Loď Odra
posádka: 3 muži
celková délka: 33,6 m
celková šířka: 6,4 m
délka po vodorysce: 32,21 m
šířka po vodorysce: 6,05 m
ponor: 0,9 m
výtlak: 96 t
počet palub: 2
max. počet osob: 288
motor: Caterpillar diesel
výkon: 135 kW, 3600 ot/min
materiál: ocel
tloušťka dna: 6 mm, kýl 7 mm
tloušťka outorů: 7 mm
tloušťka boků: 6 mm
tloušťka paluby: 5-6 mm
záchranný člun: pro 4 osoby
Kromě zajímavého průvodcovského výkladu bude možné navštívit strojovnu a kormidelnu na lodi Odra.
Zajímavostí plavební trasy bude odbočka na Sázavu v Davli a plavba až do Pikovic, kde se velká loď obrátí, vrátí na Vltavu a proti proudu Vltavy dopluje až na Slapy.
Pod Slapskou přehradou loď na dvě a půl hodiny zakotví. Potom se otočí a po proudu se vrátí do Prahy.
Pasažéři se mohou těšit na krásnou přírodu v okolí vltavské kaskády, proplutí několika zdymadly a rautové občerstvení.
BĚŽNÁ LINKOVÁ PLAVBA: Parníkem z Prahy na Slapy
Speciální plavba na Slapy
CO UVIDÍTE
malebná vltavská zákoutí
krásnou okolní přírodu
starobylou obec Davli
část vltavské kaskády
ČEKÁ NA VÁS
odborný komentář během celé plavby na Slapy
prohlídka strojovny a kormidelny pro zájemce
proplutí několika plavebními komorami
zastávka pod Slapskou přehradou
OBČERSTVENÍ
oběd formou rautu ve 14:30 h
sýrové a salámové variace
smažené rautové kuřecí řízečky
cherry rajčata s mozzarellou
čerstvá zelenina
sterilovaná zelenina
pečivo
čerstvé ovoce
dezerty
nápoje
VYPLUTÍ
Loď vyplouvá z Rašínova nábřeží v 8:00 h a vrací se tamtéž ve 20:00 h
Doba plavby: 12 hodin (z toho 2:30 hodiny kotvení)
CENA
Zpáteční jízdenka + oběd formou rautu + 2x nápoj: 890 Kč (dospělý), 590 Kč (dítě)
Zpáteční jízdenka bez občerstvení: 690 Kč (dospělý), 340 Kč (dítě)
Jednosměrná jízdenka proti proudu bez občerstvení: 490 Kč (dospělý), 260 Kč (dítě)
ŘEKA POD PIKOVICEMI: Soutok Sázavy a Vltavy
Polská loď pro Balt, Mazury a Vltavu
Loď Odra byla vyrobena v polském Gdaňsku v roce 1968. Jde o dvoupalubovou loď s typovým označením SPJD (Statek Pasaźersky Jeziorowy Duźy – velká osobní jezerní loď). Bylo vyrobeno třináct sesterských lodí, z nichž ještě Visla pluje v Česku. Právě Odra byla poslední.
Lodě z této série byly konstruovány pro plavbu v pobřežních vodách Baltského moře a na Mazurských jezerech. Polská jezera jsou propojena plavebními kanály, přes které vede mnoho nízkých mostů s plavební výškou okolo čtyř metrů. Podplutí těchto nízkých mostů bylo při projektování lodí typu SPJD jedním z hlavních požadavků.
Odra i Visla byly nejmodernější špičkové lodě. Bylo to díky vysoké kapacitě (288 osob), ovládání motoru přímo z kormidelny, nádrži na fekální hmoty a balastovým nádržím, které svým napuštěním vyvažují loď v případě nevhodného rozmístění osob na palubě.
Od roku 1997 je kapitánem Odry Jaroslav Trojan. Loď je používána na okružní plavby po Praze, linkové plavby na Slapy, diskotékové plavby a na pronájmy. V roce 2006 prošla Odra kompletní rekonstrukcí, při níž bylo vyměněno původní mechanické kormidelní zařízení za hydraulické. Dále byl starý motor Škoda vyměněn za Caterpillar. Provedeny byly rozsáhlé opravy interiéru, celá loď byla vybavena novým nábytkem a dostala nový nátěr.
INFO: Pražská paroplavební společnost