Deník MF DNES je uveřejňuje ve své středeční příloze TEST DNES, archiv je k dispozici na adrese http://test.idnes.cz Během minulé zimní sezony MF DNES otiskla například test špičkových sportovních lyží, který se konal v Polsku, nejlevnějších rekreačních lyží z hypermarketů, které se zkoušely na rakouském ledovci, lyží vyšší střední kategorie, vyzkoušených v Německu, a snowboardů, které se testovaly v Rakousku. V právě probíhající sezóně vyšel zatím jen test převzatý od německého Skimagazinu, který se ovšem již předloni překulil přes hranici serióznosti a dnes slouží především jako marketingová hlásná trouba věhlasných značek. Podle lyžařského odborníka Ivana Sosny, který se každým rokem pravidelně účastní několika testů včetně Skimagazinu, mají největší hlas v posuzování lyží osoby placené výrobci lyží.
Spotřebitelský TEST na internetu nenajdete
Spíše levnějším zbožím se pravidelně zabývá spotřebitelský měsíčník TEST (který nemá s MF DNES nic společného). "Chystáme test běžeckých hůlek a obuvi pro rekreační běžkaře. Zřejmě jako každý rok přeložíme do češtiny i nějaký test sjezdových lyží od našich partnerů z celosvětového spotřebitelského sdružení," slibuje šéfredaktorka Ida Rozová. Před rokem otiskl časopis test běžek, sjezdových vázání, carvingových sjezdovek a ve spolupráci s tuzemským časopisem Skimagazín i praktické poznatky z používání sjezdařských brýlí. "Na internetu nás nenajdete, ale starší čísla časopisu může každý zájemce koupit v redakci nebo na dobírku," upřesňuje Ida Rozová.
Skimagazín každý rok na podzim nejprve otiskne přehled veškerého vybavení, které se výrobci chystají prodávat ve specializovaných lyžařských obchodech, a po té vyjdou testy. Organizuje je již řečený německý Skimagazin. Obvykle jde o srovnávací testy sjezdovek, běžek a inovací, což jsou krátké a superkátké lyžičky. Český Skimagazín má samozřejmě kromě testovací části i normální časopiseckou část. Ta je dostupná na internetu http://www.skimagazin.cz
Redaktor Skimagazínu se odtrhl
Od letošního podzimu vyrostla těmto zavedeným institucím konkurence v podobě časopisu Snow. "Letos žádné testy nevyjdou, chystáme je až na příští rok," říká šéfredaktor Petr Socha, který byl ještě v nedávném roce redaktorem Skimagazínu. Zato v listopadovém čísle vyšel pod názvem Snow Extra pokračovatel loňské úspěšné samostatné příručky Lyže. Obsahuje přehled vyráběné výstroje a výzbroje a hlavně praktické rady pro začátečníky i pokročilé.
Naděje na objektivní srovnávání výrobků v budoucnosti však mnoho není, protože časopis trpí stejně jako konkurenční Skimagazín přítomností PR článků. Některé vypadají, jako placená reklama výrobců lyžařské výzbroje a jiné jako výplod redaktorů, kteří skočili na lep reklamním agenturám a papouškují jejich fráze o nejlepším, jedinečném a inovativním zboží. Tyto PR materiály se podivuhodně mísí se zasvěcenými radami fundovaných odborníků. Prozatímní internetová stránka má adresu http://www.snowmag.cz
Testy a přehledy vybavení pro zimní turistiku, sněžnice a turistické lyžování obsahuje všeobecná příručka Malý průvodce světem outdooru. Kromě tištěné podoby vychází i v rozšířeném vydání na internetu http://www.svetoutdooru.cz
Autor se v minulosti redakčně podílel na testování v MF DNES.