kazdeho

Divadlo to je pěkné:-) Cyklopiktogramy jsou nesmysl. Je to jen efektní způsob, jak tahat peníze ze státní kasy. Jako cyklista je nepotřebuju a jako řidič je to pro mě jen bordel na zemi. Co nechápu je, proč se v Praze tolik lobuje pro cyklistiku. Na kole po Praze jezdím rád, ale je to jen alternativní odreagování v letních měsících při cestě do práce. MHD ani auta nenahradí. Minimálně do doby, než skládací elektrokola s výdrží na 50km budou stát do 10tis. A v zimě na kolo stejně nesednu, ani kdyby mi cyklostezku prohraboval rolbou sám Dobeš.

A ještě bych rád upozornil na jeden velký omyl. Cyklista je účastník silničního provozu a je jeho povinností znát předpisy a zvládat i komplikované křiovatky! Pokud je nezvládá, nemá ve městě co dělat a nebo v kritických chvílích slézt z kola na chodník (chválím paní Krobovou). Ani to že je dítě ho neomlouvá. Cyklisti, co neznají předpisy, jsou největší zlo. A přitom jednodušší už to ani cyklista mít nemůže. Policie dělá, že nevidí přestupky, auta je raději pouští(když se chovají předvídatelně) a chodci už na 10m čekají, až cyklista projede (i když to je spíš nešvar chodců).

Preference aut na úkor cyklistů, pěších a MHD mě rozesmála. V Praze fakt ne.

  • Autor tomas
  • Datum a čas 5.11.2012 23:27
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Cyklojízda pod dohledem OSN a EU

Cyklojízda pod dohledem OSN a EU

Ani letos nevynecháme oslavu Světového dne jízdního kola. Ten vyhlašuje OSN každoročně 3. června. Deklarace OSN vyzvala všechny členské státy k oslavě a podpoře cyklistiky a k jejímu začlenění do všech úrovní státní... celý článek

Jízda na kole se psy: Co (ne)dělat?

Závod Míru, poslední prověrka nejlepších mladých cyklistů planety

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

V Teplicích za sportem na kole

V Teplicích za sportem na kole

"Krušné hory jsou cyklistickým rájem, díky mírnému profilu jsou ideální pro rodinné výlety," doporučuje Pavla Lehnerová, ředitelka turistické organizece VisitTeplice. Z vrcholů Bouřňák nebo Komáří vížka mohou cyklisté obdivovat výhled na
Jílové, tady už zlato není

Jílové, tady už zlato není

NOVÉ VIDEO V Jílovém u Prahy se těžilo zlato dva tisíce let. Za tu dobu vyrvali lidé ze skal asi jedenáct tun žlutého blýskavého kovu. To je kovová kostka o hraně pouhých tři
Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglocknerská vysokohorská silnice / Grossglockner Hochalpenstrasse vede napříč přes nejkrásnější rakouský národní park Hohe Tauern pod nejvyšší rakouskou horou Grossglockner.
Cyklistu Křivku zabil řidič, který nedal přednost

Cyklistu Křivku zabil řidič, který nedal přednost

ČERNÁ VDOVA Řidič osobního auta nedal přednost cyklistovi Petru Křivkovi a zabil ho na přehledné křižovatce poblíž obce Nová Ves u Dírné nedaleko Tučap. Tragická dopravní nehoda se stala 12. května odpoledne.
Havel-Radweg týden po rovině na kole

Havel-Radweg týden po rovině na kole

Hlavní německé město Berlín se rozkládá na území starých Slovanů. Žili zde ještě ve středověku v blatných hradištích mezi řekami, jezery a bažinami. Osou západního slovanského panství byla řeka Havel (česky Havola).

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 31.5.
Loudání Slaný Nonstop cyklistický závod 5.6.
ITE - veletrh Hong Kong 13.-16.6. Cestovní ruch 13.6.
Bike sraz na Vysočině Želiv 14.-16.6. Horská kola 14.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 14.-15.6. 14.6.
BITE - veletrh Čína, Peking 14.-16.6. 14.6.
Zlaté kolo Vysočiny - cyklomaraton Ruda Silniční kola 15.6.
Krakonošův cyklomaraton Lomnice nad Popelkou Silniční kola 15.6.
Turčiansky vodácký maraton http://www.vodackytriatlon.sk/ Voda, kolo, běh 15.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 17.-19.6. 17.6.

Diskuse

kam patří pes? Novinář, 2.6.2024 22:19, 5 příspěvků
chudáčku Honzíku Marcel, 2.6.2024 20:37, 5 příspěvků
chudáčku Honzíku Honza, 2.6.2024 8:59, 5 příspěvků
chudáčku Honzíku Marcel, 1.6.2024 11:31, 5 příspěvků
Zimní pneumatiky v květnu Michael Beranek, 31.5.2024 15:27, 1 příspěvek
INU Šlojíř, 29.5.2024 21:30, 2 příspěvky
z Ještědu Pišišvor, 29.5.2024 16:55, 3 příspěvky
INU Honza, 29.5.2024 9:55, 5 příspěvků
INU Honza, 27.5.2024 22:18, 1 příspěvek
nechme ho být Kuba Turek, 27.5.2024 21:57, 8 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Nebuďme vesmírným zákonem... milan šupa, 29.5.2024 19:47
Malý ukrajinský Picasso Horydoly , 21.5.2024 12:59
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 17.5.2024 12:22
Přepis hlasu na text Horydoly , 11.5.2024 14:54
How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47