Postarší lidé zdraví kamarády Tě péro! Kde se takový nesmysl vzal? Učitelé katechismu zdravili žáky biblickým Pozdrav tě ruka páně. Nezvedení studenti si to poupravili na Pozdrav tě noha páně. V té době se nosily módní kotníkové polobotky zvané perka. Následoval tedy další posun Pozdrav tě perko páně. A vše skončilo zjednodušením na Tě péro.
Každé rčení má svůj prozaický původ.
1. O sto šest
Dělat něco o sto šest znamená dělat to naplno. Vše začalo u sázky dvou přátel uzavřené v roce 1880, kdy jeden se vsadil s druhým, že do svátku svatého Jana Nepomuckého získá přízeň dívky, do které byl zamilovaný. V den, kdy započalo jeho úporné snažení o srdce vyvolené, zbývalo do 16. května, kdy se slaví Nepomuckého svátek, 106 dní. Dnes kverulanti o sto šet zasílají na úřady žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
2. Jdi do háje
Zdánlivě nevinná nadávka dnes nikoho nepobouří a neurazí. Dříve ale slovo háj označovalo hřbitov, tudíž pokud jste někoho poslali do háje, naznačovali jste mu tím, že by měl zemřít. To už tak mile nezní.
3. Být z něčeho jelen
Rčení, které poukazuje na něčí zmatenost a nedostatek důvtipu, vzniklo za první světové války, když čeští vojáci v rámci císařské armády Rakouska-Uherska bojovali po boku Maďarů. Ti se během nástupu hlásili při vyvolání svého jména právě vykřiknutím slova "jelen", což je maďarsky "přítomen". To, že maďarština používá slovo, které zní jako české jméno zvířete, spolu s prostoduchostí maďarských branců, přišlo Čechům legrační a celé se to ujalo a používalo i po válce. Způsobeno to bylo faktem, že Čechy byly tehdy průmyslovým srdcem rakouského císařství, a čeští vojáci byli totiž relativně vzdělaní dělníci a technici, kdežto Uhry byly zemědělským jádrem císařství, a rukovali odtamtud venkované bez vzdělání.
4. Houby s octem
Když se Ježíšovi dostalo houby napuštěné vodou s trochou octa, neprojevoval velké nadšení na kříži, ačkoliv to bylo od vojáka milosrdné osvěžení. Římský voják při tom neměl ani tušení, že ulehčuje odchod ze světa jednomu ze Svaté Trojice. Když se o někom řekne, že o něčem ví houby s octem, znamená to, že neví o dané věci vůbec nic. S nějakými hříbky v láku to nemá nic společného.
5. Oslí můstek
V přeneseném významu označení spojení dvou nesouvisejících témat vzniklo v dobách, kdy byla jízda na oslu levnější formou jízdy na koni. Osel ale na rozdíl od koně neuměl přejít nebo přeskočit ani sebemenší příkop a všude se tak musely stavět malé lávky, aby se jezdec vůbec někam na oslu dostal. Zmapováno je i první použití sousloví oslí můstek v dnešním významu, které použil ve 14. století filosof Jean Buridan.
6. Dávat si bacha
Komunistická historie vymyslela, že toto rčení pochází z doby obávaného kancléře Alexandra Bacha z doby absolutismu. Ten sice zavedl tajnou policii a udržel pořádek proti anarcistům, ale na pozoru před ním se rozhodně nemusel mít každý člověk. Realita je prozaičtější, "bacha" si totiž lidé dávali už dávno před Bachovým narozením, jedná se o českou zkomoleninu německého "Obacht!", což jednoduše znamená "dej si pozor".
7. Je to na draka
Prohlášení, že je něco k ničemu, je v této formě takové téměř až pohádkové. Nenechte se ale mýlit, místo pohádek o dracích je původ rčení nutno hledat tak leda ve slovníku německých vulgarismů. Drak totiž není ničím jiným než zkomoleninou německého "Dreck", což znamená výkal. Tudíž když je něco na draka, je to zároveň na hovno.
8. Kout pikle
Nejslavnější pikle kuli proradní rádci v Šíleně smutné princezně. Dnes podobní jedinci sedí v parlamentu. Hovorový výraz pro to, když na někoho vymýšlíme nějakou zákulisní a nekalou věc, kupříkladu spřádáme jakýsi komplot. Pikle je pak množným číslem slova pikel, což byla malá středověká bodná zbraň, která šla lehce ukrýt a pak někomu nepozorovaně vrazit do zad. Její výroba měla tedy s dnešním intrikařením leccos společného.
9. Být v čudu
Většina lidí chápe tento výraz, že někdo nebo něco zmizelo tak, že se jedná o zkomoleninu "být v čoudu", tedy utíkat pryč tak, že se za člověkem práší. Opravdová historie tohoto výroku je ovšem velmi nepříjemná pro tehdejší aktéry. V době, kdy se v Československu začala prodávat auta, vzniklo 1920 v Horních Počernicích 1. Českomoravské úvěrové družstvo. Založili ho americký podnikatel českého původu Joe Skrivanek a bratři Josef a Václav Buřilovi, legionáři, které potkal na lodi z Vladivostoku do Evropy. Leasingové společnosti specializované na nákup aut tehdy v USA fungovaly běžně, ale v Československu šlo o převratnou novinku. Po dvou letech fungování mělo úvěrové družstvo čtyři desítky členů, slušné vklady i rezervní fond. Většina členů kampeličky se ale svého vysněného auta nedočkala. Skrivanek rezervní fond vytuneloval a odjel zpět do Států. Tam ho následoval Václav Buřil a obrátil se na policii. Ta sice Skrivanka dopadla, ale Buřila označila za spolupachatele a oba 1923 byli odsouzeni na patnáct let do vězení. Měsíc po vynesení rozsudku spáchal Josef Buřil v Praze sebevraždu. Lidé rázem zjistili, že jejich peníze zmizely v ČUDu.
10. Chytat lelky
Lelek je malý hnědý pták, který celý den spí a aktivní je jen k večeru, kdy loví hmyz. Líní lidé, kteří nic nedělají, jsou tak stejní jako tento ptáček. Co se jeho chytání týče, ptáčníci věděli, že právě vzhledem k neaktivitě lelků je přes den prostě chytit nemohli a tak úsloví s chytáním lelků používali k naznačení toho, že se zabývají něčím zbytečným a nepotřebným.
11. Dostat világoš
Dostat Világoš znamená dostat výprask či drtivě prohrát. Co Čechům zní poněkud legračně, je pro Maďary odkaz na tragickou historii. Vojenskou kapitulací u Világoše skončila maďarska revoluce 1849, která byla potlačena vojsky rakouského císaře Františka Josefa I. a jeho spojence, ruského cara Mikuláše I. Poslední zbytky revoluční maďarské armády kapitulovaly u rumunské obce Šegešvár (tehdy Siria, maďarsky Világoš) před ruským generálem Paskevičem a revoluce byla krvavě potlačena. U Világoše se vzdalo 23 tisíc vojáků, 11 generálů a 1400 důstojníků, 129 děl, 29 praporů a 31 standart. Kromě jiných padl v posledním boji maďarský náírodní básník Sandor Petöfi.
