Dolní Malše za velké vody
RIVER GUIDE Malše teče z Římova už dva týdny. Vypadá to, že ještě nějakou dobu to tak vydrží a vodáci si budou moci užít tuto kdysi oblíbenou řeku. Od postavení přehrady je totiž řeka sjízdná poskrovnu. Dny, kdy teče na dolní Malši voda, se dají každý rok spočítat na prstech jedné a výjimečně dvou rukou. Letos je tomu jinak.
Dolní Malše: Římov - České Budějovice
Obtížnost: ZW (velká voda WW 1)
Doba splutí: 3-4 hod (21 km)
Charakter: Obvykle nesjízdná řeka kvůli průmyslovému využití vody. Za velké vody je to příjemná rychlá řeka s občasnými peřejemi. Protéká v horní část hlubokým skalnatým údolím, dole vtéká do roviny.
Nebezpečí: za velké vody je nad jezy velký tah proudu. Zastavte včas!
Doprava: Podél Malše vede silnice, z Českých Budějovic do Římova jezdí autobus.
Vodočty: Raft.cz
Znalosti: Základní záběry.
Tábořiště: Hamr
Půjčovny: seznam půjčoven
Doporučené vybavení: Za velké vody plastový kajak, uzavřená kanoe nebo nafukovací kanoe (za malé vody stačí otevřená turistická kanoe), pádlo, plovací vesta, házečka, tenisky nebo neoprenové boty, funkční prádlo, malý lodní pytel na drobnosti, střední lodní pytel na náhradní oblečení, kilometráž, mapa, vodovzdorné hodinky, lékárnička, mobil, jídlo a pití na cestu, peníze na dopravu zpět.
Vodácké průvodce udávají obtížnost dolní Malše, pokud teče dost vody, nejnižším stupněm ZW.
My jsme ji zažili daleko divočejší. Při stavu na vodočtu pod Římovem 80 cm dosahují mnohé peřeje poctivý stupeň WW 1. Otevřené lodě v nich mohou nabírat vodu.
Malše (německy Maltsch) pramení v Rakousku na úbočí hory Viehberg u obce Sandl. Poté tvoří česko-rakouskou hranici a u Dolního Dvořiště vtéká do Čech. Poté protéká Rychnovem, Kaplicemi, vtéká do přehrady Římov a pod hrází pokračuje přes Doudleby a Plav do Českých Budějovic.
Horní Malše jen pro fajnšmekry
Když tají sněhy na Šumavě a Novohradských horách, skalní vodáci splouvají Malši až z Dolního Dvořiště. Je to hodně zarostlý tok, několik kamenitých peřejí dosahuje za velké vody obtížnosti WW 2 a jezy je potřeba pečlivě prohlížet, zda jsou sjízdné. Splutí horní Malše končí nejpozději u Cajsova mlýna pod Pořešínem, protože dál platí zákaz plavby až do Římova. Přehrada je totiž zdrojem pitné vody pro České Budějovice.
Zatímco nad přehradou i pod ní teče Malše hlubokým skalnatým údolím, před Budějovicemi se rozlévá do šířky v rovině.
Dolní Malše se splouvá z Římova
Autem sjíždíme z Římova až k mostu pod přehradou. Na betonovém parkovišťátku ho odstavujeme a lodě dáváme na vodu pod mostem a pod jezem.
Jez Římov (výška 1,8 m) je pro nás nesjízdný, protože vysoká propust vpravo je zahrazená a přes korunu se nedá jet kvůli kamení a naplavenému dřevu pod šikmou lavicí.
Vklouzneme do rychlého proudu a hlubokým údolím jedeme silnými, ale předvídatelnými peřejemi.
Hamr
Podjíždíme známý historický most. Po chvíli se proud zpomaluje u kempu Hamerské ostrovy.
Vlevo stojí stany, před námi vidíme lávku a u pravého břehu jedeme sice zavřenou, ale sjízdnou propustí v jezu Hamr (1,6 m). Jez samotný je poškozený a nesjízdný.
Pár stupínků nás zhoupne ve vlnách, podjedeme pár mostků a ve skalnaté ostré pravotočivé zatáčce přitéká zprava Stropnice. Normálně je to úzký potok, ale teď se tváří jako řeka.
Doudleby
Díky přítoku ze Stropnice řeka Malše ještě zmohutní. Rychle nás doveze k velkému mostu v Doudlebech. Hned za ním je nízký jez (0,6 m).
Přistáváme vlevo a jdeme se podívat. Dá se jet levým ramenem po šikmé spádové desce. Jenom se nesmíme strefit do propusti uprostřed, pod kterou číhá nebezpečný válec.
Raději se navzájem navigujeme ze břehu.
Pod jezem následují stovky metrů peřejí se zábavnými táhlými vlnami podél skal na břehu. Zprava přitéká Zborovský potok a řeka se uklidňuje.
Plav
Vplouváme po hladké vodě do skalní soutěsky, nad kterou se klene mohutný rezavá konstrukce. Jsou to rechle. Dokud se po Malši plavilo dřevo, zachytávalo se tady krátké dříví a po levém břehu se odváželo do Českých Budějovic.
Za rechlemi usilovně pádlujeme po oleji. Blížíme se k mohutnému potrubí nad řekou. Pod ním čeká jez Plav (1,8 m). Má sice šikmou spádovou desku, ale pod ní je lomové kamení. Loď nebo vodák by se v nich rozbili.
Na krátkém plastovém kajaku se dá skočit vysoká zahrazená propust při levém břehu. Napřed jsme ji ovšem museli vyčistit od naplavených kmenů. Na kánoi nepřipadá nic takového v úvahu, možná by se šlajsna dala seskočit na nafukovací kanoi.
Vidov
Už klidnější řekou, ale stále rychlým proudem mezi loukami a poli přijíždíme k jezu-zabijáku Vidov (1,7 m). Zastavujeme v bahnité laguně na pravém břehu.
Lodě obnášíme okolo nové vodní elektrárničky. Vlevo teče voda do propusti zahrazené prastarou hydrocentrálou. Pod jezem uprostřed se šklebí obrovský válec. Nechceme ani pomyslet, co by se stalo, kdybychom se v něm ocitli. Není z něho úniku.
Lodě dáváme na vodu pod mostkem tvořeným potrubím a roštovou lávkou.
U Špačků
Další kilometry uběhnou rychle. Jedeme mezi olšemi a křovinami. Řečiště je pěkně široké. Trochu se obáváme jezu U Špačků (0,8 m), který má být nebezpečný.
Ukazuje se, že to není tak horké. Rekonstrukce se podařila, a tak by se dal jet rovnou na oči. Raději však v poměrně silném proudu odbočujeme doprava do slepého ramene, sklouzneme středem vydlážděného splavu a hned za ním odbočíme doleva do brodu.
Jez si prohlédneme ze břehu a jedeme přes krásnou mohutnou vlnu a rozbitou vodu pod ní. Sebekriticky musím dodat, že jsem nedával bacha a voda si mě podala. První a poslední cvaknutí na Malši bylo varování, že pozornosti není nikdy dost.
Velký jez České Budějovice
Zprava přitéká slepé rameno, které jsme opustili nad jezem U Špačků. Voda se zpomaluje, na březích posedávají rybáři a stromy mohutní.
Přijíždíme k Velkému jezu (2,7 m) na začátku Českých Budějovic. Zastavujeme na levém břehu. Tudy by se dala loď přetáhnout.
My však sjedeme šikmou spádovou desku a dlouhé vlnky pod ní. Při levém břehu je vyloženě nebezpečná šlajsna, od které se držíme do nejdál. Je hodně vysoko zahrazená a ještě ke všemu se pod ní tvoří válec a zpětné proudy.
Nad jezem odbočuje doprava Mlýnská stoka, která středem Budějovic míří do Vltavy jako samostatný tok.
Malý jez České Budějovice
Poslední jez a zároveň za velké vody smrtelné nebezpečí se jmenuje příjemně Malý jez (1,7 m). Tvoří se pod ním obrovský vývar ať už pod korunou, nebo pod uzavřenou propustí.
KOUPÁNÍ.cz: Malý jez v Českých Budějovicích
Ukončeme tedy plavbu raději u širokých schodů na levém břehu mezi Velkým a Malým jezem. Dovedou nás do parku k loděnici a vodáckému obchodu firmy Ká. Dá se sem zajet autem.
TRAGEDIE: Na Malém jezu se utopili dva muži
Pokud chceme dojet po Malši až do Vltavy, v uctivé vzdálenosti vystoupíme na břeh, přeneseme lodě okolo Malého jezu a po klidné vodě skrze centrum Českých Budějovic dopádlujeme do Vltavy.
MALŠE vodácká kilometráž
67,5 Dolní Dvořiště, most silniční - start splutí
64,9 Tichá ústí zprava
64,2 Štědrkov
63,3 Rychnov, jez 2,0 m
62,8 Rychnov, most silniční
62,4 Jílkův dvůr, jez 1,6 m
59,0 kamenný práh
58,4 Nažidla, lávka
57,6 lávka
56,9 lávka
56,0 Louzek, peřej, zřícenina
55,6 Zdíkovský potok ústí zleva
55,5 kamenná hráz
54,9 Ješkov, jez 1,2 m
54,8 lávka
54,3 Ješkov, most silniční
52,8 Kamenice ústí zprava
52,5 Mostky, jez 1,5 m
52,4 lávka
51,9 most silniční
51,7 potrubí
51,4 Schreinerův mlýn, jez 1,5 m, prohlédnout!
48,7 Mlžina, stupeň, prohlédnout!
48,6 Mlžina, jez 1,3 m, za střední a velké vody nesjízdný!
48,1 Kaplice, most silniční
47,5 Kaplice, jez 2,8 m
47,0 lávka
46,7 most silniční - start splutí
46,5 Nový mlýn, jez 2,6 m
46,0 peřej v zatáčce!
44,7 Černá ústí zprava, peřeje pokračují
43,1 Přísečenský potok ústí zprava
41,5 Pořešín, lávka, zřícenina
40,2 U Houdků, jez 1,3 m
39,8 Pořešín, most silniční - konec plavby
39,2 Plachý, jez 1,1 m
38,1 U Brousků, jez
36,2 Cajsův mlýn, jez - zákaz plavby po pitné vodě k přehradě Římov
30,0 Velešín, most silniční
21,7 Římov, přehrada
20,7 lávka
20,6 Římov, jez 1,8 m
20,5 most silniční - začátek plavby
19,3 most silniční
18,9 Římovský potok ústí zleva
18,4 Hamr, jez rozvalený 1,6 m, tábořiště
16,9 Dolní Stropnice, most silniční
16,6 Stropnice ústí zprava
16,0 lávka nízká!
14,9 most silniční
14,8 Doudleby, jez 0,6 m, prohlédnout!
13,8 lávka
12, 9 lávka
12,3 Zborovský potok ústí zprava
11,9 Rechle, železná konstrukce, lávka
11,0 potrubí
10,7 Plav, jez 1,8 m
10,6 lávka
10,1 most silniční
6,5 Vidov, jez 1,7 m, za střední a velké vody nesjízdný!
6,4 potrubí
5,7 potrubí
5,4 Roudné, most silniční
3,3 U Špačků, jez 0,8 m, prohlédnout!
2,3 České Budějovice, Velký jez 2,7 m
2,1 lávka
1,9 most železniční?
1,8 Malý jez 1,7 m, nesjízdný!
1,2 Modrý most
0,4 most silniční
0,2 Sokolský ostrov, odbočení kanálu vpravo
0,0 soutok Malše a Vltavy
Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě
SERIÁL Řeky na Šumavě a v Českém klese
Vltava / Moldau
Kvilda - Mělník WW 5, 424 km
Teplá Vltava / Moldau
Borová Lada - Lenora, WW 1, 19 km
Vltava - Čertovy proudy
Lipno - Vyšší Brod, WW 5, 10 km
Vltava střední
Vyšší Brod - Český Krumlov, WW 1, 37 km
Kleiner Regen / Malá Řezná
Zwieselau - Bettmannsäge, WW 1-2, 14 km
Schwarzer Regen / Černá Řezná
Regen - Teischnach, WW2, 19 km
Regen / Řezná
Blaibach - Regensburg, WW 1, 109 km
Kamp
Roiten - Zwettl, WW 2-3, 7 km
Malše / Maltsch
Římov - České Budějovice, WW 1, 21 km
Otava
Čeňkova pila - Zvíkov, WW 3, 113 km
Otava horní
Rejštejn - Sušice, WW 2, 15 km
Otava střední
Sušice - Katovice, ZW, 34 km
Volyňka
Vimperk - Čkyně, WW 2-3, 12 km
Naab / Nába
Wildenau - Schwandorf, ZWC, 40 km
Schwarzach / Nemanický potok
Neunburg - Schwarzenfel, ZWC, 38 km
Odrava / Wondreb
Althammer - Mostov, WW 1, 49 km
Ohře / Eger
Weissenstadt - Litoměřice, WW 1, 297 km
Mže / Miess
Kočov - Svojšín, WW 1, 21 km
Lužnice / Lainisitz
Weitra - Krabonoš, ZW, 25 km
Lužnice střední
Suchdol - Tábor, ZW, 85 km
Diskuse
Diskuze k článku
Malše NE!
Jezy v Budějkách NIKDY nejezdit!
- Autor vodák Marek
- Datum a čas 22.2.2014 20:42
opatrně-mám tu jedno ponaučení
- Autor Bára
- Datum a čas 8.11.2010 23:20
- Autor bif
- Datum a čas 9.7.2009 09:02
Malše
- Autor JN
- Datum a čas 8.7.2009 10:40
Jezy?
- Autor Nobody
- Datum a čas 8.7.2009 08:40
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Botič 2024: po pěti letech do podzimního potoka!
Může se hodit
Nejčtenější články
Botič 2024: po pěti letech do podzimního potoka!
Klasické vodácké maratony 2025
A znovu Rio Botičo
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Rokytka: vodácký průvodce a kilometráž
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. | ||
Boot - veletrh | Německo, Berlín | 28.11.-1.12. Lodě | 28.11. | |
Mikulášská Orlice | Perná | 30.11. | ||
Otužilecké plavání | Plzeň, Bolevecký rybník | 30.11. | ||
Sherpafest | Praha, Aero | Horolezecké filmy | 30.11. |
Diskuse
Лучшие криптовалюты | Davidmhg, 24.11.2024 1:27, 1 příspěvek |
Лечение пчелиной пыльцой | Evapwg, 24.11.2024 1:04, 2 příspěvky |
Биткоин кошелек с выводом... | Davidlqh, 24.11.2024 1:03, 2 příspěvky |
Маска для лица с медом | Evalri, 24.11.2024 1:00, 2 příspěvky |
Когда появятся видеокарты... | Davidzid, 24.11.2024 0:09, 3 příspěvky |
půl pravdy | Střelec, 23.11.2024 18:19, 9 příspěvků |
Doplnění | Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 9 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |