Každý vodák řeší, jak vozit svůj kajak na řeky, kanály, jezera i k moři. Jednotlivci obvykle vozí lodě na střeše osobního auta, ustálené party a oddíly využívají speciální vleky.
Pokud se chystáte na sjezd řeky na kajaku a potřebujete přepravit loď je střešní nosič na kajak na kajak jednoznačně nejpoužívanější řešení. Výhodou je že lze použít na všechny druhy vozů. Pokud jezdíte dost velkým autem a pádlujete v malém kajaku, můžete loď vozit i uvnitř. Do prostornějšího kombíku se vejdou i dva kajaky na divokou vodu. Zde hrozí ale poničení interiéru vozů, a proto to není ideální řešení. Pokud máte dodávku, ta už lodí pojme značně více. Nejvíce praktického úložného místa pro lodě je tedy na střeše auta. Jeden až dva kajaky lze připoutat na obyčejnou zahrádku nebo na příčníky mezi ližiny.
Střešní nosiče, které nepotřebují podélné ližiny, využívají upínací patky rovnou na střechu. Každý vůz má ovšem poněkud jiný tvar a rozměry, a proto je třeba vybrat kompatibilní vybavení. Mezi ně patří produkty známé značky Thule - Thule DockGrip, Thule DockGlide a Thule Compass. Levnější nosiče nabízí značka Menabo. Jednoduché konzole vztyčené na ližinách ulehčí naložení až tří kajaků. Sklopné opěrky se prodávají pod obchodním jménem Thule Kayak Support.
Speciální kajakářské nosiče umožňují bezpečné naložení a hlavně jízdu po silnicích až se čtyřmi kajaky. Kajaky na střeše lze vozit ve speciálních držácích buď vodorovně jako v Thule K-Guard, nebo bočně v Thule Hull-a-Port Aero či Menabo Niagara. Zvolit tak můžete to řešení, které bude nejvíce vyhovovat vašim potřebám.
Pokud je pro vás nakládání kajaku na střechu auta příliš obtížné, dá se koupit nosič Thule Hullavator, které se sklápí na bok auta, a pak se teprve zdvihne i s lodí na střechu. Další nosiče jsou designovány z hladkého materiálu jako Thule DockGlide, aby bylo možné kajak na střechu jednoduše nasunout. Výhodné je to, když jezdíte na vodu sami a nikdo vám tedy při nakládání nemůže pomoci.
Jak převážet kajak na moře?
Mořské kajaky, které jsou těžké a dlouhé, se poutají na střechu velmi silně, a proto vyžadují odolnou střechu i pevný nosič. Protože přesahují obrys karoserie hlavně dozadu, je nutné na ně navěsit odraznou tabulku nebo praporek. Určuje to zákon, ale odpovídá to i zdravému rozumu - všechna auta za vámi musí přesně vidět, kam až sahají špičky vašich kajaků, aby udržovala bezpečný odstup.
Jak přepravit více kajaků najednou?
Šest a více kajaků se vyplatí vozit na dvoukolových vozících vybavených nástavbou. Výhoda je, že kromě lodí se do vozíku vejdou i pádla, neoprenové krycí zástěry, helmy a nepromokavé obleky. Vodáci tomu souhrnně říkají "hydro", protože všechny tyto věci jsou neustále mokré, a žádný řidič je nemá rád uvnitř auta. Naložený vozík utáhne jakýkoliv osobní vůz.
Speciální velké vleky na lodě využívají vodácké oddíly a půjčovny. Vejde se na ně dvacet i více lodí. Tahají je autobusy nebo nákladní automobily. Znamená to, že řidiči musejí mít odpovídající řidičské oprávnění.
V dnešní době už poněkud kuriozní způsoby přepravy kajaků jsou dříve oblíbené vlaky (dnes jen ve zvláštních rekreačních spojích) a parníky (proti proudu velkých řek).
Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru... celý článek
Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru