Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2006 pod číslem 06/07. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.
"Uplatňovaný způsob stanovení dopravních potřeb státu ve veřejném zájmu a způsob úhrady prokazatelné ztráty není systémovým řešením problematiky veřejné drážní osobní dopravy," komentoval kontrolu Nejvyššího kontrolního úřadu jeho prezident František Dohnal.
7:1 pro železnici
V kontrolovaném období 2004 až 2006 bylo z kapitoly státního rozpočtu "Ministerstvo dopravy" poskytnuto na zajišťování dopravních potřeb státu drážní osobní dopravou 7 560 mil. korun a na pořízení autobusů 1 062 mil.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, České dráhy, a. s., a dále 26 společností zajišťujících autobusovou dopravu. Podle zákona hradí Ministerstvo dopravy dopravci prokazatelnou ztrátu z provozování veřejné drážní osobní dopravy vzniklou plněním závazků veřejné služby.
Nikdo neví, co je potřeba
Závazky vznikají na základě písemné smlouvy, kterou uzavírá s dopravcem ministerstvo. "Vymezení a konkretizace rozsahu dopravních potřeb státu však není upřesněna. Není tedy stanoveno, v jakém rozsahu mají být poskytovány dopravní služby pro potřebu státu a jaké potřeby veřejnosti mají být jimi uspokojovány.
Nelze tak ani vymezit jejich finanční náročnost na prostředky státního rozpočtu," upozornil prezident Dohnal a dodal, že ministerstvo nepředložilo žádné doklady, které by zdůvodňovaly výši prostředků určených v příslušných letech ve státním rozpočtu na úhradu prokazatelné ztráty.
Ministerstvo se vykrucuje
"Podle sdělení ministerstva vycházel rozsah a obsah objednávky dopravních potřeb státu ze zkušeností z minulých let, požadavků a připomínek krajů, obcí a občanů a její objem byl limitován finanční částkou stanovenou ve státním rozpočtu. Tato částka však neodpovídala výši prokazatelné ztráty vypočtené Českými drahami. Výpočet není dostatečně transparentní a jeho kontrolovatelnost je omezená. Vychází z vykazování nákladů a výnosů podle dopravní infrastruktury (traťových úseků), kdežto objednávka státu je vymezena jednotlivými spoji," konstatoval dále prezident.
Ministerstvo stanovilo ve smlouvách osm ukazatelů kvality poskytovaných služeb, ale jejich plnění nesledovalo. Sdělilo, že kontrola bezpečnosti na dráze je zajišťována Drážní inspekcí a kontrola ostatních ukazatelů nebyla prováděna z důvodu nedostatečné kapacity zaměstnanců ministerstva.
Náprava se nekonala
"Dlouhodobě přetrvávající neřešení rozporu mezi výší prokazatelné ztráty vypočtenou ČD a výší dohodnutou ve smlouvě o závazku veřejné služby tak může mít v budoucích obdobích negativní dopad na hospodaření s majetkem státu. Vzhledem k tomu, že v roce 2007 má dojít k vyčlenění nákladní dopravy ČD do dceřiné společnosti, považuji za velmi naléhavé tento problém řešit," apeloval Dohnal.
Poskytování prostředků státního rozpočtu na úhradu prokazatelné ztráty ze závazků veřejné služby v železniční osobní dopravě bylo NKÚ prověřováno již dvěma kontrolními akcemi.
V některých oblastech došlo k nápravě kritizovaného stavu, přesto přetrvává řada závažných nedostatků. Jde především o nízkou motivaci ČD ke zlepšování hospodaření, o netransparentní vykazování nákladů a výnosů osobní dopravy ČD, o nestabilizování finanční situace osobní dopravy ČD. Dále pak o neprovádění výkonu státního dozoru nad financováním dopravní obslužnosti a v neposlední řadě také o nevymezení pojmu "dopravní potřeby státu ve veřejném zájmu."
Autorka je tiskovou mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu