Technické muzeum Liberec
Pavilon A se zaměřuje na dopravní prostředky. Naleznete zde automobily, motocykly, unikátní výstavu kol, a zárodek budoucí železniční expozice.
Pavilon B prezentuje textilní minulost Liberce a ukázky moderních výrobních technologií různých firem. Třešničkou na dortu je expozice Vojenské odborné školy leteckých mechaniků, která v Liberci působila po 2. světové válce.
Pavilon C je je věnován veřejné dopravě na Liberecku. Na své si přijdou fandové autobusové a tramvajové dopravy.
Pavilon D je království automobilů. K vidění jsou luxusní automobily Rolls-Royce či Cadillac a jejich rozvoj napříč 20. stoletím. Narazíte i na unikáty, jako Maxwell či závodní speciál Ford T Rajo.
Návštěvníci Technického muzea uvidí tramvaje české, německé a švýcarské provenience. Najdou zde také řadu historických autobusů. Sbírky jsou doplněny modely tramvají a autobusů a též unikátní dokumentací.
Vytvoření samostatné expozice historických tramvají a autobusů, které jezdily na ulicích před desítkami let, bylo dlouhodobým záměrem Technického muzea Liberec. Ředitel Technického muzea Jiří Němeček na tom spolupracuje s klubem Boveraclub, který se zaměřuje na údržbu a prezentaci historických tramvají.
Speciální pavilon pro tramvaje
V uplynulých letech postupně přicházely historické tramvaje do Liberce z různých koutů Evropy. Nadšenci z Technického muzea a Boveraclubu je provizorně umístili na nádvoří muzea mezi výstavní pavilony. Od letošního roku jsou k vidění v obnoveném pavilonu, který se stal jejich konečným domovem.
"Tramvaje se samozřejmě pohybují po kolejích, tak bylo nutné vytvořit provizorní šedesátimetrové kolejové propojení mezi venkovním prostorem a expozicí v pavilonu. Na tak náročný úkol síly dobrovolníků nestačily. Pomohl Dopravní podnik města Liberce, který se svými zkušenostmi úkol zvládl," říká o instalaci sbírky historických tramvají do důstojného muzejního prostoru ředitel Technického muzea Jiří Němeček.
PRŮMYSL V LIBERCI: Po stopách Liebiegů
Ke nejcennějším exponátům uvádí předseda spolku Boveraclub Tomáš Krebs: "První dva vozy jsme získali ve východoněmecké Jeně. Jedná se o soupravu jedenáctitunového motorového vozu a osmitunového vlečného vozu. Vlek byl podle německé dokumentace v roce 1967 vyroben v Praze v tehdejší ČKD, motorový vůz pak pochází z roku 1973 z produkce RAW Berlin. Třetí vůz, čtyřnápravovou tramvaj z roku 1916, vozil cestující ve švýcarské Basileji až do roku 2002 na příměstské trati do Dornachu a pak se dostal do soukromého Bahnmusea v Kerzers. Byl to pro nás dosud nejnákladnější projekt, co se týká logistiky a celkové dopravy."
Technické muzeum je součástí Libereckého veřejného technoparku.
INFO: Technické muzeum Liberec a Boveraclub
Zobrazit místo Turistika na větší mapě