Jízdy mladějovské úzkokolejky pro veřejnost se pořádají po celé léto každou sobotu.
Zvláštní bude 11. srpen, kdy na trati a v jejím okolí budou celý den probíhat ukázky vojenských operací v Karpatech roku 1915. Bitva u Blosdorfu byla epizodou první světové války.
Prohlídka parní lokomotivy je vlastně exkurzí do minulého století. Jde o stroj, na kterém je velmi dobře vidět, jak pracuje. Úzkorozchodné lokomotivy navíc svojí velikostí mnohdy připomínají model či hračku a představují tedy vrchol konstrukční jednoduchosti.
Výlet úzkorozchodným vlakem
Muzeum průmyslových železnic se zabývá dokumentací provozu na existujících i zaniklých úzkorozchodných železnicích. Pořádáme také jízdy historických vlaků po úzkorozchodné trati v Mladějově na Moravě v okresu Svitavy. Návštěvníci mají možnost prohlédnout si muzeální vozidla, starou výtopnu i objekty šamotových závodů, odkud začaly nákladní vlaky vyjíždět před více než osmdesáti lety. Dnes trať slouží výhradně návštěvníkům muzea, k dispozici jsou uzavřené i otevřené letní osobní vozy.
Výlet spojený s projížďkou historickým vlakem vedeným parní lokomotivou je vždy zážitek pro laika, technika, výtvarníka či historika. Toto divadlo barev, tvarů a materiálů je však na kolejích Českých drah už dosti vzácné.
Mladějovská dráha navíc uchovala dnes už nepoužívané způsoby dopravy jako jsou lesní železnice a průmyslové dráhy nejrůznějšího určení.
Historické železnice a nostalgické vlaky
Železnice pro šamot
Mladějovská průmyslová dráha sloužila k přepravě lupku a šamotu od roku 1918 do roku 1991. Po ukončení pravidelného provozu se však našla cesta k jejímu muzejnímu využití. Od roku 1995 zde Muzeum průmyslových železnic vytváří sbírku úzkorozchodných lokomotiv a vozů. Parních lokomotiv je zde šest od německých, českých a rakouských výrobců (Henschel Kassel, ČKD Praha, ČKD Blansko a Krauss Linz). Pocházejí z let 1913 až 1951. Provozuschopné jsou zatím tři (Krauss Linz z roku 1920 a 1929 a ČKD Praha 1951).
Z pětadvaceti motorových lokomotiv je provozuschopných deset. Nejstarší byla vyrobena roku 1953. Motorové lokomotivy mají zpravidla vysokoobsahové pomaluběžné naftové motory, které firmy Škoda a Tatra vyráběly téměř půl století.
Jsou zde i tři elektrické lokomotivy vyrobené v továrnách ČKD a Siemens. Nejstarší pochází z roku 1903.
Samotná dráha neprochází žádnými továrními objekty. Po odjezdu z nádraží projíždí volnou přírodou, nejprve stoupá asi tři kilometry mezi poli až na úpatí Mladějovského vrchu, pak protíná jehličnaté a smíšené lesy.
Ukončením pravidelného nákladního provozu dráha ztratila průmyslový charakter a získala spíše atributy lesní železnice. Když stará parní lokomotiva dobírá na lesní mýtině vodu ze studny, je vidět, že myšlenka o spojení techniky s přírodou není jen romantickou frází.
Jestliže ze stejné výtopny vyjíždí stejná parní lokomotiva už více než osmdesát let, můžete mít dojem, jako byste vystoupili z běžícího času.
INFO: Mladějovská dráha
Zobrazit místo Turistika na větší mapě