Otázka pro Jiřího Červinku z Outdoor Media
Proč chcete obejít evropskou normu na spacáky?
"Norma je nastavena někam jinam, než pro odolné české zákazníky. Není pravda, co tato norma říká. Je nastavena pro změkčilého evropského rekreanta, kterému nesmí být nikdy zima, ani kdyby se cokoliv stalo."
Zveřejňování nejednotných a mnohdy záměrně nadhodnocených čísel zamezí evropská norma EN 13537. Ta začala platit i v Česku pod stejným označením. Norma je nezávazná a nelze ji tedy vymáhat.
Jak obejít normu
Jiří Červinka z vydavatelství Outdoor Media (vydává například Svět Outdooru) vymyslel, jak tvrdé požadavky normy obejít. Svoji představu prezentoval před mnoha tuzemskými výrobci a dovozci spacích pytlů na veletrhu Sport Prague jaro 2005.
Evropská norma vyžaduje změřit a označit ideální teplotní rozmezí, ve kterém by se spací pytel měl používat. Stupnice mají být uvedeny pro ženy a muže zvlášť vzhledem k jejich rozdílným tělesným konstitucím. Zároveň upřesňuje metodiku měření. Toto upřesnění znamená, že oproti dnes obvykle v Česku deklarovaným hodnotám, budou muset být uvedeny teploty o deset až dvacet stupňů vyšší.
Návrh Outdoor Media tkví v tom, že každý spací pytel by podle tepelného odporu použitého materiálu dostal index, a výrobce by se tak vyhnul konkrétním teplotám. Podle svých tělesných parametrů by si mohl každý zákazník spočítat, jaký spací pytel s jakým indexem by pro něho měl být ideální.
Nápad Outdoor Media má tři zásadní chyby:
1) Vydavatelská společnost chce sama měřit technické parametry spacích pytlů namísto certifikovaných zkušeben. To je zcela nepřípustný způsob pro zjišťování objektivních parametrů!
2) Velké evropské firmy se již začaly řídit evropskou normou a označují své spací pytle teplotou pro normované muže a ženy bez ohledu na nějaký český vynález jakéhosi indexu!
3) Jakýkoliv index je pro většinu zákazníků nejasné a někdy přímo nepochopitelné číslo. Poctivě uváděné teploty jsou pro základní orientaci zákazníků daleko jednodušší a hmatatelnější veličinou!
Kdo dělá podle normy, prý se znemožní
Motivaci Outdoor Media blízkého českým výrobcům k vymýšlení indexu lze vytušit z Červinkova prohlášení: "Kdo bude evropskou normu používat, dostane se do vážných problémů. Jejím využíváním bychom zmátli každého zákazníka." O něco později k tomu ještě dodal: "Musíme udělat něco, abychom informovali lidi a přitom nepoškodili výrobce. Kdo by dělal přesně podle norem, tak by se znemožnil."
Kromě obchodních důvodů je ovšem nutno přiznat Červinkovi dobrou vůli pro větší informovanost veřejnosti. "Úplně stejný spací pytel se pro dva různé lidi, například útlou starší ženu a mladého svalovce, může lišit až o dvacet stupňů." Jednoduše lze říci, že starší a štíhlejší ženy vyhřívají spacáky zevnitř daleko méně než mladší a silnější muži.
Bratrstvo mlčících
Podle neověřitelných slov Jiřího Červinky změřila Outdoor Media tepelné odpory stovky spacích pytlů a měření prý dopadlo podle evropské normy katastrofálně. O jaké značky a modely šlo si Červinka nechává pro sebe. "Přemýšlíme, jak se k tomu postavit. Zveřejněním bychom ovšem ničemu nepomohli."