Na Tlustec vedla dříve červená turistická značka a modrá značka ho obcházela. Dnes již ani jedna z nich neexistuje. Na vrchol se tedy dostaneme lomařskou silničkou nebo hlubokým bukovým lesem bez cest.
Vlakem do Brniště, nebo autem či autobusem do Postřelné na silnici Mimoň - Jablonné v Podještědí.
Doporučené vybavení
Pohorky, dalekohled, mapa nebo GPS, busola, mobil, lékárnička.
Pozor!
Lomové okraje jsou převislé a hrozí jejich zřícení. Není radno k nim přistupovat příliš blízko.
Od roku 1968, kdy železnice vymyslela plán, jak z Tlustce vytěžit nejlepší čedič, přes rok 1982, kdy se začal mýtit les, přes 1991, kdy se zde opravdu kámen začal těžit, přes několik krachů těžebních firem v 90. letech až do dnešních dnů, se táhnou spory mezi těžaři a ochránci přírody, zda je možné kopec odtěžit či ne.
Poslední rozhodnutí zatím padlo, když letos v říjnu Ministerstvo životního prostředí neudělilo těžařům výjimku a těžbu znemožnilo. S tím se lomaři nesmířili a v médiích vyhlásili, že se budou s Ministerstvem soudit. Na Tlustec tedy nemohou lomaři ani turisté a nejistota stále zůstává. Zákaz vstupu na na nádherný vyhlídkový vrchol tedy trvá už čtyřicet let.
Horydoly nabízejí fotogalerii a krátký film, abyste si mohli udělat představu o krásách Tlustce a zároveň, jak hluboko se lom zahryzl do krajiny:
Vítězství místních ekologů
"Je to poprvé, co se ekologickému sdružení podařilo porazit báňský úřad ve správním sporu," řekl podle zpravodajství České tiskové agentury předseda Sdružení na záchranu kopce Tlustec Miroslav Šimonek. Bojuje za to, aby kopec zůstal v krajině a neuskutečnily se plány na jeho úplné odtěžení.
Báňský úřad musí zaplatit soudního řízení. "Soud konstatoval, že báňský úřad s arogancí ignoroval včas sdělené stanovisko Ministerstva životního prostředí, že na změněný záměr těžby je nezbytné provést nové posouzení vlivů na životní prostředí," uvádí v tiskové zprávě místopředseda Sdružení Tomáš Řízek.
Poslední spory se datují od roku 1994. Tehdy, tři roky po začátku těžby na Tlustci, začali protestovat místní lidé, kteří se organizovali v Hnutí Duha Česká Lípa a Sdružení pro záchranu kopce Tlustec Postřelná. V současné době se v lomu netěží.
Dominanta kraje
Tlustec ukrývá obrovské bohatství kvalitního čediče, který se používá především jako podloží pod železniční koleje. Spolu s nedalekým Klíčem a Ralskem je dominantním osamělým vrchem převyšující okolí o tři sta výškových metrů. Jde o poslední výběžky vulkanického Českého středohoří.
Na Tlustec vedla dříve červená turistická značka a modrá značka ho obcházela. Dnes již ani jedna z nich neexistuje. Na vrchol se tedy dostanete nejpohodlněji po asfaltové silnici spojující jednotlivá patra lomu. Silnice začíná u železniční zastávky Brniště v blízkosti drtičky štěrku. Vstup na silnici je ovšem z bezpečnostních důvodů zakázán, stejně jako vstup do všech báňských děl.
Daleko zajímavější je výstup z opačné strany. Z nejjižnějšího konce obce Postřelná mírně stoupá široká lesní úvozová cesta. Až po ní dojdeme na louku, ze které se dáme lesem přímo vzhůru. Prudkým svahem kličkují serpentiny opuštěné svážnice s mnohými kamennými odvaly. Stoupáme hlubokým, bukovým lesem až ke kamennému moři. Překročíme ho a za chvíli jsme na zarostlé louce plochého vrcholu Tlustce.
Nejvyšší bod Tlustce (591 m) je v křoví poblíž triangulačného bodu. Výhled je ovšem od okraje lomu na severozápad především k Lužickým a Krušným horám.
Turistické značky se úpatí Tlustce vyhýbají. Cyklostezka vede po silnici z Jabloného v Podještědí do Brniště. Pod Tlustcem teče z jihu Ploučnice a ze západu Panenský potok.
Stoprocetně souhlasím s paní Polákovou. Tlustec je tu stamilióny let. Naše generace nemá právo, aby ho za pár let spotřebovala, vyzmizíkovala. Jsou důležitější hodnoty, než je zisk těžaře, neboť jen o ten mu jde. Samotný kámen na železniční podloží se těží i leckde jinde a ta současná těžba plně dostačuje. A hezké řečičky o rekultivaci, to je snaha opít nás rohlíkem. Hádám, že tomu už neuvěří ani ten nejdůvěřivější člověk.
Poděkování patří všem,kteří se podíleli na zákazu těžení na Tlustci.Ono je to tak,že kdo nebydlí v místě,kde se děje podobná věc,nebo i horší,nechápe a nebo nechce pochopit obavy občanů,kteří v místě bydlí,vždyť kopec Tlustec je nejen krásnou dominantou kraje,ale chrání okolí od silných vichrů. Loni byl vítr tak velký,že to právě nám odneslo kus střechy,nechci ani domyslet,jak bychom dopadli,kdyby kopec neexistoval.A prohlášení těžařů,že Tlustec po vytěžení daj do původního stavu je směšné až urážející.Krása přírody není pro peníze,ale pro potěchu,dává nám dost,nechme ji taky trochu zregenerovat a nebuďme lhostejní i k místům,od nás vzdálenějších...
CLIMBING GUIDE Do Jizerských hor vtrhla zima plnou silou. Na zdejší žulové věže polezou horolezci několik měsíců v pohorkách, péřových bundách a s rukavicemi na rukou. Kvůli tomu si musejí vybírat lehké... celý článek
Fanoušci plážového volejbalu si mohou oddychnout. Také v příštím roce uvidí v akci na písku úřadující mistry světa Ondřeje Perušiče a Davida Schweinera. Hlavním cílem týmu je nominovat se na listopadové mistrovství světa
Každý kluk si vzpomene, jaké měl první autíčko na hraní. Žádné děvče nikdy nezapomene na svou první panenku. A všichni stavěli věže z dřevěných kostek.
Průmyslový mixér je zařízení určené k míchání a homogenizaci různých materiálů v průmyslovém prostředí. Na rozdíl od domácích mixérů jsou tyto stroje konstruovány pro mnohem větší objemy a často pracují s materiály, které vyžadují vysoký
V současném průmyslovém prostředí je zásadní investovat do kvalitních kovových konstrukcí, které nejen splňují technické požadavky, ale také podporují obchodní cíle firmy. Nerezová ocel je jedním z nejčastěji volených materiálů díky své
Chybu v metodice Českého horolezeckého svazu objevil a testoval horolezecký oddíl Humanita Praha pod vedením Roberta Poláka. Doporučovaný způsob jištění prvolezce na dvou lanech pomocí jedné karabiny HMS je krajně nebezpečný. Pád