Hoši, kde je to kafe?

Hoši, kde je to kafe?
Mořeplavec Richard Konkolski (vpravo) a vodák Otakar Štěrba.
Autor snímku Pavel Fojtík
SDÍLEJ:

Dnes dostal Richard Konkolski medaili Za zásluhy o stát v oblasti sportu od prezidenta Miloše Zemana u příležitosti státního svátku. Přečtěte si rozhovor, který jsme uveřejnili před dvěma lety. Legenda českého jachtingu Richard Konkolski hned na první pohled vzbuzuje dojem správného mořského vlka. Plnovous, vzpřímená postava, pevný stisk ruky, dívá se vám přímo do očí. Nevytahuje se, i když by měl čím. Rovný a sympatický chlap - to je první dojem ze setkání.

Hoši, kde je to kafe?
Mořeplavec Richard Konkolski (vpravo) a vodák Otakar Štěrba..
Autor snímku Pavel Fojtík
Jak na to

Richard Konkolski se narodil roku 1943 v Bohumíně. Na severní Moravě se stal nejlepším závodním jachtařem. V roce 1972 se zúčastnil závodů osamělých mořeplavců přes Atlantik z Plymouthu do Newportu. Sice zlomil stěžeň, ale doplul na 41. místě. Pokračoval poté v plavbě kolem světa. Jeho vlastnoručně vyrobená Niké I se stala druhým nejmenším plavidlem všech dob, které dokázalo obeplout zeměkouli.

Komunisté ho ocenili titulem Zasloužilý mistr sportu. V roce 1982 emigroval s manželkou a synem do USA. Během vojenského výjimečného stavu v Polsku odjeli do Štětína, nalodili se na Niké II. a odpluli do Newportu, kde žijí dodnes. Roku 1999 mu udělil Český svaz jachtingu čestné členství. Napsal několik populárních knih a natočil jachtařské filmy, které televize vysílají dodnes. Richarda Konkolského dnes živí jeho multimediální studio.

Legendární československý sólový jachtař je hlavním hostem právě probíhajícího Mezinárodního festivalu outdoorových filmů. Žije v Americe, ale na festival do Ostravy si zaskočil rád. Pochází totiž z nedalekého Bohumína.

Jachtařské krédo mořeplavce Richarda Konkolského zní: "Být absolutně všestranný."

Když se podíváte na svůj jachtařský život, co vám dal a co vám vzal?

Začínal jsem se sjížděním řek a okruhovým jachtingem. Závodní činnost mi dala disciplínu, sebezapření, soutěživost a kamarádství, protože jsem se pohyboval vždycky v kolektivu. Jako dorostenci mi hodně pomohli zkušenější kolegové. S námořním jachtingem se k tomu přidalo objevování světa a nutnost dalšího sebevzdělávání. Abych mohl vyplout, musel jsem se stát kapitánem. To obnáší ohromnou znalost navigace, počasí a dalších oborů. Osamělá plavba neznamená jen vedení lodi. Musel jsem si vařit, ošetřit si rány, vést radiokomunikaci, prostě být absolutně všestranný. To byl pro mne ten největší přínos. Za všechno se platí a především moje rodina za to zaplatila omezením společného života. Já zase mám po těle plno ran. S lodí jsem dělal někdy kotrmelce, zažil srážku s jinými loďmi a vždycky jsem se musel ošetřovat sám. Po celou dobu to byla ohromná fyzická dřina a následky se později projevily.

Byl jste prvním kontinentálním Evropanem a zároveň druhým člověk na světě, který obeplul dvakrát svět v obou směrech?

Ano. Když sem reprezentoval republiku, měl jsem velkou satisfakci hlavně z mezinárodních úspěchů a rekordů. První Čechoslovák, který obeplul svět na malé lodi, první, který udělal sóloplavbu v obou směrech, první, který udělal tři sóloplavby kolem světa. Udělal jsem i pět světových rekordů, ale byl jsem později překonán jinými, kteří měli lepší technické vybavení a možnosti. Snažil jsem se ale především nikoho nekopírovat a dělat něco nového.

Kolik vám bylo let, když jste vyrazil poprvé přes Atlantik?

Dvacet osm.

Nebylo vám úzko?

Samozřejmě že ano. I když jsem měl kapitánský diplom, nevěděl jsem, co oceán všechno dokáže. Čím je člověk starší, tak má více zkušeností, tím má větší obavy, protože ví, jak je příroda silná. Když je člověk mladý, tak je v podstatě v mysli nesmrtelný, protože o tom neuvažuje, a navíc mu chybí zkušenosti. Až později zjistí, jak je příroda silná.

Jachtaři jsou na moři sami. Měl jste vůbec nějaké fanoušky?

Měl jsem ohromné množství fandů a ti mne podporovali, že jsem se snažil co nejlépe reprezentovat. Odvděčoval jsem se jim tím, že jsem se s nimi dělil o své zážitky. Filmováním, fotografováním, psaním knih a článků. Při tom nesmím zapomenout na svou rodinu a svou ženu, se kterou jsem téměř padesát let. Ta se od počátku obětovala pro mou činnost a starala se o mé zázemí. Já jsem při svých akcích poznával svět, ona z toho měla jen potěšení, že jsem já něčeho dosáhl.

Riziko na moři?

Vždycky tam bylo nějaké a já měl štěstí. Kolikrát sem si myslel, že to je už konec. Když se podívám zpátky, tak napočítám zhruba přes dvacet jachtařů, které jsem osobně znal a soutěžil s nimi, a kteří zahynuli na moři. Jednu z mých knih jim věnuji.

Richard Konkolski.

Co si myslíte o závodech jako Volvo cup?

Dneska to už není jedinec, ale tým. Dá se to přirovnat k závodu automobilů, když závodníka obsluhují při zastávce v depu. Podobné je to dnes u sólo námořního jachtingu, kdy týmy zajištují jachtaři zázemí. Volvo Cup, to je závod, kde se při cestě kolem světa dojíždí do cíle s minutovými rozdíly! To si málokdo dovede představit. Tam se šetří každým gramem, aby loď byla co nejlehčí. Používá se dehydratovaná strava. Tam si ani nemůžete brát nějakou bezpečnostní rezervu, při těch minutových rozdílech to není možné.

Je to podle vás ještě závod nebo jen byznys?

Z velké části byznys. Bez sponzorů to není možné, ale na druhé straně se mi nelíbí, že je to na úkor připravenosti závodníků. Když se začínalo se sólo závoděním přes Atlantik, tak plukovník Hasler jasně řekl: "Pánové, doufám, že jste gentlemani." Tím myslel, že když se někomu něco stane, tak nebude volat o pomoc a vystavovat druhé riziku. Ať jsou připraveni na to, že mohou jít s lodí ke dnu. Dneska si mladí jachtaři, třeba šestnáctiletí, špatně připravení, vyberou trasu přes Indický oceán v nejhorším roční období. To mi vstávají vlasy hrůzou, jak je to mohlo napadnout. Uprostřed oceánu ztratí stěžen a volají o pomoc. Loď je přitom v perfektním stavu, mohl by se postavit náhradní stěžen a doplout k břehům Afriky a tam zavolat pomoc, ať jim pomůžou do přístavu. A on zatím volá o pomoc rodičům, ohromné námořní lodě a letadla hledají nějakého nezodpovědného jachtaře, který nemá vůbec důvod o pomoc volat. A za to můžou především její rodiče. (Poznámka redakce: Richard Konkolski naráží na případ šestnáctileté Abby Sunderland, která plula kolem světa). V těchto závodech to už dochází tak daleko, že když závodník nemůže najít flašku s kávou, tak veme satelitní telefion a volá: "Hoši, kam jste mi dali flašku s kávou?" To se mi nelíbí.

Kde je dneska vaše loď Niké?

První zůstala tady v Bohumíně. Zažila cruising v Jugoslávii, kde narazila na skálu a potopila se. Po opravách ji převzal Svaz jachtingu a dnes je v depozitáři Národního technického muzea. Má být vystavena v oddělení námořní dopravy. Druhou Niké jsem byl nucen z finančních důvodů prodat. Koupil ji nějaký Řek, který měl k jejímu názvu vztah.

Komunističtí bafunáři vám nakonec zabránili závodit. Co to v tom bylo?

Problém jsem neměl se systémem, ale s jednotlivci, kteří k tomu měli nějaký důvod, nevím jaký, snad závist, snaha někoho ovládat... Od oddílu, okresu a kraje jsem měl vždycky podporu. Faktem je, že ta podpora končila na hranici města Prahy. Ne úplně, i tam se našlo hodně pomocníků, ale ta oficiální pomoc končila v Praze, v oficiálních orgánech.

Vaše další plány?

Momentálně žádnou plavbu nechystám, hlavně z finančních důvodů, ceny jdou pořád nahoru. Třicet let jsem si dal pauzu, ale teď mám v plánu napsat zhruba třicet knih. Musím se dožít stovky, abych to zvládl. V první fázi to bude cesta kolem světa, kterou pokryje deset knih. Další kniha bude jen o Niké. Bude i s plánky, které si vyžádali jachtaři a modeláři. Jednu knihu napsala i moje žena Mirka s výmluvným názvem Osamělá žena osamělého mořeplavce.

INFO: Richard Konkolski

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Top Reasons to Add Everest Base Camp Trek to Your Bucket List

Top Reasons to Add Everest Base Camp Trek to Your Bucket List

The Everest Base Camp trek is one of the most sought-after adventures in the world. Nestled in the heart of Nepal’s Khumbu region, it offers a once-in-a-lifetime opportunity to experience the... celý článek

Hranice mezi Evropou a Asií

Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Emirates a organizace Donkey Sanctuary se spojily proti krutému obchodu s oslími kůžemi

Emirates a organizace Donkey Sanctuary se spojily proti krutému obchodu s oslími kůžemi

Mezinárodní organizace na ochranu zvířat The Donkey Sanctuary spojila své síly s největší světovou leteckou společností Emirates, aby upozornila na děsivou realitu spojenou s přepravou oslích kůží v leteckém nákladu. Společně vytvořily příručku Aviation Risk
Top Reasons to Add Everest Base Camp Trek to Your Bucket List

Top Reasons to Add Everest Base Camp Trek to Your Bucket List

The Everest Base Camp trek is one of the most sought-after adventures in the world. Nestled in the heart of Nepal’s Khumbu region, it offers a once-in-a-lifetime opportunity to experience the
Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí

Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí

Cestování bylo vždy tak trochu dobrodružství. S nástupem umělé inteligence se ovšem nejistota snižuje a cestovní ruch na celém světě se stává dostupný pro nejširší veřejnost. Chatboti jako Gemini, ChatGPT nebo Perplexity
Hranice mezi Evropou a Asií

Hranice mezi Evropou a Asií

Za dělicí linii mezi Evropou a Asií se považuje pohoří Ural, řeka Emba, Kaspické moře, Kumo-manyčská propadlina a Černé moře. Za součást hranice jsou považovány též pohoří Kavkaz a řeka Ural.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 6.-22.12. 22.12.
Snow Film Fest Česko 25.10.-31.12. 31.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 4.-6.1. 4.1.
Maroko - diashow Kralupy nad Vltavou, knihovna Přednáší David Hainall 6.1. 17:30
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 9.-12.1. 9.1.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 12.-14.1. 12.1.
Pro Winter - veletrh Itálie, Bolzano 13.-15.1. Horské technologie 13.1.
Ferienmesse - veletrh Rakousko, Vídeň 16.-19.1. 16.1.
Mongolsko - diashow Heřmanův Městec, kino Přednáší David Hainall 16.1. 18:00
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 17.-19.1. Cestovní ruch 17.1.

Diskuse

Что реально происходит в ... Veronahfd, 22.12.2024 2:28, 1 příspěvek
https://neodimof.ru/ neodimof.ru, 22.12.2024 2:08, 119 příspěvků
Что реально происходит в ... Veronaarv, 22.12.2024 2:00, 10 příspěvků
where to get cheap liores... Smninvip, 22.12.2024 1:48, 119 příspěvků
Venkovní fitness / workout Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky
INU Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 2 příspěvky
INU Honza, 20.12.2024 13:44, 2 příspěvky
Nejenom 90´s PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek
co by člověk pro ženu neu... Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky
Venkovní fitness / workout Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Velké Karlovice zahájí se... Horydoly , 13.12.2024 23:29
Žáčková opouští Valachy Horydoly , 13.12.2024 23:01
Šimůnek končí ve Forbesu Horydoly , 13.12.2024 22:57
Holiday World Horydoly , 13.12.2024 10:41
Re: Pražský veletržní areál Horydoly , 13.12.2024 10:40
Pozvánka na Valnou hromad... Horydoly , 6.12.2024 11:03
Běžecké závody 2025 Horydoly Open, 4.12.2024 10:37
Advent České Budějovice Horydoly , 3.12.2024 10:16