RIVER GUIDE Orlice (německy Adler, polsky Orlica) teče z Orlických hor do Hradce Králové, kde ústí do Labe. Divoká Orlice měří 99 km, pramení v Polsku a protéká skalnatým údolím s mnoha peřejemi. Tichá Orlice je dlouhá 107 km, její pramen vyvěrá v Hanušovické vrchovině a řeka teče širokým údolím. Spojená Orlice měří 33 km a meandruje v rovinách.
Divoká Orlice bývá sjízdná jen na jaře nebo po silných deštích. Při hromadnách vodáckých akcích se do ní vypouští voda ke splutí. Tichá Orlice je obvykle sjízdná až do léta. Když se oba toky spojí, vytvoří spojenou Orlici, která je sjízdná po celý rok.
Méně obtížná menší řeka s pěkným spádem teče zpočátku skrze lesy, později mezi loukami. Pod Letohradem se zařezává do prudkých a podemletých meandrů. Mezi Brandýsem a Chocní je mnoho nesjízdných jezů. Za nízké vody se plavba začíná pod Chocní.
Trasa: 91 km (4 dni) Vodácká obtížnost: WW 1-2 Charakter: Meandry v mělkém lučinatém údolí, svižný proud. Riziko: Nesjízdné jezy. Vysloveně nebezpečných je 5 stupňů v Jablonném. Sjízdnost: Pod Chocní celoročně. Čím výše proti proudu, tím je třeba více vody. Znalosti: Posádka musí umět dobře ovládat loď. Půjčovny: Půjčovny lodí a vodáckých potřeb. Tábořiště:Cakle Ústí nad Orlicí, Ranč Kerhartice, U konťáku Brandýs, U Třpytky Žďár. Malé skupiny najdou volné spaní na březích. Doprava: Podél řeky jezdí vlak. Silnice přichází k řece jen na mostech. Podél toku vede cyklostezka.
107,5 pramen Tiché Orlice na úbočí Jeřábu 92,9 Lichkov, lávka 92,4 most silniční 92,2 lávka 92,1 lávka 91,8 most silniční 91,4 lávka 91,3 most silniční, start splutí 90,7 lávka 90,3 jez 90,2 lávka 89,7 Nad Mladkovem, jez 0,5 m, poškozený, prohlédnout! 89,2 most železniční 89,1 lávka 89,0 Mladkov, jez 2,1 m, prohlédnout! 88,8 most silniční, dva sklanaté prahy 88,6 lávka 88,3 lávka dřevěná 87,2 Dolany, jez 3,0 m 87,0 most silniční 86,5 Celné, most silniční 86,1 lávka 85,6 Těchonín, jez 1,0 m, prohlédnout! 84,8 most silniční 84,3 most silniční, následují kamenné prahy 81,8 Černovický potok ústí zleva 81,7 Sobkovice, jez 2,5 m 81,6 most silniční 80,5 Červené Město, jez 80,3 lávka 80,2 stupeň, prohlédnout! 80,1 Jamenský potok ústí zleva 80,0 lávka 79,9 stupeň 1,0 m, nebezpečný válec!! Následuje regulace koryta 79,2 stupeň 1,2 m, nebezpečný!! 79,1 stupeň 0,9 m, nebezpečný!! 79,0 stupeň 0,3 m, nebezpečný!! 78,9 lávka 78,8 Jablonné, Kamenný most silniční 78,7 Luxův jez, 2,8 m, nesjízdný 78,4 Nádražní jez s lávkou 0,8 m, následují dvě potrubí 78,2 jez s lávkou 0,8 m 77,6 most silniční 76,4 Bystřec, most silniční a poničený jez 1,3 m, železa! 76,1 Mistrovice, zbytky jezu, železa ve vodě! 74,1 most železniční 73,8 Verměřovice, most silniční 73,3 jez 1,5 m 73,1 lávka 72,7 lávka 71,3 Čermná ústá zleva 70,2 Kunčice, limnigraf 70,1 most silniční 68,3 Letohrad - Orlice, most silniční, jez 2,2 m 68,1 lávka 67,6 Poříč, most silniční 67,3 kamenný stupeň 66,7 lávka 65,9 Letohrad, most silniční 65,4 jez s lávkou 2,0 m 65,2 most železniční 65,0 Ústecká ulice, most silniční 64,4 most silniční 63,5 Červená, most silniční 61,7 Valdštejn, lávka 59,0 Doubroučka ústí zleva 58,7 Hnátnice, most silniční, Potočnice ústí zprava 57,2 stupeň, lávka, následují 3 stupně 56,4 Lanšperk, most silniční 55,7 most železniční, za ním lávka 54,8 Černovír, jez 1,6 m 54,4 most silniční 53,5 Na Tiché Orlici, most silniční 52,3 Cakle, jez 1,0 m, tábořiště 52,2 Oldřichovice, most silniční 51,5 Dolní Libchavy, most silniční 51,4 most silniční, Libchavský potok ústí zprava 50,0 lávka Ústí nad Orlicí 49,9 Regule, jez 1,0, nebezpečný válec 48,7 Panský mlýn, jez 3,0 m, rozvalený, prohlédnout! 48,6 U Panského mlýna, most silniční 48,2 Nádražní ulice, most silniční, železniční, Třebovka ústí zleva 47,7 Sokolská ulice, most silniční 47,1 Kerhartický mlýn, most silniční, jez 3,2 m, rozvalený 46,9 lávka 46,8 tábořiště Ranč Kerhartice 46,2 Kerhartice, jez 1,4 m 46,1 most silniční 45,2 Hrádek, lávka 44,7 Husí krk ústí zleva 43,5 Luh, lávka 42,5 most železniční 40,8 Klopoty, brod 40,5 Bezpráví, jez 0,6 m, prohlédnout! 40,4 lávka 39,2 most most železniční 37,7 most most železniční 37,2 Peprná, jez 2,7 m, nesjízdný!! 35,9 most silnční 35,6 Brandýs I., jez 2,0 m, přenášet u prvních stavidel vlevo! 35,5 most železniční 35,1 lávka, tábořiště 34,4 Brandýs II., jez 2,1 m 34,3 most silniční 31,4 Mítkov, jez 1,6 m 30,6 Hradníky, Ostrovecký potok ústí zleva, lávka, jez 2,8 m, nesjízdný 30,5 Peliny, most silniční 30,4 Peliny, jez nesjízdný 30,0 most železniční 29,4 most silniční 28,7 Choceň I., válcový jez, nesjízdný, přenést až k tenisovým kurtům 28,5 Pernerova ulice, most silniční 28,4 Choceň II., jez 3,2 m. Za velké vody plujeme rovně korytem, za malé vody vpravo náhonem a přenášíme okolo elektrárny až k tenisovým kurtům 28,2 stupeň, prohlédnout!, nelze přenést uprostřed vysoké navigace 28,0 T.G.Masaryka, most silniční most 27,9 stupeň 27,6 lávka, stupeň 27,1 stupeň, pod ním betonové bloky 26,3 lávka 25,1 most železniční 24,0 Darebnice, most silniční 21,6 Postolovský mlýn, jez 2,0 m 21,3 lávka 19,1 ostrov, plujeme vpravo 18,2 Plchovice, lávka 15,2 Nová Ves I, jez 2,8 , nesjízdný 13,7 Nová Ves II, jez vakový 2,0 m 12,8 Korunka, most silniční 12,4 Čermná ústí zleva 11,3 Malá Čermná, jez 2,9 m, nesjízdný 11,0 most silniční 9,7 Mlýnský potok ústí zleva 9,6 lávka 8,3 Na Králce, jez s lávkou 2,8 m, za malé vody plujte náhonem vpravo, neoficiální tábořiště 6,4 Velinský potok ústí zleva 6,2 Borohrádek, most silniční 5,8 náhon s jezem přitéká zprava 1,6 Žďár, most silniční a tábořiště U Třpytky 0,0 soutok Divoké a Tiché Orlice, následuje spojená Orlice
Divoká Orlice
Peřejnatá řeka na horním toku není spoutaná žádným jezem. Legendární úsek je Zemská brána přes několik skalních stupňů. Pod Pastvinskou přehradou teče voda jen výjimečně. Pod hradem Litice se zahlubuje do Litického oblouku s velkým spádem. Celoročně sjízdný úsek začíná v Kostelci. Silný proud v meandrech žene lodě ke břehu.
Trasa: 95 km Vodácká obtížnost: Horní tok WW 1-2, dorní tok ZW, Zemská brána WW 3 Charakter: Nahoře peřeje ve skalnatém údolí, dole meandry. Riziko: Nesjízdné jezy, dole dva stupně z lomového kamene. Znalosti: Posádka musí umět ovládat loď. Půjčovny: Půjčovny lodí a vodáckých potřeb. Tábořiště:Bublačka, Šlechtův palouk, Petrův palouk Pastviny, Pod Černým lesem Žamberk, Eldorado Litice, Vochtánka Potštejn, Orlice Kostelec. Malé skupiny najdou volné spání na plážích či travnatých březích. Doprava: Podél řeky jezdí vlak do Žamberka. Výše je nutné jet po silnici.
99,3 pramen Divoké Orlice v rašeliništi Czarne bagno 94,9 Lasowka, hraniční přechod, lávka, Bedřichovka ústí zprava 94,7 Zelenka, lávka 94,4 stupeň 93,9 Sudecka chata, nízká lávka 93,6 stupeň 1,0 m, nebezpečný válec! následují 3 stupně 93,0 ostrov, plujeme vpravo 90,5 Kunštát 90,0 Orlické Záhoří, most silniční 89,5 Záhoří, stupeň, válec! 87,7 ostrov, plujeme vpravo 86,8 Černá voda ústí zprava 85,4 Nová Ves 84,6 Orlice 83,1 Podlesí 80,0 Neratov 74,9 Hadinec ústí zprava 73,2 Bartošovice, Niemojów, most silniční, hraniční přechod 71,7 Rampušák, hotel 69,9 jez rozvalený 68,8 Zemská brána, most silniční, následují peřeje 68,6 Pašerácká lávka 66,3 Černý potok ústí zleva 65,9 Amerika, jez 1,2 m, Černý potok ústí zprava 65,7 most silniční 64,4 lávka 64,1 stupeň 63,3 Klášterec na Orlicí, most silniční 62,9 vzdutí přehrady Pastviny 62,8 Lhotka 60,6 Pastviny, most silniční 58,0 Pastvinská přehrada 28,0 m, silnice 56,8 Pastviny II, vyrovnávací hráz 4,5 m 56,6 lávka 55,8 most silniční 55,1 Nekoř, jez 1,5 m, nesjízdný 54,7 lávka 52,3 lávka 51,3 jez 1,5 m 51,2 most silniční 50,2 most silniční 50,9 lávka 50,4 stupeň nebezpečný! 50,2 Líšnice, jez 2,0 m, Mlýnský potok ústí zleva 49,9 lávka 48,9 2x most silniční 48,7 Líšnická peřej 47,1 Žamberk, jez u koupaliště pohyblivý 1,5 m, lávka 46,7 lávka 46,4 most silniční 46,0 most silniční 45,6 lávka 45,3 jez 1,3 m 45,1 most silniční 44,8 Rokytenka ústí zprava, stupeň nebezpečný!! 44,7 Polsko, most most silniční 44,3 Betlém, lávka 43,2 Helvíkovice, most silniční 42,3 Kameničná ústí vpravo 42,0 most silniční 39,1 Vlčí potok ústí zprava 37,3 Kohoutův jez 1,7 m, nebezpečný válec, prohlédnout!! 36,5 Bohousová, most silniční 35,6 Bohousová, stupeň 0,7 m, nebezpečný válec!! 34,6 most silniční 34,1 Litice, jez s lávkou 2,0 m 34,0 most silniční 33,3 lávka 32,9 lávka 32,0 náhon z elektrárny přitéká zleva, ktábořiště 30,4 osada Kamarád, peřej 29,7 most železniční 29,6 Sopotnice, jez 0,8 m, válec, prohlédnout!!!, dále navigace 29,2 Sopotnice ústí zleva, most silniční 28,2 Horka, most silniční, ostrov 27,1 Vochtánka, lávka, tábořiště 26,5 jez rozvalený, prohlédnout! 25,9 Potštejn, most silniční 25,5 most silniční, Slámův most 1,6 m 24,3 lávka 23,9 Záměl, most silniční 23,4 lávka 22,7 lávka 21,7 Zdobnice ústí zprava 21,1 Doudleby, jez 3,0 m, nesjízdný 20,3 Dukelská ulice, most silniční 19,8 Na Bělisku, lávka 17,3 Podhorná, most silniční 16,6 Kostelec nad Orlicí, jez s lávkou 3,2 m, nesjízdný 16,5 tábořiště 16,1 lávka 15,3 most silniční 12,5 lávka 12,3 Bělá ústí zprava 9,4 Čestice, most silniční 7,5 Moravsko, most silniční 1,1 Světlá, most silniční 0,0 soutok Divoké a Tiché Orlice, následuje spojená Orlice
Orlice
Meandrující velká řeka s přírodním korytem. Při březích jsou často písečné či oblázkové pláže, mnohdy udržované pastviny. Proud se zařezává hluboko do kolmých hlinitých svahů. Celé údolí je přírodní památka. Vodáci pádlují až do Labe mimo civilizaci.
Trasa: 33 km (1-2 dny) Vodácká obtížnost: ZWC Charakter: Meandry v mělkém lučinatém údolí. Riziko: Dva stupně z lomového kamene. Sjízdnost: Celoročně. Znalosti: Posádka musí umět ovládat loď. Půjčovny: Půjčovny lodí a vodáckých potřeb. Tábořiště:Rampa Týniště, Suté Břehy. Malé skupiny najdou volné spání na plážích. Doprava: Podél řeky jezdí vlak ve vzdálenosti nekolika set metrů. Silnice přichází k řece jen na mostech.
32,7 soutok Divoké a Tiché Orlice 32,6 most železniční 32,0 Albrechtice, jez 2,6 m, nesjízdný, přenést vpravo 31,7 Týniště, slalomová trať, loděnice 30,8 most silniční 30,6 tábořiště Rampa 27,1 Petrovice, lávka 25,4 Suté břehy, tábořiště a chatová osada 24,0 Petrovičky, kamenný zához 18,3 Štěnkov, most silniční 16,2 Krňovice, most silniční, slalomová trať 15,3 Dědina ústí zprava 12,9 Nepasice, most silniční 12,1 kamenný zához 9,4 Blešno, most silniční, výstupní schody 7,0 Svinary, most plukovníka Šrámka silniční 5,3 Stříbrný potok ústí zleva 3,0 Malšovický jez 2,4 m, propust vlevo, slalomová trať 2,8 Slezská plovárna, loděnice, možnost táboření 2,7 Klapák, most silniční 2,0 Hradec Králové, Gočárův okruh, most silniční 1,6 Malšovický most silniční 0,6 Moravský most a Moravský jez 2,8 m, nesjízdný, přenést vlevo 0,5 Jiráskovy sady, lávka 0,0 Orlice ústí do Labe
Letošní lyžařská sezóna byla odstartována a jak říkají milovníci sportu a outdoorových aktivit: "Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení." Kvalitní funkční oblečení je základem, abychom si své oblíbené sportovní venkovní aktivity v tomto... celý článek
Svatební den má být jedním z nejkrásnějších v životě každého z nás. Ať už se jedná o romantickou, elegantní nebo boho svatbu, měla by proběhnout na místě, kde zapomeneme na všední starosti a užijeme si
Solidní pohorky Geoterra neboli pevné trekkingové boty ušila americká značka Columbia snad přímo pro české a slovenské vyznavače outdooru. Komfortně zdolají lesy, kamení, kopce, bahno, písek, kaluže, závěje listí i mokrou trávu.
Protein – magické slovo z fitness světa, nebo důležitá součást jídelníčku? Tak trochu obojí. Důvod je jednoduchý. Proteiny, česky také bílkoviny, jsou základním stavebním kamenem pro budování svalů i jejich regeneraci po
ROZHOVOR Lezení je často vnímáno především jako letní aktivita. Ale co když se teplota sníží a hory se třeba i pokryjí sněhem a ledem? Lezení se i v zimě stává vzrušujícím a náročným sportem, který
Pražské vánoční trhy patří k nejzajímavějším v Evropě. Podívejte se, kdy a kam všude můžete zajít a nakoupit tradiční dárky, sváteční drobnosti, anebo si jen užít vánoční atmosféru konce roku 2024. Zima se už