Ve srovnávacím testu porovnaly autokluby z německojazyčných zemí klasické sněhové řetězy s různými návleky, textilními náhradami a spreji pro zlepšení přilnavosti pneumatik k zasněžené silnici.
Kov, textil a chemie
Nejen na zasněžených horách se může stát, že ani zimní pneumatiky nestačí. Nezbývá než sáhnout po sněhových řetězech. Nebo jejich moderních konkurentech z textilu.
Srovnávací test dvanácti produktů, který uskutečnily společně autokluby z Německa, Rakouska a Švýcarska, ukázal, že není nad ocelovou klasiku. Řetězy složené z kovových oček dávají autu nejlepší přilnavost na sněhu, ledu a navíc se tak rychle nezničí jako textilní nebo plastové řetězy.
"Tak pestrá nabídka mezi řetězy, různými materiály a jinými prostředky ještě na trhu nebyla," uvádí Steffan Kerbl, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.
Kovové řetězy
V nejlepším světle se v testu představily sněhové řetězy Pewag Servo. Zajímavostí je, že uspěly a porazily speciální návleky také v té části testu, která se věnovala nasazování těchto pomůcek na kola.
Právě náročná montáž a demontáž je klasickým řetězům často vytýkána. Výrobek Pewag Servo však ukázal, že i řetězy může být snadné na kola upevnit a po použití sundat. Vítězné řetězy byly nejlepší na sněhu i na ledu a opotřebovávají se pomalu.
Textilní nápodoby řetězů
Právě s rychlým opotřebením měly problémy například textilní řetězy Michelin Easy Grip. V tomto ohledu sice za nejlepšími zaostaly, ale jejich celkové hodnocení od autoklubů je stejně dobré jako u klasických řetězů.
"Vzhledem k minulým testům, při kterých měly problémy s opotřebením, se ukázalo, že všechny textilní produkty doznaly značného zlepšení," uznává Steffan Kerbl. Přesto při testu na autě s velkým výkonem a pohonem zadních kol prozradily tyto nové pomůcky své nedostatky v životnosti.
Sprej pro lepší rozjezd
Autokluby do testů zařadily také dva spreje, které mají zlepšit záběr kol na sněhu. Oba ukázaly, že na sněhové pokrývce opravdu umí dát kolům trakci. Avšak v případě výrobku Super Grip jen na několik stovek metrů. Pak už po něm nebylo na pneumatikách ani stopy. Takové spreje podle Steffana Kerbla nemají smysl. Je navíc nebezpečné, když řidič po chvíli zjistí, že nelze v jízdě po sněhu náhle pokračovat, protože účinek najednou pominul.
Druhý testovaný sprej Bullock držel na pneumatikách velmi dobře. Hodí se však pouze na letní obutí, protože lamely zimních pneumatik může ucpat. ÖAMTC jej proto označil stejně jako druhý testovaný sprej za nebezpečný.
Výrobek |
Cena |
Montáž |
Sníh |
Led |
Výdrž |
Celkem |
1. Pewag Servo |
2500 Kč |
+ |
+ |
++ |
++ |
+ (1,8) |
2. Walmec Klack & Go New |
nezjištěno |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ (1,8) |
3. Thule CS-10 |
3000 Kč |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ (2,0) |
4. RUDmatic Hybrid |
3000 Kč |
+ |
+ |
+ |
++ |
+ (2,0) |
5. RUD Centrax |
8500 Kč |
+ |
o |
o |
+ |
+ (2,1) |
6. Alpin Mountain 9mm |
nezjištěno |
o |
o |
+ |
+ |
+ (2,4) |
7. Pewag Snox Pro |
2500 Kč |
+ |
+ |
++ |
- |
+ (2,4) |
8. Michelin Easy Grip1) |
2300 Kč |
+ |
+ |
o |
-- |
+ (2,4) |
9. Autosock1) |
2100 Kč |
+ |
o |
- |
- |
o (2,7) |
10. RUDmatic Soft Spike1) |
2500 Kč |
+ |
o |
- |
- |
o (3,0) |
11. Thule K-Summit |
6500 Kč |
+ |
o |
+ |
-- |
o (3,0) |
0,6-1,5 |
velmi dobrý |
++ |
1,6-2,5 |
dobrý |
+ |
2,6-3,5 |
uspokojivý |
o |
3,6-4,5 |
dostatečný |
- |
Orientační ceny jsou uvedené podle cenové hladině na tuzemském trhu. Poznámky: 1) Netradiční pomůcky v podobě návleků a podobných zařízení pro usnadnění rozjezdu na sněhu; 2) Sprej.
Autor je šéfredaktorem webu Autem bezpečně.