Přemyšl - třetí největší evropská pevnost
AKTUALIZACE. Geologické hranice Evropy na východě sice probíhají na Uralu a Kavkazu, ale politické máme za humny. Nárazníkové pásmo mezi evropskou chamtivostí a asijskou rozpínavostí vede odedávna od Baltu k Černému moři. Do prstence nešťastných území patří dnešní východní Polsko a západní Ukrajina, Podkarpatská Rus a maďarsko-rumunsko-ukrajinské pohraničí. Evropu před ruskými hordami měla uchránit obrovská pevnost Přemyšl (Przemyšl). Byla postavena v očekávání první světové války.
Doprava
Vlakem z Krakova přes Rzeszow do Przemyšle. Autem také z Krakowa po silnici E40. Vzdálenost z Krakova je 250 kilometrů.
Jak byla Přemyšl dobyta
26. srpna 1914 zahájila ruská vojska úspěšnou bitvu o Halič a do listopadu postupovala dále do nitra Rakouska-Uherska. Dne 5. listopadu začala ruská vojska druhé obléhání. Vzhledem k tomu, že se pevnost nacházela již hluboko v ruském zázemí, bylo nemožné, aby byla vojska vyproštěna. V zimě 1914-1915 došlo k rychlému vyčerpání zásob, postupně byly snižovány příděly potravin, porážely se koně. Pevnost se ruské armádě dobýt nepodařilo, ovšem posádka čítající 110 tisíc mužů se byla nucena 22. března 1915 vzdát z důvodu nedostatku zásob.
V Evropě byly postaveny na přelomu 19. a 20. století obrovské pevnosti.
Příprava na minulou válku se nepovedla
Jejich stavitelé reagovali na rozmach dělostřelectva na zemi i na moři, a také na změněnou taktiku války.
Jenže vojáci se jako obvykle připravovali na minulé války. U tak obrovských staveb nestačili zachytit exponenciální zvyšování účinnosti zbraní, vývoj vojenské vědy a koneckonců ani změny společenského zřízení.
Nikdo si do první světové války nedovedl představit, na jaká jatka pošlou velitelé své muže a kolik z nich budou politici a vládci ochotni obětovat. Počty zmasakrovaných vojáků šly do milionů a zemřelé civilní obyvatelstvo v zázemí mělo ztráty ještě vyšší.
Přemyšl chránila Vídeň a Pešť
Tři největší pevnosti té doby byly Antverpy, Verdun a Přemyšl. Co krve bylo prolito u západoevropských Antverp a Verdunu, víme všichni. Méně z nás má povědomí, jak to bylo na východě.
Přemyšl v polských rovinách měla zabránit postupu ruských armád na rakousko-uherská hlavní města Vídeň a Pešť (pozdější Budapešť).
Obří válečný komplex pod Karpaty
První zemní opevnění v délce patnácti kilometrů bylo okolo Přemyšle postaveno v době Krymské války (1853-1856), ve které se ukázalo, že válka v Evropě nastane.
Poté bylo sice postaveno mírové železniční spojení Lvov - Přemyšl - Vídeň, ale už se počítalo s jeho vojenským využitím. Železnice urychlila postupnou modernizaci pevnosti nejprve cihlami a poté litým betonem. V poslední fázi před první světovou byla instalována ničivá rychlopalná děla.
Hrozivý komplex nakonec zahrnoval 45 kilometrů vnějšího opevnění okolo Przemyšle, 42 pevností pro pěšáky a 25 dělostřeleckých pevností. Vnitřní patnáctikilometrové opevnění zahrnovalo 18 pevností, tři samostatné pevnostní okruhy a čtyři dělostřelecké pevnosti. K tomu se přičítala samozřejmě další vojenská infrastruktura - sklady, střelnice, prachárna, kasárna, silnice, dílny...
Obránce decimoval hlad za frontou
Pevnost Přemyšl byla a zároveň nebyla dobyta. Nabízí se srovnání s Verdunem. Scénář bojů byl téměř stejný. Výsledkem války byl totální zmar. Přišlo tu o život čtvrt milionu lidí.
Nebudeme podrobně popisovat kdo, s kým a jak u Přemyšle bojoval. Od toho jsou dějepisné učebnice nebo Haškův Dobrý voják Švejk. Velká část knihy se odehrává právě na Haliči, neboli ve východním Polsku, neboli v Ruském Polsku.
Čtěte také: Švejkova cyklotrasa
Na Přemyšl zaútočila novodobá armáda čtyřikrát. Poprvé Rusové v roce 1914 skončili neúspěchem, podruhé Rusové v roce 1915 pevnost vyhladověli a potřetí ji ve stejném roce Rakušané dobyli nazpátek. Čtvrtý a definitivní konec pevnosti nastal v roce 1939, kdy ji na začátku druhé světové války srovnali Němci se zemí.
Pevnost v údolí mezi kopci
Jestli se do Přemyšle vypravíte, na první pohled budete zmatení. Tady že stávala rakousko-uherská superpevnost? Město samo je položené na svažitém území, v centru stojí středověký hrad a okolo jsou samé kopce.
V tom byl onen vtip, který pomáhal obráncům a zároveň byl nakonec jejich zkázou. Město samo bylo v centru obrany, boje sem ani nezasáhly. Granáty létaly, bodáky se blýskaly a kulky osobně jmenovaly na kopcích okolo. Na nich stály všechny pevnosti, o které se sváděly tvrdé boje.
Když byly snědeny všechny krysy
Obrana to byla skvělá, rakousko-uherská posádka včetně českých vojáků byla odhodlaná, ale zlomil ji hlad a vyčerpání. Koně byli poraženi, krysy vyjedeny, polévka z vrány byla považována za luxus a vojákům došly síly. Vzdali se.
Hlavním důvodem bylo, že Rusové zatlačily Rakušany hluboko do Polska a pevnost zůstala osamělá uprostřed ruského území. Rakušané posádce nedokázali pomoci a Rusové měli dost času na obléhání.
Halič a speciálně okolí Přemyšle byla sužováno válkami odedávna. Tudy totiž vedla jediná rozumná cesta z Asie do Evropy a naopak. Jižněji brání velkým armádám sice nízké, ale o to rozlehlejší Karpaty, a ještě jižněji Dunaj a bažinaté řeky stékající do jeho delty.
Za druhé světové války se o tom přesvědčil generál Svoboda a jeho nadřízený maršál Koněv, když přivedli na zbytečnou smrt desítky tisíc vojáků v Dukelském průsmyku.
Kousek odtud jen tak tak proklouzl generál Kutuzov při návratu z tažení proti Turkům a také Suvorov se svými kozáky. Bojovali tu ale už dříve Uhři, Tataři, Turci, Kozáci, Valaši i Němci.
Hitlerův bunkr pro vlak
Opevnění z první světové války využil poněkud kuriozně také Adolf Hitler. Ve Stepini naplánoval setkání s dalším vrahem Benitem Mussolinim v roce 1941. Hitlerův vlak zvaný Amerika byl proto odstavený do krytu. Ten tvořil železobetonový tunel zabudovaný do starého rakousko-uherského příkopu.
Ví se, že Hitlerův vlak tady stál minimálně ještě jednou během tohotu roku. Jednali v něm Himmler, Rommel a Keitel se samotným vůdcem.
Tunel je dlouhý téměř půl kilometru, jeho tvar je jako hřbet ryby a mírně zatočený. Důvodem je pasivní ochrana před leteckým útokem. Bomby by něm sklouzly, piloti by podél něho nemohli letět po přímce a těžko by ho tedy zaměřovali.
Molotovovo železobetonové nic
Památkou na druhou světovou válku je mohutná Molotovova linie opevnění. V roce 1940-1941 zde tento bývalý terorista a později komunistický komisař pro zahraničí nechal postavit impozantní linii železobetonových pevností a bunkrů na rusko-polské hranici. Sovětskému svazu to ale bylo za války platné jako mrtvému zimník, jako Benešovi opevnění v Jeseníkách a Krkonoších a jako Francii Maginotova linie.
Válečné umění a také politika byly v té době už jinde, než si komunisté v Rusku představovali. Němci se svými motorizovanými divizemi projeli Ukrajinou a Ruskem včetně Molotovovy linie jako nůž máslem.
Ukrajinská lidová armáda a Banderovci
Z jihovýchodního Polska a západní Ukrajiny pocházeli bojovníci Ukrajinské osvobozenecké armády. Bojovali na poli válečném i diplomatickém za nezávislost svého lidu.
Z jejich řady vyšel politik Štěpán Bandrea, osvoboditel Prahy Andrej Vlasov i skupiny Banderovců, které se snažily po 2. světové válce přejít z ruské do americké zóny slovenskými a českými horami.
Téměř nikdo z nich nepřežil německou okupaci, sovětské osvobození, odvoz do gulagů, odsun národa Lemků a Bojků do Sudet a řádění NKVD po celém světě (sovětské tajné politické policie). Koncem padesátých let nežil nikdo z významnější představitelů armády, politiky ani místní samosprávy. Všichni byli zavražděni.
Osobnosti z Haliče: Štěpán Bandera a Andrej Andrejevič Vlasov
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
Blábol
Děkujeme za názor. Mohl byste prosím konkretizovat, proč tento článek považujete za pseudohistorický blábol? Předem děkujeme.
Blábol
Po přečtení tohoto pseudohistorického blábolu budu informace o turistických zajímavostech hledat na jiných serverech.
Nic moc
Mně to přijde jako inspirace velmi dobré. Když článek před lety vyšel napadlo mě, že se tam podívám - a byl jsem nakonec i na druhé straně hranice a už jsme tam byl 3x a vždy je co objevovat. Doporučuju koupit si na to podrobné mapy a vyšli i průvodce po militaristických památkách toho kraje - já mapy koupil v Kiwi a průvodce na ruském webu (už nevím jak se jmenoval, ale bylo to v agličtině a bez problémů bylo placení i pošta). Jinak můj zájem je hlavně Jestřebí hory - kdybyste o opevnění psali další články.
- Autor militariguy
- Datum a čas 22.8.2014 12:21
Proč tendenční?
Horydoly nejsou Dějepisné rozhledy, a proto se snažíme o jednoduché články tak, aby je většina čtenářů byla ochotná přečíst. V tom máte jistě pravdu, že neposuzujeme historické události v podrobném a širokém kontextu. Proč a v čem ale má být tento článek tendenční?
- Autor Andrea - Horydoly
- Datum a čas 3.7.2012 11:32
Nic moc
Nevydařený tendenční článek, který postrádá snahu o objektivní posouzení historických událostí.
Do Hamburku nejen na fotbal
Pražské slunovratové mystérium
Nejčtenější články
Česká státní hymna opěvuje Botič
John Middendorf už nevyleze žádný big wall
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Za čest krále | Sovinec | 27.-28.7. Hradní slavnost | 27.7. | |
Den Ohře | Kadaň, Střelnice | 27.7. | ||
Zubačka - modelová sobota | Tanvald | Nostalgický vlak | 3.8. | |
Bezdružické parní léto | Bezdružice, nádraží | 3.-4.8. Nostalgický vlak | 3.8. | |
Hradní slavnost | Pirkštejn | 3.8. | ||
Jan Švankmajer - výstava | Kutná Hora, GASK | 3.3.-4.8. | 4.8. | |
Yachtfestival - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-8.8. Lodě a čluny | 6.8. | |
Hodokvas rytíře Kobylky | Sovinec | 10.-11.8. Středověký jarmark | 10.8. | |
Parním vlakem Českým rájem | Turnov | 10.8. | ||
Tatranský horolezecký týždeň | Vysoké Tatry, Popradské pleso | 12.-18.8. | 12.8. |
Diskuse
peuyisyx | online, 22.7.2024 13:51, 1 příspěvek |
INU | Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků |
Zajímavé novinky. | Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek |
Nehody automobilistů s cy... | Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků |
INU | Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek |
anet | anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky |
INU | Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků |
INU | Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek |
Faberlic zkušenosti | Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky |
Nehody automobilistú s cy... | Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Dovolená na vodě ve střed... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:16 |
Zpravodaj akcí ve střední... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:07 |
Opět bude vyprodáno | Horydoly , 16.7.2024 12:52 |
Příroda jako lék | Horydoly , 16.7.2024 2:25 |
Cestování zvyšuje rizikov... | Horydoly , 11.7.2024 13:53 |
Parním vlakem Českým rájem | Horydoly , 9.7.2024 23:09 |
Sex ve třech zažívá boom | Horydoly , 27.6.2024 13:58 |
Barefoot pro volný čas | Horydoly , 26.6.2024 12:38 |