Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil
Elektromobilem jezdit na krátké a střední vzdálenosti, stále stejnou trasou, je jednoduché. Jednodušší než na benzín nebo naftu. Cestovat s ním po Česku je ovšem napínavá bojovka. Jezdil jsem s nejnovějším modelem Kia e-Soul po zasněžené republice a užil si chvilek napětí - v motoru i v hlavě.
V nížinách vládne Paní Zima a na horách panuje Mráz, Led a Sníh.
REDAKČNÍ TEST: Kia e-Soul, malé velké elektroauto
Úterý: Praha
Auto mám nabité od předchozího uživatele. Krátce s ním pojíždím po městě.
Středa: Praha
Delší pojížďky po velkoměstě ubírají kapacitu baterie. Zajedu do Domu bytové kultury na Pankráci, který mám po cestě. Podzemní parkoviště je zdarma, stejně tak nabíjení. Jenom musím vybrat, který způsob nabíjení mám zvolit. Náhodný pokus byl zjevně správný. Za necelou hodinu je nabito a mohu odjet.
Čtvrtek: Jizerské hory
Mířím do Ferdinandova na úpatí Jizerských hor. Podle ukazatele dojezdu by mi měla elektřina vydržet na cestu tam i zpět. Ale ouha! Už za Libercem je jasné, že se těžko vrátím aspoň do tohoto města. Vypínám topení a na "plyn" šlapu ještě citlivěji než dřív.
V Jizerkách auto odstavím na lesním parkovišti, setkám se s kamarády, vylezeme několik ledopádů a vrátíme se zpět. Kvůli koronaviru jedeme domů každý svým autem. Z integrovaných map v autě jsem si naplánoval nabíjení u nabíječky v podzemním parkovišti obchodního centra Nisa v Dolním Hanychově. Se spalovacím motorem bych prohlásil, že jedu už jen na "výpary". V baterii zbývá proud na 12 km. Nabíječku zastrčím do auta ...a nic se neděje. Nemám v mobilu správnou aplikaci. Nemohu si ji stáhnout, protože nemám v mobilu ani data. Jinak nabíjení nelze spustit ani zaplatit. Nikde nikdo.
Zajedu na benzínku s nabíječkou. Tam by my měli poradit. Naivně se domnívám. Poslední kilometry obětuji na přejezd k čerpací stanici v průmyslové zoně Liberec - Sever. Nabíječka vyžaduje jinou mobilní aplikaci. Tu také nemám. Žádám o pomoc obsluhu. "Jééé, to teda nevim. Včera jsem se naučila zemní plyn, ale elektriku neumim," s omluvným úsměvem mi sdělí mladá blondýnka. "Zkuste jim zavolat."
Volám tedy na linku napsanou na nabíječce, která slouží k hlášení havárií. Příjemný dispečer nakonec pochopí, že nemám aplikaci, data, čip, speciální kartu, ale mám prázdnou baterii a potřebuji se dostat domů. Pustí mi do auta proud zadarmo. Je tak hodný, že mi ho neomezí na 80 % kapacity baterie, ale nechá ji dobít na 100 %. Ve zmrzlém autě tedy nebudu čekat necelou hodinu, ale dvakrát tolik. Nabíječku nemohu vypnout dříve a odjet. Kupuji si u blondýny kávu, pečivo a noviny. Z prázdné jídelny mě po 10 minutách vyhání na mráz, že nemohu v době epidemie Covid-19 prodlévat v restauraci, což je podle těch několik prázdných stolků daleko od prodejního pultu.
Pátek: Český ráj
Ve čtyřech lidech jedeme na chalupu k Ralsku a poté na pěší výlet do Příhrazských skal na zříceninu Hynšta. Raději po ránu nabiji auto na 80 %. V navigaci to sice nemám, ale na webu Pražské energetiky si najdu tři nabíječky vedle sebe u sídla firmy. Mapy.cz mi ukážou správnou cestu. Jenže chyba lávky! Jedna nabíječka zjevně slouží jen pro mobilní telefony, protože stojí u lavičky v parku. Druhá nabíječka je na nepřístupném firemním parkovišti a třetí vůbec nenacházím.
Cestující naberu na Pankráci, takže znovu jedu do DBK a beru elektřinu zdarma. Tím se ovšem zdrží náš odjezd, což znamená dlouhé posezení nad kávou.
Cesta do Mnichova Hradiště, okolo Příhrazských skal a nazpátek do Prahy vysaje z baterie většinu elektřiny. Vysazuji tedy cestující na Pankráci a znovu nabíjím v DBK. Od pasažérů tedy piji dnešní druhou kávu.
Sobota: Jižní Čechy
Dlouhá cesta směřuje do jihočeské Příbrazi nedaleko rakouských hranic. Nafotografujeme moderní kapli v Příbrazi. Se skoro prázdnou baterií přijíždíme k předem vybrané nabíječce v Českých Budějovicích u Alzy. Bohužel oba dva kabely jsou zastrčené v jiných elektromobilech. Nabíječka je to jednoduchá, takže neukazuje, jaký čas zbývá do jejich nabití. V autech nejsou řidiči. Není jasné, zda to nejsou obyvatelé vedlejších paneláků, kteří nabíječku zapnou a k autu se vrátí třeba až za několik hodin.
Jedeme tedy k další nabíječce, kterou najdeme v navigaci auta. Dva stojany jsou umístěné v bezplatném podzemním parkovišti obchodního domu Mercury. Máme s sebou mobil s daty, a tak si natáhneme příslušnou aplikaci a zkusíme nabít elektromobil. Nic se neděje. Z nabíječky se ozývají divné zvuky. Zase voláme krizovou telefonní linku. Operátor s námi zkouší různé technické kejkle: vypnout - zapnout - zmáčknout čudlík - přejet k vedlejšímu stojanu - rozsvítit světla a kdo ví co ještě. Po čtvrthodinové rozcvičce nám telefonuje: "Tohle sám nerozběhnu. Obě nabíječky jsou rozbité. Pošlu tam za dvě hodiny opraváře se šroubovákem."
Na to nemáme čas. V baterii zbývá proud na posledních 10 kilometrů. Pomalu jedu po Budějovicích na čerpací stanici Benzina, kde se v ústraní krčí stojan nabíječky. Natahujeme si další aplikaci. Je na nás tak složitá, že voláme operátorovi, jak ji máme zprovoznit. S jeho pomocí se to podaří a my nabereme "plnou". Podotýkám, že jeden z nás je vysokoškolák pracující s počítačem na složitých kartografických programech, druhá je hlavní účetní se starostí o stovky různorodých firem, a já jsem žurnalista pracující v internetovém prostředí od komerčního zavedení internetu do Česka.
Elektřina nám vydrží jen na cestu přes Třeboňsko a nazpátek po dálnici do Lokte. Tam nabíjíme na čip, protože se konečně zastavujeme u nabíječky, která patří do sítě, na jejíž elektřinu máme koupené předplatné. Necelá hodina obligátního čekání na mrazu uprostřed polí uběhne v družném radostném hovoru jako voda a vracíme se do Praha.
Neděle: Krkonoše
Vstáváme brzy ráno, abychom stihli nabít auto a dojeli na lyže do Krkonoš. Spojíme cestu elektromobilem pod hory do Svobody nad Úpou, autobusem na Pomezní boudy a na skialpových lyžích nazpátek do Svobody. Na Hradecké dálnici hned za Prahou zajedeme k nabíječce s naším předplatným. Napojíme ji do auta a na hodinu dospíme v autě to, co jsme nestihli ráno.
Po cestě nazpátek si postojíme hodinku na parkovišti před jičínským Kauflandem, nabijeme auto a dojedeme domů do Prahy.
Pondělí: Praha
Cestu přes celou Prahu si pojistím, že dobiji baterii do plna u PRE v DBK. Je to zdarma, protože elektřina je u nich zdarma až do konce února.
Diskuse
Diskuze k článku
peklo nebo bizár?
Jezdím s pracovním vozem běžně 1200-1300 km na nádrž, párkrát i 1400. Vozidlo rok výroby 2001, Peugeot 406 Break (combi). Spotřeba běžně 5,5-5,8l/100 km nafty. Pořizovací cena zanedbatelná. V zimě chytá na první štych a dojezd se nemění...
Ujet 1000 lm na nádrž se dá - diesel
Můj Renault 1.5 dCi, který má turbo, má nádrž na 60 litrů. Pojedu – li dlouhou štreku a když se nepoženu jako šilenec někde po německých dálnicích, kde rychlost stále ještě není omezená, tak průměrná spotřeba, kterou ukazuje displey, se pohybuje kolem 5 l na 100 km. Když k tomu pojedu ještě „šetřive“ tak to dokonce klesne pod 5 litrů. Takže se 1000 km dá ujet. Jelikož se ale nedoporučuje vyjet nádrž do sucha tak po 850 - 900 kilometrech prostě zajedu k pumpě a nádrž zase naplním – a displey mi ukáže dojezd zase přes 1000 km.
Spotřeba pochopitelně závisí na trase, někde v Alpách ten dojezd bude menši, podobně jako když auto poženu po dálnici stále přes 140 km / hod. se špičkami 160 - 170 km / hod. tak se asi těch 1000 lm nedosáhne.Také při krátkých štrekách a při provozu po městě cíl 1000 km dosáhnout nelze. Ale při rozumném pohybu po zeměkouli se dosáhne tak nízká spotřeba, že cíl 1000 km by neměl být nereálný..
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 4.6.2021 18:59
peklo nebo bizár?
1000 km/nádrž- čím to jezdíš kurvahošigutentág?
Elektroboom
Zcela jednoznačně i ti nejchytřejší vynálezci, vědátoři, konstruktéři, chemici a fyzici v této sféře nedokážou zodpovědět některé otázky. A tak se pouštějí do etéru pseudoinformace, které bez uvážení přebírají media za podpory těch, kteří by na celém boomu chtěli nějak profitovat.
Je jasné, že spousta věcí je ještě velice nejasných.
Čtěte: Elektrické harakiri? - Horydoly.cz - Outdoor Generation
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 31.5.2021 08:43
peklo nebo bizár?
Chápu tvoje svaté rozhořčení, ale měl bys vědět, že EU nás k ničemu takovému nenutí.
- Autor Auto EU
- Datum a čas 30.5.2021 19:51
peklo nebo bizár?
Těžko říct, k čemu elektromobilitu přirovnat... čím víc čtu podobných článků, tím víc děkuji (ač ateista) všem svatým a božím za auto na ty zlé ošklivé pohonné hmoty ropného původu. Dojezd tisíc km na nádrž, tankování do plné během pěti minut... při představě, že bych měl několikrát denně čekat hodiny a hodiny na nějaký nabíjení, se o mě pokouší amok a vůbec nepobírám, kde se v autorovi vzalo tolik trpělivosti... Elektromobilita je jednoznačně cesta do horoucích pekel a vůbec nechápu, jak by v praxi během pracovního týdne fungovalo, kdyby si všichni lidi po hodinové jízdě elektroautem potřebovali další více než hodinu dobíjet svoje auta. Kdo by na to během pracovní doby proboha měl čas?!? Dovedete si představit tu šílenou neproduktivitu, to absurdní množství totálně proflákaného času, který člověk stráví dobíjením něčeho, co má jednoduchý úkol "jezdit" ???? Upřímně řečeno doufám že umřu dřív, než nás ta šílená Unie legislativně donutí tuhle zrůdnost používat jako jedinou alternativu :-/
- Autor Pepa z elektrodepa
- Datum a čas 29.5.2021 13:09
Jizerský guláš 2024
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film
Může se hodit
Nejčtenější články
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film
Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |