Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil

Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil
Jak se to tady nabíjí? Máme správnou aplikaci?
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Elektromobilem jezdit na krátké a střední vzdálenosti, stále stejnou trasou, je jednoduché. Jednodušší než na benzín nebo naftu. Cestovat s ním po Česku je ovšem napínavá bojovka. Jezdil jsem s nejnovějším modelem Kia e-Soul po zasněžené republice a užil si chvilek napětí - v motoru i v hlavě. 

Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil
Start, vpřed, zpátečka. Nic víc není potřeba.
Autor snímku Kuba Turek

V nížinách vládne Paní Zima a na horách panuje Mráz, Led a Sníh.

Horydoly.czREDAKČNÍ TEST: Kia e-Soul, malé velké elektroauto

Kia e-Soul. Elektromobil.

Úterý: Praha

Auto mám nabité od předchozího uživatele. Krátce s ním pojíždím po městě. 

Středa: Praha

Delší pojížďky po velkoměstě ubírají kapacitu baterie. Zajedu do Domu bytové kultury na Pankráci, který mám po cestě. Podzemní parkoviště je zdarma, stejně tak nabíjení. Jenom musím vybrat, který způsob nabíjení mám zvolit. Náhodný pokus byl zjevně správný. Za necelou hodinu je nabito a mohu odjet.    

Kia e-Soul. Elektromobil.

Čtvrtek: Jizerské hory

Mířím do Ferdinandova na úpatí Jizerských hor. Podle ukazatele dojezdu by mi měla elektřina vydržet na cestu tam i zpět. Ale ouha! Už za Libercem je jasné, že se těžko vrátím aspoň do tohoto města. Vypínám topení a na "plyn" šlapu ještě citlivěji než dřív. 

V Jizerkách auto odstavím na lesním parkovišti, setkám se s kamarády, vylezeme několik ledopádů a vrátíme se zpět. Kvůli koronaviru jedeme domů každý svým autem. Z integrovaných map v autě jsem si naplánoval nabíjení u nabíječky v podzemním parkovišti obchodního centra Nisa v Dolním Hanychově. Se spalovacím motorem bych prohlásil, že jedu už jen na "výpary". V baterii zbývá proud na 12 km. Nabíječku zastrčím do auta ...a nic se neděje. Nemám v mobilu správnou aplikaci. Nemohu si ji stáhnout, protože nemám v mobilu ani data. Jinak nabíjení nelze spustit ani zaplatit. Nikde nikdo. 

Zajedu na benzínku s nabíječkou. Tam by my měli poradit. Naivně se domnívám. Poslední kilometry obětuji na přejezd k čerpací stanici v průmyslové zoně Liberec - Sever. Nabíječka vyžaduje jinou mobilní aplikaci. Tu také nemám. Žádám o pomoc obsluhu. "Jééé, to teda nevim. Včera jsem se naučila zemní plyn, ale elektriku neumim," s omluvným úsměvem mi sdělí mladá blondýnka. "Zkuste jim zavolat."

Volám tedy na linku napsanou na nabíječce, která slouží k hlášení havárií. Příjemný dispečer nakonec pochopí, že nemám aplikaci, data, čip, speciální kartu, ale mám prázdnou baterii a potřebuji se dostat domů. Pustí mi do auta proud zadarmo. Je tak hodný, že mi ho neomezí na 80 % kapacity baterie, ale nechá ji dobít na 100 %. Ve zmrzlém autě tedy nebudu čekat necelou hodinu, ale dvakrát tolik. Nabíječku nemohu vypnout dříve a odjet. Kupuji si u blondýny kávu, pečivo a noviny. Z prázdné jídelny mě po 10 minutách vyhání na mráz, že nemohu v době epidemie Covid-19 prodlévat v restauraci, což je podle těch několik prázdných stolků daleko od prodejního pultu.

 

Pátek: Český ráj

Ve čtyřech lidech jedeme na chalupu k Ralsku a poté na pěší výlet do Příhrazských skal na zříceninu Hynšta. Raději po ránu nabiji auto na 80 %. V navigaci to sice nemám, ale na webu Pražské energetiky si najdu tři nabíječky vedle sebe u sídla firmy. Mapy.cz mi ukážou správnou cestu. Jenže chyba lávky!  Jedna nabíječka zjevně slouží jen pro mobilní telefony, protože stojí u lavičky v parku. Druhá nabíječka je na nepřístupném firemním parkovišti a třetí vůbec nenacházím.

Cestující naberu na Pankráci, takže znovu jedu do DBK a beru elektřinu zdarma. Tím se ovšem  zdrží náš odjezd, což znamená dlouhé posezení nad kávou.  

Cesta do Mnichova Hradiště, okolo Příhrazských skal a nazpátek do Prahy vysaje z baterie většinu elektřiny. Vysazuji tedy cestující na Pankráci a znovu nabíjím v DBK. Od pasažérů tedy piji dnešní druhou kávu.

Sobota: Jižní Čechy

Dlouhá cesta směřuje do jihočeské Příbrazi nedaleko rakouských hranic. Nafotografujeme moderní kapli v Příbrazi. Se skoro prázdnou baterií přijíždíme k předem vybrané nabíječce v Českých Budějovicích u Alzy. Bohužel oba dva kabely jsou zastrčené v jiných elektromobilech. Nabíječka je to jednoduchá, takže neukazuje, jaký čas zbývá do jejich nabití. V autech nejsou řidiči. Není jasné, zda to nejsou obyvatelé vedlejších paneláků, kteří nabíječku zapnou a k autu se vrátí třeba až za několik hodin. 

Jedeme tedy k další nabíječce, kterou najdeme v navigaci auta. Dva stojany jsou umístěné v bezplatném podzemním parkovišti obchodního domu Mercury. Máme s sebou mobil s daty, a tak si natáhneme příslušnou aplikaci a zkusíme nabít elektromobil. Nic se neděje. Z nabíječky se ozývají divné zvuky. Zase voláme krizovou telefonní linku. Operátor s námi zkouší různé technické kejkle: vypnout - zapnout - zmáčknout čudlík - přejet k vedlejšímu stojanu - rozsvítit světla a kdo ví co ještě. Po čtvrthodinové rozcvičce nám telefonuje: "Tohle sám nerozběhnu. Obě nabíječky jsou rozbité. Pošlu tam za dvě hodiny opraváře se šroubovákem."

Kia e-Soul. Elektromobil.

Na to nemáme čas. V baterii zbývá proud na posledních 10 kilometrů. Pomalu jedu po Budějovicích na čerpací stanici Benzina, kde se v ústraní krčí stojan nabíječky. Natahujeme si další aplikaci. Je na nás tak složitá, že voláme operátorovi, jak ji máme zprovoznit. S jeho pomocí se to podaří a my nabereme "plnou". Podotýkám, že jeden z nás je vysokoškolák pracující s počítačem na složitých kartografických programech, druhá je hlavní účetní se starostí o stovky různorodých firem, a já jsem žurnalista pracující v internetovém prostředí od komerčního zavedení internetu do Česka.

Kia e-Soul. Elektromobil.

Elektřina nám vydrží jen na cestu přes Třeboňsko a nazpátek po dálnici do Lokte. Tam nabíjíme na čip, protože se konečně zastavujeme u nabíječky, která patří do sítě, na jejíž elektřinu máme koupené předplatné. Necelá hodina obligátního čekání na mrazu uprostřed polí uběhne v družném radostném hovoru jako voda a vracíme se do Praha.

Kia e-Soul. Elektromobil.

Neděle: Krkonoše

Vstáváme brzy ráno, abychom stihli nabít auto a dojeli na lyže do Krkonoš. Spojíme cestu elektromobilem pod hory do Svobody nad Úpou, autobusem na Pomezní boudy a na skialpových lyžích nazpátek do Svobody. Na Hradecké dálnici hned za Prahou zajedeme k nabíječce s naším předplatným. Napojíme ji do auta a na hodinu dospíme v autě to, co jsme nestihli ráno.

Po cestě nazpátek si postojíme hodinku na parkovišti před jičínským Kauflandem, nabijeme auto a dojedeme domů do Prahy.

Pondělí: Praha

Cestu přes celou Prahu si pojistím, že dobiji baterii do plna u PRE v DBK. Je to zdarma, protože elektřina je u nich zdarma až do konce února.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

peklo nebo bizár?

Jezdím s pracovním vozem běžně 1200-1300 km na nádrž, párkrát i 1400. Vozidlo rok výroby 2001, Peugeot 406 Break (combi). Spotřeba běžně 5,5-5,8l/100 km nafty. Pořizovací cena zanedbatelná. V zimě chytá na první štych a dojezd se nemění...

  • Autor Pavel
  • Datum a čas 30.8.2021 11:41
Reaguj
Ujet 1000 lm na nádrž se dá - diesel

Můj Renault 1.5 dCi, který má turbo, má nádrž na 60 litrů. Pojedu – li dlouhou štreku a když se nepoženu jako šilenec někde po německých dálnicích, kde rychlost stále ještě není omezená, tak průměrná spotřeba, kterou ukazuje displey, se pohybuje kolem 5 l na 100 km. Když k tomu pojedu ještě  „šetřive“ tak to dokonce klesne pod 5 litrů. Takže se 1000 km dá ujet. Jelikož se ale nedoporučuje vyjet nádrž do sucha tak po 850 -  900 kilometrech prostě zajedu k pumpě a nádrž zase naplním – a displey  mi ukáže dojezd zase přes 1000 km.

Spotřeba pochopitelně závisí na trase, někde v Alpách ten dojezd bude menši, podobně jako když auto poženu po dálnici stále přes 140 km / hod. se špičkami 160 - 170 km / hod. tak se asi těch 1000 lm nedosáhne.Také při krátkých štrekách a při provozu  po městě cíl 1000 km dosáhnout nelze. Ale při rozumném pohybu po zeměkouli se dosáhne tak nízká spotřeba, že cíl 1000 km  by neměl být nereálný..

Reaguj
peklo nebo bizár?

1000 km/nádrž- čím to jezdíš kurvahošigutentág?

Reaguj
Elektroboom

Zcela jednoznačně i ti nejchytřejší vynálezci, vědátoři, konstruktéři, chemici a fyzici v této sféře nedokážou zodpovědět některé otázky.  A tak se pouštějí do etéru pseudoinformace, které bez uvážení přebírají media za podpory těch, kteří by na celém boomu chtěli nějak profitovat.

 Je jasné, že spousta věcí je ještě velice nejasných.

 Čtěte:  Elektrické harakiri? - Horydoly.cz - Outdoor Generation

Reaguj
peklo nebo bizár?

Chápu tvoje svaté rozhořčení, ale měl bys vědět, že EU nás k ničemu takovému nenutí.

  • Autor Auto EU
  • Datum a čas 30.5.2021 19:51
Reaguj
peklo nebo bizár?

Těžko říct, k čemu elektromobilitu přirovnat... čím víc čtu podobných článků, tím víc děkuji (ač ateista) všem svatým a božím za auto na ty zlé ošklivé pohonné hmoty ropného původu. Dojezd tisíc km na nádrž, tankování do plné během pěti minut... při představě, že bych měl několikrát denně čekat hodiny a hodiny na nějaký nabíjení, se o mě pokouší amok a vůbec nepobírám, kde se v autorovi vzalo tolik trpělivosti... Elektromobilita je jednoznačně cesta do horoucích pekel a vůbec nechápu, jak by v praxi během pracovního týdne fungovalo, kdyby si všichni lidi po hodinové jízdě elektroautem potřebovali další více než hodinu dobíjet svoje auta. Kdo by na to během pracovní doby proboha měl čas?!? Dovedete si představit tu šílenou neproduktivitu, to absurdní množství totálně proflákaného času, který člověk stráví dobíjením něčeho, co má jednoduchý úkol "jezdit" ???? Upřímně řečeno doufám že umřu dřív, než nás ta šílená Unie legislativně donutí tuhle zrůdnost používat jako jedinou alternativu :-/ 

Reaguj
to nechceš

luxusní storýčko

  • Autor Nobody
  • Datum a čas 19.5.2021 19:00
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu... celý článek

Jizerský guláš 2024

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

SMĚDAVA Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

DECATHLON Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do
Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě

Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě

Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 20.-24.11. 20.11.
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh Polsko, Varšava 21.-23.11. 21.11.
Czechbus - veletrh Praha, Letňany 19.-21.11. 21.11.
CIBTM - veletrh Barcelona 19.-21.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 21.-24.11. 21.11.
Life - veletrh Brno, Výstaviště 22.-24.11. 22.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 22.-23.11. 22.11.
Mezinárodní festival alpinismu Praha, International 22.-24.11. 22.11.
Kolem světa Praha, Clarion 23.-24.11. Cestovatelský festival 23.11.

Diskuse

když hoří pod plechem Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků
nasrat@hovno.ch pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků
plechovka pohoda Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků
plechovka pohoda Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků
nasrat@hovno.ch Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24
Svatba Horydoly , 18.11.2024 14:12
Litr balené vody obsahuje... Horydoly Open, 6.11.2024 23:42
Podzim ve Velkých Karlovi... Horydoly , 6.11.2024 2:28
Metropolitní trail Motols... Horydoly , 1.11.2024 0:17
Das war der Cybathlon 2024 Horydoly , 30.10.2024 23:53