Ale i tak bych se úplně stejně ptal: máš to vše zapotřebí? Vždyť pro ten váš nápad neexistuje slušné slovo.
Našel jsem na netu starý rozhovor s Tebou. Píšeš tam, že osmitisícovky se pokořit nedají, ale musí samy dovolit, aby se člověk na vrchol dostal. Vysloveně se od tohoto slova distancuješ. Ale co třítisícovka – ta se pokořit dá?
Proč jsi se dal do party s lidmi, kteří ten cíl mají a používají takový slovník? Pokořit chcete ale především místní lidi, jejich doslova posvátný vztah k přírodě. V rozhlase jsi zdůraznil, že jsi nevystoupil na vrchol Kanchenjungy, protože jsi respektoval místní zvyklosti.
Na Altaji mají plné zuby nějakého vnuceného pojmenovávání hor, zvláště lidským jménem. To je v rozporu s jejich náboženstvím. Proč to nechceš respektovat zde? Čím to je? Snad ne tím, že na Altaji pro Tebe nejsou další cíle do budoucna a že v Himalájích naopak budeš potřebovat příště zase permit? Ošklivá úvaha, že.. Ale můžeš to vysvětlit.
Odpor altajské veřejnosti ses snažil bagatelizovat. Ve skutečnosti poslalo společný dopis do parlamentu šest iniciativ. To je na zemi s padesátkrát méně obyvateli, než má naše republika, docela dost.
Pořádal jsi někdy expedici, proti níž by už předem kdokoliv protestoval u parlamentu své země? Tohle Tě uspokojuje? Tvůj názor, jak se informuje veřejnost – chozením od domu k domu – je opravdu úsměvný. Mluvil jsi o "zaostalých krajích," a o "17. až 19. století." Jestli do té množiny řadíš i Altaj, tak se to tím asi vysvětluje.
Co učinila expedice směrem k altajským médiiím? Byli jste na Altaji více jak měsíc po zahájení masivní kampaně u nás. Proč jste se nedostavili na tiskovou konferenci v redakci altajských novin, kterou jste si původně nechali dojednat? Zalekli jste se snad těch 29 lidí, kteří se chystali využít první příležitosti s někým z expedice mluvit?
Povyprávěj, jak probíhalo jednání, když si vás pak vychytali jinde. Pan Kotek mluví jen o dost nepříjemné zkušenosti.
Tohle Tě baví? Jezdit do hor takovým stylem? Vždyť je to obyčejná ostuda. Není Ti vůbec divné, že se proti záměru expedice stavějí i v Čechách etnografové, znalci oblasti Sibiře nebo přímo Altaje? A také další lidé, kteří tam jezdí a prožili tam také v součtu řadu měsíců až let?
Přijde Ti normální ohánět se zcela otevřeně úřednickými známostmi pana Šajchislamova, postavit na nich od začátku projekt a ignorovat veřejnost i média v zemi, kde to vše chcete uskutečnit a kde budete hosty?
Jak to, že i ti místní úředníci rok po vydání prohlášení místního horolezeckého spolku o spolupráci s vámi slyšeli o projektu jen málo nebo vůbec nic a vy jste jim nejprve museli vysvětlit, o co plánované výpravě jde? To nevypadá vůbec na férový, otevřený projekt-
Jak to funguje tady v Čechách – víš o tom něco? Není divné, že ministr zahraničí převezmě záštitu nad akcí 2. dubna a 14. dubna se v novinách dozvíme od jeho mluvčí, že ministerstvo nemá dostatek informací, aby se k expedici vyjádřilo?
A jak to funguje mezi vámi? To jsi neprokoukl o co jde, když někdo bez vědomí vedení expedice nabízí zájezd pro veřejnost s účastí na vaší akci? Není trochu zvláštní vybírat peníze za slib oficiální pojmenování hory v mapách světa do tří let, když to nemůžete předem zaručit? Odpovědi na tento problém ses v rozhlase vyhnul.
A kde najdu na webu expedice, že její rozpočet je přibližně tři miliony korun? Není slušnost říci, kolik celkem potřebuji, i když si třeba peníze jen půjčuji? To je finančně průhledný projekt? Zrovna tak nemohu zase na našem webu najít, že prý nejste zaregistrovaní. Jaká registrace, k čemu? Nebo je to další název pro ten jediný papír, co jste zatím předložili? Kterému říkáte úřední povolení nebo potvrzení a pan Svěrák sám pak osciluje mezi výrazy potvrzení psané azbukou a relevantní listiny s razítky.
Snad dokážeš jako horolezec posoudit tento dokument odborněji. Je to přece pouze usnesení o spolupráci zájmového spolku s občanským sdružením, ne? Oháníš se několikaměsíční prací obrovského týmu a obrovsky zapálených lidí. To je argument správnosti počínání? Historie zná bohužel mnoho strašidelných příkladů zapálené práce.
Opravdu nemohu pochopit, co Tě zajímá na výpravě na trekingový vrchol s několikamilionovým rozpočtem, kolem které je tolik problémů. Na reklamní akci pořádané reklamní agenturou. Pohybuješ se snad v horách rád s takovým humbukem? Jméno si takovým způsobem určitě budovat nemusíš.