Komentář Horydoly
Vysvětlení, proč senioři a lidé těsně před tímto věkem, začínají převažovat v zájezdech, je jednoduché. Cestovky jsou pro mladé, vzdělané a světem protřelé cestovatele zbytečné. Buď je zcela ignorují, nebo si od nich kupují přes internet pouze jednotlivé služby (permanentky na lyže, ubytování, letenky a podobně). Předem nalajnovaný týden či dva je pro ně nudný.
Počet starších cestovatel§ a turistů tedy zůstává více-méně stejný, ale ti získávají pro cestovní kanceláře na důležitosti.
Vývoj v České republice kopíruje vývoj v celé Evropě, kde došlo k nárůstu této skupiny cestujících v letech 2005-2010 ze 17 na 27 % z celkového počtu klientů cestovních kanceláří.
Poznávací zájezdy jsou pro staré
U poznávacích zájezdů je tento trend nepřehlédnutelný. Klienti ve věku přes 50 let mají ještě tradiční vzdělání, kde zeměpis a dějepis hrál významnou roli. Lidé, kteří prožili svá mladá léta bez možnosti cestovat a přitom byli vzdělávacím systémem vedeni seznámit se s historií a místopisem mnoha zemí, měli a mají své cestovatelské sny. Věk po padesátce je ideálním věkem pro splnění takových snů. Cestovní kanceláře, které se soustředí na kvalitní služby, mají velikou příležitost tuto klientelu získat.
Zjistila to ve své analýze Asociace cestovních kanceláří , kterou uskutečnila napříč celým trhem ve spolupráci s cestovatelským serverem Sopka.cz.
Zaplatíme zahraničním důchodcům dovolenou v Česku?
Nárůst pobytových zájezdů klientů ve věku přes 50 let může být ovlivněn i pobídkami některých destinací, které poskytují speciální slevy této skupině klientů - například Španělsko, Kypr a Řecko.
Asociace cestovních kanceláří České republiky by byla ráda, kdyby se k takovým motivačním akcím přidala i Česká republika, a to nejen pro zahraniční klienty z Evropské unie, ale i v rámci domácího cestovního ruchu. Především v okrajových sezónách by to regionálním poskytovatelům služeb a cestovním kancelářím zaměřeným na domácí cestovní ruch velmi pomohlo.
Prarodiče jezdí k moři s vnuky
Analýza ukázala i další trend. Výrazně roste počet dovolených prarodičů s vnoučaty. Ekonomická situace nutí rodiče využít plně čas pro své zaměstnanecké povinnosti a dovolenou s dětmi přesouvají na prarodiče.
Autor je místopředseda Asociace cestovních kanceláří.