Jílové, tady už zlato není

Jílové, tady už zlato není
Sázava na Žampachu.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

NOVÉ VIDEO V Jílovém u Prahy se těžilo zlato dva tisíce let. Za tu dobu vyrvali lidé ze skal asi jedenáct tun žlutého blýskavého kovu. To je kovová kostka o hraně pouhých tři čtvrtě metru. Sedli jsme na kolo a jeli se podívat, kdeže se horníci pachtili za mamonem.

Jak na to

Obtížnost
Celý výlet měří přibližně 25 km. Místy je terén středně obtížný - vhodný pro horská kola a zdatné cykloturisty.

Doprava
Osobní auto lze odstavit na náměstí v Jílovém (placené parkoviště) nebo jeho okolí (zdarma). Nádraží Jílové u Prahy leží o dva kilometry níže hluboko v údolí u Sázavy na trati Praha Braník - Čerčany. Tuto železnici lze využít i pro libovolné zkrácení výletu. Kdo chce trasu absolvovat pěšky, může do Jílového i okolních obcí přijet několika autobusovými linkami pražské hromadné dopravy.

Aby nebylo čísel dost, ještě si s nimi trochu pohrajeme.

Rýžování, ražba, střelba

Keltové, Germáni a Slované nejspíš zlato jenom rýžovali na potocích v Posázaví a možná i v samotné řece Sázavě. To jim vydrželo tisíc let.

Středověcí horníci se dostali dovnitř skal. Kutali podél klikatých zlatonosných žil stovky metrů do nitra země. To dělali dalších tisíc let.

Teprve v posledních desetiletích moderní těžaři rozstříleli, rozdrtili a přemleli zbytky zlatonosné rudy a odložili ji na skládky. Dnes je veškeré dostupné zlato v okolí Jílového vytěžené. Průmyslová těžba skončila roku 1968.

Pod Jílovým zbývá ještě 7 tun, z celkových 40 tun, které jsou uložené pod povrchem českých zemí, ale ty se těžit zatím nevyplatí. 

VIDEO Historie těžby zlata v Jílovém

Než přišli husité, těžilo se o sto šest

Za tu strašlivě dlouhou dobu bylo v celém Jílovském zlatonosném pásmu vytěženo podle kvalifikovaných odhadů něco přes deset tun zlata. To znamená v průměru pět kilogramů zlata za rok a tedy patnáct gramů za den.

Jedna tuna pracně vytěžené horniny dávala pouhých dva až osm gramů ryzího zlata.

Většina známého zlata byla v Jílovém a okolí vytěžena do husitského výbuchu zloby, to znamená do roku 1420. Po husitských bouřích byla těžba mnohokrát obnovena a zase upadala. Štoly sice nebyly nikdy zcela opuštěny, ale už tolik nevynášely jako dřív.

Nemůžeme si odpustit uvést ještě jednu podstatnou zajímavost: Z jílovského zlata byly s velkou pravděpodobností vytepány korunovační klenoty Karla IV.

Jílové.

Jedeme z Jílového

Náš cyklistický výlet do prastaré hornické krajiny začínáme v Jílovém. Kde také jinde.

Muzeum na náměstí ve staré Mincovně sídlí v samém srdci Přemyslovské a posléze Lucemburské moci nad středověkou říší Koruny české. Odtud se řídila těžba zlata, razily mince a odesílalo bohatství do královských a později císařských rukou.

Přijeli jsme autem, a proto hledáme místo na celodenní parkování. Na náměstí se platí, ale sjedeme kousek z kopce směrem k Sázavě a tam už najdeme neplacená parkovací místa.

Jílové u Prahy.

Návrší svaté Anny bylo provrtané jako ementál

Z náměstí v Jílovém se promotáme po modré turistické značce skrz městečko a vyjedeme nahoru na návrší Svatá Anna. Hornické městečko máme jako na dlani. Všude okolo nás i pod námi byla země provrtána desítkami dolů.

Vydatné štoly byly dlouhé stovky metrů, ostatní jen desítky metrů do délky či hloubky. Všude se až do konce těžby pracovalo ručně. Někde si horníci pomáhali sázením ohně. Posledním zdejším velkým dolem byl Pepř. Dnes nad ním stojí turistická rozhledna Pepř.

Pepř.

V Lukách pod Medníkem značka končí

Stále po modré několikrát prudce stoupáme a zase klesáme skrze lesy a po loukách většinou pěšinami a polními cestami. Pěších turistů v poslední době není moc, a tak potkáváme jen jednu rodinu na výletě. Cestu máme volnou.

Sjedeme do údolí Sázavy na nádraží v Lukách pod Medníkem. Tady modrá značka končí. Budeme muset improvizovat.

Zamíříme proti proudu Sázavy. Nejprve jedeme po levé straně železnice, opustíme Luka a za chvíli pěšina zaroste do neprostupnosti. Přeneseme bicykly před koleje a úzkou cestou mezi plotem a železnicí šlapeme stále dál.

Sázava pod Žampachem.

Není to bezpečné ani legální, ale za to rychlé

Poznenáhlu se ocitneme na krásném singltreku. Cestička lesem se sice stále drží kousek od kolejí, ale je zvlněná, plná zatáček a při tom rychlá a tvrdá. Za tento terénní skvost vděčíme středověkým zlatokopům, protože jeden kopeček za druhým a mezi nimi maličká údolíčka jsou staré sejfy (sejpy), pozůstatky po povrchovém dolování.

Ocitáme se před železničním tunelem a rozhodujeme se, jak dál. Můžeme hodit kola na ramena a prodrat se s nimi po skalnatých svazích nad tunelem, nebo se odhodlat k pár minutám adrenalinové zábavy.

Vybíráme druhou možnost, protože před pár minutami projel tunelem vlak a my doufáme, že další pojede až za dlouho. Sesedneme z kol a rychle je protlačíme skrze tunel. Není to moc příjemné, protože je proražený do zatáčky a není tedy vidět na konec, zda odtamtud nepřijíždí lokomotiva.

Sázava, jez Žampach.

Přes viadukt Žampach se dostaneme ke štolám

Za tunelem ještě není úplně vyhráno, protože trať vede ve skalnatém zářezu. Mažeme odtud rychle pryč. Až se skály otevřou, čeká nás pro změnu železniční viadukt Žampach, nejvyšší kamenný most v Česku. Byl postaven současně s tratí posléze známou jako Posázavský pacifik.

Těsně za viaduktem odbočujeme doleva mírně klesající stezkou vybudovanou v prudkém skalnatém svahu. Dovede nás do údolí Studeného na Kocourském potoce k ústí štoly Svatého Antonína Paduánského. Po asfaltce vyšlápneme ještě pár stovek metrů do kopce a zastavujeme v provozní budově Jílovského muzea.

Tady se kupují vstupenky do štol, čeká na průvodce, převléká do hornických overalů a fasuje světlo. Zajímavější, ale náročnější prohlídka vede do dvoupatrového dolu Antonína Paduánského, kde se leze po dřevěných žebřících a proplétá se křivolakými chodbami.

Méně náročná je prohlídka vedlejší štoly Svatého Josefa. Ke třetí zpřístupněné štole Halíře se teprve dostaneme, ale už tady si můžeme koupit zlevněnou vstupenku na všechny tři prohlídky. Můžeme ji využít kdykoliv během celé letošní návštěvnické sezony. 

Hospoda a hotel Troníček Žampach.

Smutný konec Habsburské těžby zlata

Zase nasedáme na kola a pádíme s větrem ve vlasech úzkou silničkou po žluté značce podél zlatonosného Studeného potoka k Sázavě. Přijíždíme na jez Žampach. Dnes je tu motorkářsko-vodácko-cyklistická hospoda Troníček. Bývala tady drtírna zlaté rudy, protože bylo možné využívat největší energii, kterou středověcí lidé byli schopni ovládnout, sílu řeky. Zlato se odtud vozilo k závěrečnému zpracování nahoru do Jílového. 

MAPA Naučná stezka Jílovské zlaté doly
Kliknutím na mapu získáte velké rozlišení:

Po zelené značce pokračujeme proti proudu Sázavy nahoru podél náhonu. Je to poslední pozůstatek po Habsburském dolování. Paradoxem je, že velké peníze vložené do vylámání náhonu ve skalách nakonec přišly vniveč, protože se ukázalo, že plány byly špatné a spád řeky byl na pohon stroje k odčerpávání vody z dolů v kopcích nad Sázavou příliš malý. 

Sázava, jez Kamenný Přívoz.

Vlčí rokle nás vede na terénní stezky

V Kamenném Přívozu nezapomeneme zajít do vodácko-rybářské hospody na levém břehu u mostu, vrátíme se na pravý břeh a stoupáme po červené značce po silnici i polní cestou k nádraží Prosečnice. V prudké zatáčce pod ním odbočíme na žlutou značku do lesa. Že jsme na správně cestě, se ukáže, když podjedeme po lesní cestě viaduktem pod železnicí.

Údolím žulových balvanů a lomů stoupáme nádhernou lesní cestou k lesnímu zámečku Horní Požáry. V nejprudším stoupání Vlčí rokle sice musíme bicykly hodit na ramena, ale to nám nijak nebrání ve vychutnání krás bukového Hornopožárského lesa

Vlčí rokle v Hornopožárském lese.

Na široké lesní svážnici u Horních Požárů změníme barvu značky na modrou. U rozcestí na kopci Grybla se vrátíme zase na červenou, ale to už jsme na jiné trase. Ještě si odskočíme na Panskou skálu. Jistě zde musela být kdysi krásná vyhlídka, ale dnes je téměř úplně zarostlá, a tak se můžeme podívat úzkým průhledem jen na moře lesů pod námi. 

Po červené značce šlapeme v zajímavém lesním terénu s jednou krátkou přestávkou po lesní silničce, a na závěr nás za odměnu čeká dlouhý rychlý sjezd ke zmíněné štole Halíře. Okolní rybníky jsou pozůstatkem po dolování. Středověcí horníci z vodou totiž neustále bojovali, aby jim nezaplavila doly, ale zároveň ji potřebovali k pohonu primitivních strojů a také v technologii zpracování vytěžené rudy.

Vyhlídka Panská skála.

Vracíme se prudce do kopce

Červená značka nás pak už jednoduše dovede po loukách přes obec Borek k nádraží Jílové u Prahy. Bohužel leží v hlubokém údolí, a tak poslední úsek dnešní cyklistické túry po zlatonosném hornickém revíru vede nazpátek do Jílového frekventovanou silnicí prudce do kopce.

Dalo by se také strmě vyjet stále po červené podél potoka k lyžařskému areálu Chotouň a po modré vystoupat do Jílového. Na to ovšem už nemáme sílu.

 


Doporučené vybavení

Horské kolohelmacyklistické tretrycyklistický dres, cyklistické kalhoty, cyklistické rukavicenepromokavá bunda, funkční ponožky, cyklistické brýlesoftshellová bunda. Nářadí, lepení, pumpička, zámek na kolo, cyklobatoh nebo cyklobrašny, blikačka, světlo na kolo, lékárničkachytré hodinky. Pití a jídlo. Doklady, peníze, pojištění, outdoorová kamera nebo kompaktní fotoaparát, mapa, mobil.

UBYTOVÁNÍ: Najděte si pokoj v penzionech v Posázaví


Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

Horydoly.cz Na kole kolem Prahy

Benešov
Botič
Botič do Průhonic
Botič do Trojmezí 
Brdské hřebeny
Černošice přes most Inteligence
Dalejské údolí

Divoká Šárka
Dolní Počernice a Běchovice
Dubeč a Lítožnické rybníky

Hrusice

Jevanské rybníky
Jílové, tady už zlato není
Karlštejn na horském kole
Karlštejn na silničním kole
Kocába
Kolovraty
Konopiště
Královice
Levý Hradec
Most Inteligence
Okoř a Kralupy
Pitkovice a Kuří
Pitkovice a Uhříněves
Posázavská stezka 
Radotínský potok
Rokytka
Říčany
Říp
Uhříněves a Hostivař
Voděradské bučiny I
Voděradské bučiny II
Zahořanský potok
Závist

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

INU

Horší je, že pomalu vymizelo i v bankách jako státní rezerva..

  • Autor Honza
  • Datum a čas 8.5.2024 10:06
Reaguj
INU

Tak to bylo v minulosti vždycky. Vytěžilo se to, co se vyplatilo a na co byly technologie. Pak vždy nastal útlum těžby a pak se to zase opakovalo s novými technologiemi a za jiných ekonomických podmínek. Tak to bude s českým stříbrem a zlatem zřejmě i nadále.

Reaguj
INU

Jo - v česku zlata, stříbra bylo dost a dnes jaksi vymizelo. A nejen v Jílovém či Kutné Hoře.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 7.5.2024 17:03
Reaguj
zlato a tak
Čóveče, ze začátku článku vo tý těžbě je tam dost nepřesnejch informací, doporučuju k četbě knihu Jílovské zlaté doly od Petra Morávka. Nad štolama je obed Studené (dolní), ale údolí i potok se správněji jmenuje Kocourský. Jo a klenoty korunovační jsou z jílovskýho zlata jen podle pověsti, ve skutečnosti podle rozborů nebyli schopný určit původ, závěr je, že většina zlata byla zrecyklovaná možná i z jinejch klenotů těch kol recyklace tam mohlo bejt X, takže výsledkem je mix, kterej se nedá určit.
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Silniční cyklisté, jejich týmy a samozřejmě také fanoušci závodění na kole používají slang. Speciální slova, výrazy a termíny zrychlují dorozumění a zároveň utužují silničářskou komunitu.... celý článek

Česká a slovenská stopa na Tour de France

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

STELVIO Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Šest stovek sportovců všeho věku se utkalo u vodní nádrže Bystřička v Beskydech při tradičním triatlonu Valachy man. Jedna z jeho závodních kategorií byla letos součástí českého i evropského poháru XTERRA, což k Bystřičce vedle
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Největší cyklistická Grand Tour startuje již tuto sobotu. Warner Bros. Discovery pro diváky připravila komplexní programové schéma, ve kterém nebude chybět ani minuta z letošní Tour de France, která startuje tradičně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.

Diskuse

INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků
Pro někoho jsou tyto fayal, 14.7.2024 13:44, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38