Vienna City Marathon - v rytmu valčíku kolem se toč
Vienna City Marathon 2023.
Petr Šlajer
SDÍLEJ:
Pražský maraton versus vídeňský: V čem je Vienna City Marathon, který se běžel 23. dubna, jiný než pražský? Skoro ve všem. Tedy kromě délky, samozřejmě.
Ve Vídni maraton začíná jinde než končí. Start je v moderní čtvrti Donau City, na čtyřproudové silnici. Tam se vejde téměř nekonečné množsví běžců. Ve stejnou dobu vybíhají i půlmaratonci a štafeta. Cíl všech je u Rathausparku.
A tady se dostáváme k další zvláštnosti. Z maratonce se může během závodu stát půlmaratonec, pokud přepálí tempo. Stačí v Rathausparku odbočit do jiné uličky a utrpení je o to rázem kratší. Zde je také cíl plného maratonu, o dvojnásobek kilometrů později.
Kdo vydrží běžet poctivě celý maraton, čeká ho z větší části pobíhání po parku Prater a jeho okolí.
Na Vienna City Marathonu čerstvě drží traťový rekord Samwel Mailu s časem 2:05:08, zatímco v Praze je rekord 2.05:39. Praha má složitější trať, a tím pomalejší čas. A ani nehraje tolik roli, že na pražském maratonu nastoupáte 226 metrů, zatímco na vídeňském 546 metrů (s o něco méně naklesanými metry).
Chaotičtější start
Z důvodu míchání běžců různých tratí je ve Vídni na startu poměrně zmatek, nedostatek toalet a složité hledání startovního pole. Po startu se však běžci rozplynou. Trochu zvláštní jsou dvě varianty probíhání první zatáčky. Úschova věcí na startu jako v Praze není. Alespoň ne způsobem, že byste si je vyzvedli v cíli. Je možné si na občerstvovačky nechat doručit vlastní lahev.
Letos se ve Vídni běželo při příjemných 20 stupních, ale kdo podcenil hydrataci a doplňování minerálů, tak zaměstnal záchranáře. Zvlášť kolem 30. kilometru v parku Prater běžci často odpadávali. A často nepomohlo ani popíjení modrého ionťáku na občerstvovačkách. Jinak kromě vody a banánů toho k občerstvení moc nebylo. Velké plus byly baterie kohoutů s vodou umístěné na rozpálených bulvárech.
V cíli byla nejlepší ženou Magdalyne Masai z Keni s časem 2:24:12. V první desítce bylo celkem osm Afričanů a dva Evropané.
Hlavně ekologicky
Jsme v Rakousku, tak i Maraton musí být ekologický. Taška s číslem a startovním balíčkem je biologicky rozložitelná, se šňůrou z přírodních vláken. Sponzoři vyrábějící boty udávají podíl recyklátu. Všechna maratonská pozastavení jsou dosažitelná hromadnou dopravou. Doprovodná auta samozřejmě jezdí na elektřinu.
Vídeňský maraton se koná mimo turistickou sezonu, tak není o ubytování nouze. My jsme zvolili kemp, který je u stanice metra Donaustadtbrücke, což je zároveň kousek od startu – asi 15 minut jízdy na freestylové koloběžce a 30 minut jízdy odrážením od výdeje čísel.
Celodenní jízdenka na MHD stojí ve Vídni 8 EUR, ale přes aplikaci v e-shopu pouze 5,80 EUR, což není o moc více než jednotlivá jízda.
Vídeňáci si fandění užívají. Kromě oficiálních občerstvovaček, kapel a tanců lidé ze sousedství nabízejí želatinové hady, panáky Jägermeisteru nebo hru na flétnu z balkónu svého bytu.
Po cestě nechybí výhled na památky jako zámek Schönbrunn, budova parlamentu nebo Vídeňská státní opera.
Před necelými dvěma měsíci dosáhl na největší úspěch své sportovní kariéry a trvale se zapsal do dějin českého sportu, když na Havaji získal historický titul mistra světa v klasickém Ironmanu. Nyní má... celý článek
Před necelými dvěma měsíci dosáhl na největší úspěch své sportovní kariéry a trvale se zapsal do dějin českého sportu, když na Havaji získal historický titul mistra světa v klasickém Ironmanu. Nyní má
Milovníci pěší turistiky a poznávání krás české přírody se letos dočkali velké novinky. Brdská vrchovina získala svoji oficiální hřebenovku. Dálková trasa o délce 120 kilometrů propojila nejkrásnější místa, jaké Brdy návštěvníkům nabízejí,