TEST Koloběžka Kostka Hill
Koloběžky pro dospělé jsou letos v kurzu. Proto se jim podrobně věnujeme už od jara. Při našich jízdách po Praze, ale i na cyklostezkách a silnicích v celých Čechách potkáváme desítky podobných nadšenců. O závodech nemluvě. Dnešní test se zabývá populární koloběžkou Kostka Hill.
Volitelná výbava
Stojánek - pro časté zastávky v přírodě i ve městě je to pohodlné
Blatníky - jestli hodláte jezdit za vlhka a mokra, je to nezbytnost
Košík na lahev - výlety zpříjemní, ve městě je to zbytečnost
Sedlo - je to spíš libůstka než praktická záležitost
Světlo - červená blikačka dozadu a bílé světlo dopředu jsou na večerní ježdění povinné ze zákona
Gripy - na kratší jízdy ve městě jsou pohodlná měkká řídítka, na výlety a sport se používají tvrdší a neklouzavé
Rohy - na dlouhé cestě je neocenitelné, když můžete občas přehmátnout a změnit držení
Lékárnička - na tu nezapomeňte nikdy!
Obuv - jakékoliv boty s pevnější podrážkou (v létě trekingové sandále nebo běžecké boty, na podzim teplejší botasky)
Oblečení - ve městě cokoliv včetně společenských šatů, na výlety nejlépe elasťáky, cyklistické triko a lehoučkou větrovku
Brýle - při rychlých sjezdech se hodí čiré, v létě oceníte tmavé
Rukavičky - v létě bez prstů a na podzim prstové se hodí i na krátkou vyjížďku
Přilba - je to vaše volba, ale padesátka z kopce je už pořádná rychlost a kličkování mezi auty na křižovatkách také není úplně bezpečné
Nářadí a lepení - ve městě zbytečné, ale na delší jízdu nezbytné
Batoh - jedině cyklistický, abyste měli volný pohyb nohou, rukou i těla
Navigace - čím je GPS na řídítkách lehčí a menší, tím se vám lépe pojede
Univerzální koloběžka Kostka Hill je vhodná na výlety, pojížďky po městě i na sportovní vyžití. Není to závodní speciál ani soumar k cestování na těžko.
Nejlepší jsou výlety
Nejlépe se na ní cítíme na venkově. Mírně klesající trasa vedená po málo frekventovaných silničkách, ale klidně i trochu v terénu na polních cestách, nebo po cyklostezkách je koloběžkářova rozkoš.
Pokud máme na zádech lehký cyklobatůžek nebo okolo boků ledvinku, nijak nás to neomezuje.
Stabilní stroj pro velkou rychlost
V základní výbavě Kostka Hill stojí 5790 korun. V katalogu jsou modely až za cenu 8290 Kč. Speciální model Pro stojí sedmnáct tisíc korun. Fajnšmekři mohou poslat koloběžku na tuning a pak je přijde i na více než pětatřicet tisíc korun.
Nosnost koloběžky je 150 kilogramů, váží 8,6 kilogramů a měří na délku 1,5 metru. Výška rámu nad terénem je 5,5 centimetrů a výška stupátka 8 centimetrů. Přední kolo má velikost 20 palců a zadní 16 palců.
Dost velké délka koloběžky zaručuje stabilní vedení stopy i v rychlostech okolo padesáti kilometrů za hodinu. Výška stupátka je tak akorát, abychom se mohli vydat i do jednoduchého terénu, ale zároveň abychom se příliš neunavili. Nestačí ovšem na přejíždění obrubníků, kolejí a chodníků ve městech. Před nimi se musíme mít na pozoru.
Solidní konstrukce a dobré komponenty
Ocelový rám je poměrně těžký, ale ve spojení s dobrými koly i pneumatikami zaručuje velkou tuhost celé konstrukce. Dobře reaguje na odraz a nekroutí se v zatáčkách ani při skákání drobných překážek.
Rám je vyšperkovaný dvěma drobnostmi, které jsou nenápadně užitečné. Nášlapná plocha je pokrytá malými kovovými nýtky, které zabraňují klouzání podrážky. Oceňujeme je za sucha a především za vlhka. Zespodu je po celém řádku navařený dlouhý návarek, který chrání rám proti odřeninám především na obrubnících nebo při projíždění přes kameny a kořeny.
Řídítka jsou poněkud humpolácká, ale funkční. Připomínají BMX řídítka s hrazdičkou a masivním představcem. Pro sportovnější jízdu lze pomocí čtyř imbusů řídítka předklonit. Pro pohodlné ježdění jako paní radová je můžeme zvednout až do kolma. Dovedeme si ovšem představit, že by řídítka byla elegantní a ovládaná bez nářadí. Na to Kostka Hill ale není dělaná.
Brzdy Shimano Alivio typu V jsou tak akorát. Při klidné jízdě mají rezervu. Na hraně možností koloběžky se ovšem samy dostávají na mez svých možností. Měknou a záběr páčky je pak trochu jako žvýkačka. Daleko účinnější je samozřejmě přední brzda, než zadní. Rozdíl je daleko výraznější než na jízdním kole.
Pneumatiky jsou na koloběžce Kostka Hill to nejlepší. Silniční modely Schwalbe Big Apple jsou nasazené na kolech 20 palců vepředu a 16 palců vzadu. Pokud jsou dobře nafouknuté na čtyři atmosféry, jedou jako blesk.
Po roce ježdění na nich není znatelné opotřebení. Jen jednou za čas otřeme jejich boky, aby byly dobře vidět reflexní pásky. Další dvě reflexní plošky jsou umístěné vzadu na rámu tak, aby byly vidět za šera nebo za noci z auta.
Duše se se nafukují pomocí autoventilků, a proto využíváme především vzduch na benzinových pumpách. Foukání máme bez práce.
Obě kola jsou upevněná rychloupínáky. Vzadu je dokonce zapuštěný do rámu, aby si koloběžkář neotloukal kotníky o vyčnívající šroub.
SERIÁL: Nejlepší trasy pro koloběžky
Ve městě je potřeba dávat pořádný pozor
Po rovině jezdíme rychlostí těsně pod 20 km/h, ve sjezdech po ulicích běžně dosahujeme 40 km/h a na širokých přehledných a strmých silnicích překonáváme 50 km/h.
Jízda v městském centru prošpikovaném kostkami, kolejemi, chodníky a schody není nic příjemného. Je třeba neustále pozorně číst terén před sebou, opatrně sjíždět a vyjíždět, brzdit a přenášet. Vůbec se nedá jezdit ve sněhu a na náledí. Velmi nepříjemná jízda je v dešti a na mokru. Voda stříká daleko víc než na kole.
Při razantní jízdě ve městě je nutné počítat ještě s jednou nepříjemnou věcí. Ač se to na první pohled nezdá, je koloběžka o hodně vratší než jízdní kolo. To znamená, že pokud jezdec dostane nečekaný smyk na vlhkém povrchu, velmi těžko ho vyrovná. Zároveň se také velmi těžko řídí jednou rukou, a proto je obtížné ukázat rukou změnu směru jízdy na ulici.
Rychlá jízda v zatáčkách má také své úskalí. Pokud přeženeme náklon, škrtáme rámem o vozovku. Jezdíme tedy stylem jako motocyklisté na závodních superbikech, kteří mají stejný problém, byť v rychlostech o dvě stě kilometrů za hodinu rychlejších než my koloběžkáři. V zatáčce jezdec vysedne dovnitř oblouku, kdežto stroj stále jede téměř kolmo k povrchu silnice.
Ačkoliv je Kostka Hill poměrně velká, lze s ní cestovat tramvají, městským autobusem i vlakem. Ve vlaku však musíme platit jízdné jako za kolo. V městské hromadné dopravě po nás nikdo jízdenku za koloběžku nechtěl. Koloběžka ve veřejné dopravě využívá šedou zónu mezi bicykly a spoluzavazadly.
TEST: Tři koloběžky Kostka
Jak jsme testovali
Od brzkého jara jezdíme na dvou koloběžkách Kostka Hill. Jednu máme dlouhodobě zapůjčenou od výrobce a druhou jsme koupili z druhé ruky. Liší se jen drobnými detaily - jedna koloběžka má navíc stojánek, košík na cyklistickou lahev, měkčí gripy na řídítkách a kovové koncovky na řídítkách. Obě jsou letošní modely v základním provedení.
O obě koloběžky se střídalo šest lidí. Tři muži, jedna žena a dva dospívající mladíci. Každý týden byly v provozu od jara do podzimu aspoň tři dny. Byly ovšem dny, kdy jedna koloběžka prošla třena rukama.
Přibližně půl na půl jsme najeli kilometry při pojížďkách ve městech, převážně v Praze, a na turistických výletech. Občas jsme zajeli do terénu, někdy na polní či lesní cestu. Každá testovací koloběžka ujela přibližně tisíc kilometrů.
INFO: Kostka Kolobka
Lékárnička, bílé světlo, červená blikačka a stojánek:
SERIÁL Nejlepší turistické trasy na koloběžku
TEST Koloběžka Kostka RE-HA Maxi
TEST Tři koloběžky Kostka
TEST Yedoo Mezeq
TEST Kostka Hill
FOTO Kostka Rebel
Diskuse
Diskuze k článku
UCI Pump Track World Championships: With 10G to the rainbow jersey
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tománka čeká obhajoba výsadního postavení v ironmanském světě. Jsem připravený ponechat si oba mistrovské tituly!
UCI Track Champions League vrcholí! O celkových vítězích se rozhodne v Londýně
Brdská hřebenovka
Potřebujete místo pro sportovní vybavení? Self storage je řešení na zimu i na léto
4 potoky na pražském severu: kolo nebo koloběžka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. |
Diskuse
https://neodimof.ru/ | neodimof.ru, 22.12.2024 2:08, 119 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaarv, 22.12.2024 2:00, 10 příspěvků |
where to get cheap liores... | Smninvip, 22.12.2024 1:48, 119 příspěvků |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 2 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |