![Historické železnice a nostalgické vlaky Historické železnice a nostalgické vlaky](/uploads/sources/doprava/vlak/historie/ac09c85955e971ffe5a706f76cc8ba81_uzkokolejka-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Populární švýcarský Pilatus
![Populární švýcarský Pilatus Populární švýcarský Pilatus](/uploads/sources/perex/pilatus_vlak.jpg?width=500&height=300&fit=true)
Historie zubačky na Pilatus
Město Luzern vypsalo kdysi dávno výběrové řízení na postavení lanové dráhy na Pilatus. Tehdy známý systém počítal s vertikálně umístěným ozubeným kolem a normálním rozvorem. Stavba by byla neskutečně drahá a dráha neuvěřitelně dlouhá a složitě stavěná.
Řešení se naskytlo záhy. Rozvor se zmenšil na polovinu, čímž se i zatáčky mohly zmenšit a z důvodu bezpečnosti proti vyskočení z ozubení se kola umístila horizontálně dvě proti sobě. Až dodatečně se přidělala klasická kola z důvodu usnadnění manipulace a oprav.
Počátkem minulého století byla trasa elektrifikována.
Je to jedno z výchozích míst na Pilatus. Město se rozkládá u jezera, je obklopeno horami a jeho nadmořská výška je pohých 436 metrů.
Nocleh na seně
Sennou rýmou netrpím, a tak jsem noc strávil v seníku spolu s dvěma stovkami kubíků suché trávy. Pokud jste náhodou nikdy v seně nespali, pak vězte, že se jednalo o velmi pohodlné místo.
V sedm ráno mě vzbudil rachot z nedaleké stanice zubačky. Já jsem ovšem jejích služeb využít nehodlal.
Po doplnění zásob vody, ranní hygieně a snídani jsem si s povzdechem nasadil batoh na záda a vyrazil. Pohled na oblohu dával tušit, že mě čeká perný den. A taky že jo.
Vlak odmítám
Hned prvních několik set výškových metrů vede loukou, kam se od rána opíralo silné slunce, a tak se louka změnila ve velké pařeniště. Další čtyři stovky metrů stoupám lesem.
V tisícimetrové výšce jsem vyšel na pastviny. Vzápětí se kolem mne začaly spouštět vagónky zubačky, a tak cesta vzhůru ubíhala příjemně. V mezistanici bylo možné doplnit vodu.
Postupně jsme se dopracoval do výšky jeden a půl kilometru a konečně jsem stál pod závěrečnou stěnou. O čtyři sta metrů výš jsem nad sebou tušil sedlo a bylo mi jasné, že se tam budu muset přes nějakou tu trošku sněhu vyškrábat.
Vysoko a chladno
Obhlédnul jsem okolní skalní stěny. Jsou to slušné big-wally. Ráno jsem viděl pár horolezců jet nahoru a tady jich část zahlédnu ve stěnách. Oblepil jsem náplastmi paty a zamířil vzhůru k cíli.
V sedélku pod posledním stoupáním solidně fičelo, oblékl jsem si bundu a připnul nohavice. Posledních dvě stě metrů bylo neuvěřitelně vysokých a nechtělo to utíkat. Dostal jsem se do míst, kde dráha překonává osmačtyřicetiprocentní sklon a je díky tomu nejstrmější zubačkou na světě.
Nahoře mě pohltila ohromná terasa s turisty, co se sem dovezli lanovkou a nyní se ve výšce okolo dvou tisíc metrů se opalují. No holt proti gustu...
Češi, ukliďte po sobě
Z vrcholu Mont Pilatus je vidět skoro celé Švýcarsko. Některé hory i na značnou vzdálenost budí respekt, například Eiger, Mönch a Jungfrau.
Od rána jsem stoupal na rozcestníku inzerované čtyři hodiny i s pauzami, což znamená, že bez velkého batohu lze cestu zvládnout za tři až tři a půl hodiny.
Neodpustím si apelovat na lidskou slušnost. Valící se figurky s šusťákovou bundou kolem pasu můžou být Češi. To jsem tušil. Pochopil bych, že se jim tu líbí a snaží se svým hlasem toto dát najevo známým až v České republice. Ale když je skoro na každém kroku odpadkový koš, tak obal od sušenky dovezené z Čech nezahazujte se slovy: "Se na to můžu vysrat a netahat se s tím bordelem."
Sestup opuštěným úbočím
Vzhledem k dostatku času jsme se rozhodl pro tříhodinový sestup do Hergiswilu. Jak jsem později zjistil, volba to byla skvělá. Sestup po stráni byl prosluněný odpoledním sluncem, byť v jednom úseku jsem zavzpomínal na zimu a po botách jsem si jel obloučky dolů o hezkých dvě stě metrů. Švýcaři mohli vidět, že nejenom v Alpách umí lidi lyžovat.
Pod sněhovým polem se cesta rozdělovala, jedna vedla k mezistanici lanovky do Kriems (kde se mimo jiné nachází nejdelší suchá bobová dráha ve Švýcarsku) a druhá směrem do Hergiswilu. Já si vybral velmi málo používanou cestu do Hergiswilu. Důvod jsem pochopil při sestupu terénem nepříliš kompaktním, spíše sypkým.
Překonání několika potůčků byla sranda v porovnání s tím, co mělo přijít. Po ztrátě tří set metrů jsem se dostal do situace nepříliš příjemné. Ve žlábku, kudy tekl potok, ležel sníh, zcela evidentně nemající nosnost na člověka, o čemž svědčili hned dvě pasti na mamuty. Sestup dolů byl vyloučen, přejít není radno, vracet se mi nechtělo.
S nadáváním si do pitomců jsdem stoupal a šplhal po skále až jsmde se dostal k místu, kde sníh vypadal nosně. Rozhodl jsem se pro šest rychlých kroků a pak už s radostí skočil na druhou stranu.
V Hergiswilu už jsem jen relaxoval na nábřeží, v nohách mám nastoupáno dva kilometry, odklesáno totéž a vyneseno pár kilo. Zvažoval jsem, zda ještě čekat na loď na přejezd po vodě do Luzernu, či už jet vlakem rovnou domů. Vidina postele a jídla nakonec zvítězila, a tak jsem před půlnocí v Ženevě.
Diskuse
Diskuze k článku
![Historické železnice a nostalgické vlaky Historické železnice a nostalgické vlaky](/uploads/sources/doprava/vlak/historie/ac09c85955e971ffe5a706f76cc8ba81_uzkokolejka-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Kdo se bojí, nesmí do lesa. Jak strach z přírody překonat a strávit nezapomenutelnou noc pod širákem?
Dolomity a Julské Alpy 2024
Nejčtenější články
![Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024 Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024](/uploads/sources/cyklo/regiony/krkonose/janskelazne/d23fd639e8b2a1ee2f6dec681f476938_007-skiresort-2017-large-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
![Alpy AKTUÁLNĚ 2024 Alpy AKTUÁLNĚ 2024](/uploads/sources/hory/alpy/allgau/91d5177ebcf79f1bd4e4f237ea8020d0_img-20220714-180712-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Alpy AKTUÁLNĚ 2024
TEST Barefootové pohorky Xero Scrambler Mid II
![Berlínská East Side Gallery: největší open-air galerie na světě Berlínská East Side Gallery: největší open-air galerie na světě](/uploads/sources/mesta/nemecko/berlin/berlinskazed/1fa0f88cb132b6503c267de71afeb7c9_apxl-20240511-151333013-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Berlínská East Side Gallery: největší open-air galerie na světě
Brdy AKTUÁLNĚ 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Za čest krále | Sovinec | 27.-28.7. Hradní slavnost | 27.7. | |
Parním vlakem Českým rájem | Turnov | Nostalgický vlak | 27.7. | |
Den Ohře | Kadaň, Střelnice | 27.7. | ||
High Jump | Hřiměždice | 2.-3.8. Skoky do vody | 2.8. | |
Zubačka - modelová sobota | Tanvald | Nostalgický vlak | 3.8. | |
Parním vlakem Českým rájem | Turnov | Nostalgický vlak | 3.8. | |
Bezdružické parní léto | Bezdružice, nádraží | 3.-4.8. Nostalgický vlak | 3.8. | |
Hradní slavnost | Pirkštejn | 3.8. | ||
Jan Švankmajer - výstava | Kutná Hora, GASK | 3.3.-4.8. | 4.8. | |
Prague Pride | Praha | 5.-11.8. Festival homosexuálů | 5.8. |
Diskuse
peuyisyx | online, 22.7.2024 13:51, 1 příspěvek |
INU | Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků |
Zajímavé novinky. | Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek |
Nehody automobilistů s cy... | Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků |
INU | Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek |
anet | anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky |
INU | Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků |
INU | Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek |
Faberlic zkušenosti | Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky |
Nehody automobilistú s cy... | Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Dovolená na vodě ve střed... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:16 |
Zpravodaj akcí ve střední... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:07 |
Opět bude vyprodáno | Horydoly , 16.7.2024 12:52 |
Příroda jako lék | Horydoly , 16.7.2024 2:25 |
Cestování zvyšuje rizikov... | Horydoly , 11.7.2024 13:53 |
Parním vlakem Českým rájem | Horydoly , 9.7.2024 23:09 |
Sex ve třech zažívá boom | Horydoly , 27.6.2024 13:58 |
Barefoot pro volný čas | Horydoly , 26.6.2024 12:38 |