Publikaci koupíte v Nakladatelství České geografické společnosti.
Verdikt Horydoly
* zhola zbytečná publikace
** je dobře, že něco takového vůbec vyšlo
*** za ty peníze to stojí
**** výborná a poučná publikace
***** to musíte mít
V posledních letech vyšlo několik učebnic, které mají vzdělávat studenty v cestovním průmyslu. Nejnovější je Zeměpis cestovního ruchu z nakladatelství České geografické společnosti, který se dostal na knihkupecké pulty koncem roku 2005.
Brožovaná učebnice nese dva podtituly, které nemají mnoho společného. Jeden zní Učebnice pro hotelové a jiné střední školy a druhý Příručka pro průvodce cestovního ruchu.
V duchu sporu těchto dvou pohledů na cestovní ruch se nese celá učebnice. Není jasné, zda je to praktický knižní průvodce pro budoucí průvodce turostů, nebo suchopárný spisek pro studenty.
Nevábný dojem z učebnice podtrhuje odpudivá grafická úprava. V době, kdy je jasné, že většinu informací přijímáme zrakem, není v této publikaci ani jedna fotografie. Hustě vysázený text bez pokusu o jakoukoliv originalitu, anebo aspoň grafickou solidnost, je doplněn vybledlými šedomodrými mapkami a náhodně naházenými grafy.
Co grafy obsahují? Například na straně 16 poučení, že geografie se dělí na všeobecnou (teoretickou) a regionální (oblastní). To je tedy potřebná informace pro průvodce nebo studenty?! Hned na vedlejší straně je koláčový graf bez nadpisu, který rozlišuje jakýsi primér, sekundér a terciér v USA, Česku a Somálsku bez udání data. Odhadujeme, že jde o poměr výrobní sféry k sektoru služeb. Pokud je to odhad správný, tak je tento graf k ničemu, protože se jedná o značně proměnlivé číslo.
Posuďte sami, co si má mládež nacpat do hlavy. Namátkou jsme vybrali dva příklady z učebnice. První se týká jihovýchodní Asie (str. 116):
"Jihovýchodní Asie nabízí zahraničním návštěvníkům krásné písečné pláže s pozadím kokosových palem v teplém monzunovém podnebí, množství kulturněhistorických památek a exotické prostředí tropů s odlišnou kulturou obyvatel. Tento makroregion, dříve opomíjený, se v současnosti stává oblastí, kde se cestovní ruch dynamicky rozvíjí." ...atd.
Druhý příklad je o technice, kterou učebnice doporučuje dnešní mládeži, jenž umí psát na počítači lépe než propiskou, a která komunikuje téměř výhradně elektronickou cestou:
"Nezbytnou součástí přípravy průvodce jsou excerpční lístky používané v přípravné fázi, v tzv. topografické přípravě, i při vlastní akci. Obsahují vhodně upravené výpisky shrnující v heslovité podobě základní údaje o cílových i průjezdových místech a oblastech na trase zájezdu." ...atd
Všechny studenty, kteří se podle této učebnice učí, litujeme. Nikde se v ní nedozvědí souvislosti, příčiny a důvody popisovaných faktů. Fakta o jednotlivých zemích jsou navíc jakoby zkopírovaná z každého většího turistického amatérského internetového portálu.