Táhněte do háje, debilové!
Platíme neskutečné peníze jakémusi CERMATu místo toho, abychom si koupili auta, piva, holky, batohy, horolezecká lana nebo aspoň mapy. Podle svého gusta a ne podle úřednické marnotratnosti... Letos maturuji z angličtiny. Ukázalo se, že zadání k nejdůležitější zkoušce života pro sto tisíc dětí stále vymýšlí debílci z Marsu. Je jim jedno, když udělají něco špatně, protože jim stát zaplatí za jejich paskvil tak jako tak.
Součástí maturitní zkoušky z angličtiny jsou tak zvané slohy.
První sloh je delší. Student se musí vejít do 120–150 slov, což je samo o sobě nesmyslné. Tolerance pouhých 30 slov je vražedná a málokdo nemusel vyškrtávat slova, či si nenechal strhnout body za nedodržení minimální/maximální hranice počtu slov. Ještě více mi toto pravidlo připadá přitažené za vlasy, když vezmu potaz, že u slohu ve zkoušce z českého jazyka žádná horní hranice není.
Sloh pro Facebook. Sranda nebo co?
Druhý sloh bylo nutné napsat v rozmezí 60–70 slov. Zanadával jsem si a měl jsem sto chutí vykřiknout, že už si dělají legraci a můžou nám dát přesný počet slov s tolerancí +/- 0 slov. Polklnul jsem místo toho nasuho, protože by mě asi vyloučili z maturity.
Druhou věcí, která byla špatně, bylo zadání! Sloh jsme měli za úkol napsat ve stylu postu na sociální síť (Facebook, Google+, Twitter,…).
Zadání znělo:
Na konci vašeho ročního studijního pobytu v Anglii chcete prodat jednu z věcí, kterou jste si v průběhu roku pořídil/a, protože si ji nemůžete odvézt domů. Rozhodl/a jste se proto napsat sdělení na internetovou sociální síť (např. Facebook). Napište sdělení v rozsahu 60–70 slov, ve kterém:
- uvedete, co prodáváte;
- popíšete věc, kterou prodáváte;
- sdělíte, proč věc prodáváte;
- uvedete, jak vás mohou případní zájemci kontaktovat.
Už samotný fakt, že sloh, ve kterém se ověřují znalosti, které měli studenti nabýt za čtyři roky svého studia, má být ve formě postu, je kontroverzní. Co je ale horší: Nikdo netuší, jak má takový příspěvek na sociální síť vypadat. Netuší to studenti, zřejmě to netuší ani učitelé, kteří budou práce opravovat (a co hůř, někteří ani nepřišli do přímého styku se sociálními sítěmi), zřejmě to netuší ani CERMAT.
Cermat vydal oficiální publikaci, ve které jasně a srozumitelně popisuje typy slohových útvarů, které se mohly při maturitě objevit v zadání. Na první pohled je celkem jasné, jak se má dané sdělení na sociální síť napsat. Kde je tedy kámen úrazu?
Problém je v tom, že na sociálních sítí nelze přesně definovat styl. Je velký rozdíl v tom, zda píšeme příspěvek o prodeji věci na svůj profil (předpokládá se neformální jazyk), nebo na oficiální skupinu/stránku/aplikaci určenou k prodeji/nákupu věcí (očekává se formální jazyk, ale i zde je to velmi sporné). V zadání k slohu nic takového napsáno není, takže maturant má šanci 50/50, že se strefí do stylu psaní.
Druhou věcí, nad kterou se CERMAT zjevně nepozastavil, je informace, že sdělení musí být objektivní. Všechny sociální sítě jsou ale postaveny na principu sdílení vlastních názorů a myšlenek – tedy na subjektivitě. Vezměme si kupříkladu nejrozšířenější sociální síť Facebook. Vybízí nás větou: "Co se vám honí hlavou?" a snaží se vás přimět ke sdílení nějakého postu. Konkurenční Google+ se zase ptá, co je nového. Ve druhé části odstavce sice CERMAT subjektivitu připouští, ale jen u neformálních sdělení. Opět tedy narážíme na problém v zadání – neuvedení místa, kam sdělení píšeme.
Dalším problémem je struktura. Dle publikace od CERMATu je nutné u tohoto typu slohu uvést nadpis, či na sociální síti alespoň oslovení. Je ale zcela běžný jev, že se k příspěvkům na sociální sítě oslovení ani nadpis vůbec nepřipojuje.
Poslední věcí jsou jazykové prostředky. V publikaci se píše, že se máme vyvarovat hovorových výrazů. To se ale vylučuje s neformálními příspěvky na poli sociálních sítí. Dále je zde uvedeno, že nemáme používat zvolání. V prostředí sociálních sítí se ale opět se zvoláním setkáváme a jsou zcela namístě. Třeba: Hi there! OMG Cool!
Otázkou tedy je, zda se opravdu jedná o sdělení, nebo se příspěvek na sociální síť blíží spíše ke vzkazu.
Zde je však problém s grafickým oddělením oslovení. Pokud připustíme, že příspěvek na sociální síť napíšeme s oslovením, není nutné ho graficky dělit od zbytku textu. Některé sociální sítě dokonce ani dělení na odstavce neumožňují kvůli šetření místa na webu. Zcela evidentní je to u jmenovaného Twitteru, poněkud skryté u Facebooku.
Ví někdo z CERMATu, jak to chodí na sociálních sítích?
Další věcí je nutnost podpisu. Zaprvé se u příspěvků nepodepisujeme, protože se o to stará naše sociální síť, a zadruhé z popisu vzkazu není zcela jasné, zda je nutné se u maturitního slohu podepsat dolů (např. Twitter), nebo jestli je podpis správně nad příspěvkem (např. Google+ či Facebook).
Vzhledem k tomu, že příspěvky na sociální sítě po rozboru a následném zvážení všech pravidel psaní daného útvaru neodpovídají ani sdělení ani vzkazu, není jasné, jakým stylem se maturitní sloh z maturity měl psát. Osobně se domnívám, že hodnocení bude zcela v kompetenci učitele, který bude sloh opravovat. Pokud si tedy učitel usmyslí, že je nutné, aby byl jazyk formální, bude podle toho hodnotit. Ostatní náležitosti budou taktéž na jeho vlastním uvážení. Může se tedy kupříkladu stát, že jeden maturant dostane jedničku za skvěle napsaný sloh neformálním jazykem a druhý obdrží od jiného učitele strhnuté body za použití právě neformálního jazyka.
Můj osobní vzkaz CERMATu tedy zní: "Táhněte do háje, debilové!"Diskuse
Diskuze k článku
zákony
Pro mě stačí onena část ...Je jim jedno, když udělají něco špatně, protože jim stát zaplatí za jejich paskvil tak jako tak.
To je totiž to hlavní gro. Odjakživa se na školách dělěla maturita podle nějakých vnějších šablon seshora, ale to gro si dělaly školy samy, a při maturitách pochopitelně zas účasti jedné osoby coby dohližitele a navíc bylo možno, aby se maturit zúčastňovali i externí přísedící. Tedy žádné náklady na nějaké komise či CERMATy a další prověřila schopnost absolventů jak v práci tak na dalších školách a to udávalo jméno a kvalitu školy - ergo trh i v bývalém komunismu. Dnes to spíš zavání dirtektivou a dalším tunelem s přidělováním teplých místeček a výdělků kamarádíčkům či známým. Naco potom sedí lidé na ministerstvu, pedagogických školách a výzkumech, inspekcích a t.d.? Prostě ať se podíváte kamkoli, tahle Nová doba je dobou parazitismu, byrokratismu a klientelismu. A pokud se nepoučíme z přírody, tak se to jednou nutně všechno zhroutí, stejně jako každý strom či rostlina napadená parazity. Tyhle zákony nikdo nezmění, i kdyby tisíckrát chtěl...
- Autor .Honza
- Datum a čas 7.5.2013 10:51
ubohost
Plný krajíc chleba v břichu nahradí 5 minut smíchu, jak věděl už Neználek ve Slunečním Městě
- Autor Gratuluji Mistře
- Datum a čas 6.5.2013 18:14
ubohost
Ubohost titulku tohoto článku mě při jeho čtení nutí k smíchu. Poněkud mi uniká důvod proč si na internetovém outdorovém serveru, jak se Horydoly prezentuje, mladík vyléva své rozhořčení, byť se jedná o syna Jakuba Turka. O to víc je smutné s jakou neúctou k autoritě se vyjadřuje samozvaná outdoor generation.
- Autor Jaroslav Mistr
- Datum a čas 6.5.2013 17:56
Češtinářky neučí komunikaci, ale jenom biflování
Milý Velký Pyji, nikdo v této diskusi netvrdí, že češtinářky/češtináři nic neumí. Nebo že by dokonce mezi nimi nebyli básníci, recenzenti či autoři učebnic. To jste si vymyslel a teď sám se sebou polemizujete.
Pravdou ovšem je, že funkční gramotnost se v současné době přesouvá do dynamického prostředí internetu, médií a obecně psaného projevu. A to mohu posoudit i já jako otec dvou skoro dospělých dětí. Tohle prostě klasičtí kantoři nezvládají. Nedívají se na jazyk především jako na prostředek komunikace a interakce, ale spíš jako na učivo.
Kolik myslíte, že učitelů češtiny ovládá běžné "funkční" zkratky OMG, FYI, ASAP... Asi by je neměli podporovat, ale měli by je ovládat a vědět, k čemu slouží a proč je lidé a samozřejmě i jejich žáci používají.
O komunikačních strategiích, o kterých tady píše Češtinářka a Novinář, ani nemluvě. Nebo máte přímou či zprostředkovanou zkušenost z výuky češtiny, ve které se probírá, jaké nejčastější diskusní figury se používají, proč a s jakým úmyslem? Jak lze někoho shodit, urazit, znevěrohodnit, a jak se proti tomu bránit? Jak být naopak věrohodný na internetu?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 6.5.2013 16:07
Češtinářky neučí komunikaci, ale jenom biflování
Jasně, češtinářky nic neumějí, češtináři zřejmě jak by smet. Co na tom, že leckde na střední škole učí třeba básníci a básnířky, autoři učebnic, recenzenti, kritici - zkrátka nic neumějí. Nevědí, co je funkční gramtonost. Ó určitě. A to víte jak?
Navíc formulace "neučí komunikaci, ale jenom biflování" je opravdu perlou ducha - lze učit biflování??? Proboha jak????
- Autor Biggus Dickus
- Datum a čas 6.5.2013 14:53
(...)
Jasně, neumí učit to, co je dnes důležité. Můj článek ale poukazuje na rozporuplné zadání v maturitní zkoušce...
Z diskuze na ceskaskola.cz -> Anonymní řekl(a)...6. května 2013 10:46
Plně souhlasím s autorem.Chodím na osmiletý gympl a tím nechci samozřejmě se nijak vyzdvihovat ale je jasné že cizím jazykům se tu věnuje rozsáhlejší příprava než např. na průmyslových zdravotních či jiných školách a já i většina mých spolužáků měla s druhou částí slohovky tento stylistický problém a i naši angličtináři co na učí nejen na naší škole ale zároven i na univerzitách a různých jazykových školách se vyjádřili , že je to podáno sporně a nevěděli by si s tím rady .Jak tedy má maturant zvádnout něco s čím si není jistý ani vysokoškolský pedagog mě zůstává záhadou.
Češtinářky neučí komunikaci, ale jenom biflování
Ještě bych doplnila, že chybí rétorika a výuka správné diskuse.
- Autor Češtinářka
- Datum a čas 6.5.2013 11:21
Češtinářky neučí komunikaci, ale jenom biflování
Tohle pedagogové na středních školách učit neumějí. Vždyť češtinářky většinou ani neví, co je to funkční gramotnost - umět číst a psát do novin (a ostatních médií), neučí jak mluvit do televize nebo rádia, neovládají komunikační strategie na obyčejné diskusi na webu, natožpak v sociálních sítích. A při tom by přesně tohle potřebovali všichni studenti znát a mít procvičené.
učňák je lepší
Nedokážu posoudit, jestli ti je učňák k něčemu - asi jo - když to píšeš, ale určitě vím že páprdové z CERMATu si ani nedovedou představit, jaký je crkot na Facebooku, Instagramu, Twitteru...Zadání by mělo být: Napiš, nafoť a nafilmuj status tak, aby splnil svůj účel - třeba abys prodal to vybavení. To by se všichni divili, jak se dneska prodává kus nábytku!!!!!!!! Chce to provokaci, fotku, virální video, správné načasování, vybudovaný okruh přátel atd...
- Autor Vůbec nevědí, co zkouší
- Datum a čas 6.5.2013 10:41
učňák je lepší
Maturita je status na KSICHTOKNIZE - to mě teda podržte k čemu to je -sem rád že mám poctivý učňák
Německo AKTUÁLNĚ 2024
Památky zadarmo AKTUALIZACE
Může se hodit
Nejčtenější články
Český ráj AKTUÁLNĚ 2024
Proč dřevěné hračky pro děti? Aby dospělí mohli solit jídlo!
RunTour je v cíli. Nádhernou tečku udělal závod u Brněnské přehrady
Jarní, vánoční a velikonoční prázdniny
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Betlémy - výstava | Karlovy Vary, muzeum | 20.11.-19.1. | 20.11. | |
Křišťálová zahrada - výstava | Praha, Botanická zahrada | 15.11.-2.2. Skleněné sochy Pačinek | 28.11. | |
Boot - veletrh | Německo, Berlín | 28.11.-1.12. Lodě | 28.11. | |
Vánoční výstava | Praha, Betlémská kaple | 28.11.-2.1. | 28.11. | |
Bitva tří císařů | Slavkov u Brna | 29.11.-1.12. | 29.11. | |
Staročeský perník - výstava | Praha, Chvalský zámek | 29.11.-19.1. | 29.11. | |
Vánoční výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 29.11.-31.12. | 29.11. | |
Mikulášská Orlice | Perná | 30.11. | ||
Advent v muzeu | Cheb, muzeum | 30.11. | 10:00 | |
Mikulášské jízdy s párou | Liberec | Nostalgický vlak do Křižan | 30.11. |
Diskuse
The paramount plumbing ac... | MichaelHen, 25.11.2024 18:08, 9 příspěvků |
Обмен биткоин на вебмани | Davidlzq, 25.11.2024 18:01, 6 příspěvků |
PTP se pozdeji zmenily v ... | Honza, 25.11.2024 13:23, 12 příspěvků |
PTP se pozdeji zmenily v ... | Michael Beranek, 25.11.2024 9:42, 12 příspěvků |
půl pravdy | Honza, 24.11.2024 10:02, 12 příspěvků |
půl pravdy | Střelec, 23.11.2024 18:19, 12 příspěvků |
Doplnění | Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 12 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |