RECENZE. 4800 kilometrů, převýšení 32 kilometrů, 10 dní, 15 hodin, 41 minut. Pouhá hodina spánku denně. To je Race Across America, cyklistický non-stop závod napříč Severní Amerikou.
Závod napříč Amerikou je jedna z největších zkoušek fyzické výdrže a psychické odolnosti, jakou člověk může zažít (nebo spíš přežít). Čtyři tisíce osm set kilometrů se šlape v sedle silničního kola, po nekonečných rovinách pouštním vedrem, strmými výjezdy do třítisícových sedel, mrazivými sjezdy z vysokých hor a také městy, městečky a po frekventovaných výpadovkách.
Po cestě hrozí nejen únava a spánek, ale také tornáda, bouře, protivítr, přívalový déšť a krupobití. RAAM se jede dnem i nocí. Kdo spí, nevyhraje. Časový limit na dokončení celé tratě je pouhých dvanáct dní, což vychází na čtyři sta kilometrů denně.
Prvním Čechem, který dojel do cíle proslulého závodu RAAM, byl Svaťa Božák roku 2012. Skončil na krásném šestém místě, ačkoliv byl jako jeden z mála čistým amatérem. Stejně jako ostatní závodníci objíždí ěpičkové vytrvalostní závody, ale na rozdíl od nich, ještě chodí normálně do práce.
Kniha Kdo spí, nevyhraje je velkou inspirací pro Božákovy následovníky. V textu se nejprve dočtete nejdůležitější fakta o Svaťovi Božákovi a jeho cyklistické kariéře. Pak následuje to hlavní - 12 velkoformátových fotografií a k nim komentáře buď přímo od cyklisty nebo od jeho doprovodu.
Každý fanda cyklistiky, ať si užívá s naloženými brašnami na daleké cestě, na silniční raketě, stroji s drapáky do terénu, nebo třeba na odpruženém sjezdovém speciálu, se právě díky fotografiím vžije do pocitů únavy, štěstí, beznaděje, křečí, žízně, chladu a horka a vůbec všeho, co k tomuto sportu patří.
Knihu lze prolétnout za půl hodiny. Předpokládáme ovšem, že kdo ví, proč si ji koupil, se k ní bude neustále vracet. Třeba se jen podívá na jednu fotku, přečte pár odstavců a nabije se motivací na dlouho dopředu.
Doplňkem papírové publikace je film na DVD. Podívejte se na něj zde v horší kvalitě, nebo si ho pusťte z disku doma na přehrávači v plném rozlišení.
Publikace je to jistě zajímavá a patří do knihovny každého cyklisty. Zároveň ovšem recenzent nemůže dát více než tři hvězdičky z pěti. Z profesionálního hlediska jsou fotky často špatné. Proč si s sebou několikačlenný doprovodný tým nevzal zrcadlovku a nenechal si předem ukázat, co a jak fotit? Je evidentní, že knižní grafik dělal co mohl, ale ze špatné fotky lepší udělat nemohl, i kdyby se na hlavu stavěl.
Také chybí více informací o samotném závodě RAAM. Kolik lidí startovalo, kolik dokončilo, kudy přesně trasa vede a ani pořádná mapka není přiložena. Kontrast k tomu tvoří podrobné představení sedmi členů doprovodného týmu. Při vší ústě, opravdu nás moc nezajímá, kdo řídil obytné auto a kdo čepoval vodu do bidonů.
Svaťa Božák je rozhodnutý po skvělém 6. místě, že se na RAAM vrátí a bude bojovat o vítězství. Přejeme mu to a doufáme, že si od něj budeme moci koupit další knihu na stejné téma.
Na start Tour de France se postavilo 176 cyklistů ve 22 týmech po 8 jezdcích. Očekává se bitva hlavně mezi vítězi minulých ročníků a několika málo dalšími jezdci ze světové špičky.... celý článek
Na dohled od Novohradských hor se rozkládají Slepičí hory. Nejsou moc veliké, jak lze tušit už podle názvu, ale stojí aspoň za krátkou návštěvu. Z Nových Hradů sem vede cesta hezkou
RADY DO OBCHODU Ženské cyklistické kalhoty na různé disciplíny se vyrábějí podobně jako pro muže, ale přesto se poněkud liší střihem i materiálem. Ženy na kole navíc vyžadují větší pohodlí a hezčí
Dokonce i rodiny s dětmi na kolech projely místa běžně určená jen těm nejodvážnějším, například pražskou Severojižní magistrálu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že kolo do města patří a je důležitou součástí dopravního mixu. "Díky
Krkonoše se k bicyklům nestaví úplně přívětivě. Neexistují trasy, jak přejet z jednoho údolí do druhého přes hřebeny a propojit túru do pěkného okruhu. Cykloturistika proto dává smysl jen v podhůří.