Že letní turistická sezona dopadla lépe než předchozí, stálo cestovní kanceláře a agentury hodně úsilí.
1. Pokračuje umělá devalvace měny
Přes všechny proklamace o volném trhu a svobodné soutěži, musí cestovní kanceláře nadále žít v prostředí, kde omezená skupinka osob rozhoduje o výchozích hodnotách podnikání. Česká národní banka nadále intervenuje v neprospěch národní měny a uměle překrucuje skutečné hodnoty práce celého národa. Intervence zdražuje cestovním kancelářím vstupy a to se samozřejmě musí projevit na cenách nebo na maržích. Vysoce konkurenční prostředí nedovoluje plné promítnutí intervence do cen a tím klesají marže. Cestovní kanceláře se s tím zatím perou hodně statečně, ale to neznamená, že bychom se s tím smířili. Je zarážející, že nikdo z předních politiků, kteří propagují volný a svobodný trh, intervenci nekritizuje a dokonce ani nekomentuje. Zájezdy pod vlivem intervence zdražily v průměru o 7 %.
2. Národní dopravce se rozpadá
Pokračoval a pokračuje rozpad národního dopravce ČSA. Pro mnohé cestovní kanceláře se tím zvětšila nejistota v zajišťování dopravy svých klientů, zejména do letních destinací ve Středomoří. Je nutné potvrdit, že dominantní hráč na trhu Travel servis pokračoval i v letošní sezóně v konstruktivním jednání a pomohl svým chování ke konsolidaci trhu. Dramaticky se ale změnila situace pro malé a střední cestovní kanceláře, které se musely vyrovnat s naprosto novou situací. Přibylo mnoho linek do tradičních charterových destinací, které se otevřely veřejnosti a vznikla tak konkurence v možnosti uspořádat si dovolenou v těchto destinacích bez asistence cestovních kanceláří. Mnohé se s tím vyrovnaly se ctí a vzaly to jako možnost, nakupovat letenky bez rizika. Cestovní kanceláře pokračovaly i pod tímto tlakem v harmonizaci nabídky a poptávky a to má pozitivní dopad na poměr prodaných zájezdů za katalogové ceny a last minut ceny.
3. Stát je neschopný zamezit černému podnikání
Pokračuje a prohlubuje se situace, kdy na našem trhu paralelně působí legální cestovní kanceláře, které se musejí pojistit, a ilegální podniky, které ubírají legálním cestovním kancelářím klienty, aniž by byly postihovány státem. Různé kluby, neziskové organizace, realitní kanceláře, sportovní organizace, či fyzické osoby nabízejí zájezdy a stát nekoná. Přes snahu asociace a tlak na živnostenské úřady i ministerstva se nedaří ve větší míře takové konání postihnout.
4. Nový Občanský zákoník byla bouře ve sklenici vody
Nový Občanský zákoník přinesl hodně změn do vztahu klient - cestovní kancelář a obavu, jak se tyto změny projeví v praxi. Život je někdy mnohem jednodušší, než očekáváme. Dnes můžeme potvrdit, že se vlastně nestalo nic. Přibylo sice dotazů od klientů, jak se mohou domoci tzv. újmy z radosti z dovolené, ale když lidé pochopili, jak celý systém funguje, zjistili, že se jedná o bouři v misce vody. Počet reklamací narostl o necelých 5 % a případů, kdy klient uplatní právo na újmu z radosti z dovolené, je v řádu jednotek.
5. Obavy z vývoje situace v některých destinacích
Jsme rádi, že situace v Egyptě a Tunisku se uklidnila natolik, že se obě destinace vrátily na trh ve významné míře. Obavy ze situace v Sýrii a Iráku, kde Islámský stát své aktivity přiblížil k tureckým hranicím, se ukázaly jako zbytečné. Turecko situaci zvládá bravurně a jako dovolenková destinace opět patřilo k nejnavštěvovanějším.
6. Nejoblíbenější destinace je stále Chorvatsko
Zvyšuje se nabídka letů do Chorvatska a polehounku se mění struktura klientely, kdy přibývá náročnějších zákazníků. Z leteckých destinací jsou stálice Řecko, Turecko, Španělsko, Bulharsko a Egypt. Turisté stále více preferují aktivnější trávení dovolené, páry si vybírají častěji kvalitnější hotely se zázemím pro sport, rodiny zase preferují hotely s aquaparky a dětskými kluby a senioři častěji poptávají nabídku wellness aktivit.
7. Na domácí půdě bodují památky a aktivity
Památky jsou častým cílem zájmu turistů, o čemž svědčí vynikající návštěvnost v letošním roce, která za 9 měsíců bezmála dosahuje loňské celoroční úrovně. Hlavní příčiny lze vidět v kombinaci nárůstu v domácím cestovním ruchu a incomingu a také v letošním počasí, které mj. umožnilo zkrátit zimní pauzu a zpřístupnit řadu míst již brzy na jaře. Památky stále častěji přitahují zájem zážitkovými akcemi, aktivitami zaměřenými k významným výročím, prohlídkou běžně nepřístupných míst.
8. Zimní sezona přichází
Co se týká zimní sezony, jsou prodeje do zahraničí již nyní vyšší než loni. Nejvíce se na tom podílí Itálie s týdenními pobyty se skipasem a zkrácené pobyty v Rakousku. Lyžaři vědí, že na výjezdech na vlastní pěst a individuálním zařizování skipasů neušetří, naopak přes cestovní kancelář si mohou koupit zvýhodněné balíčky služeb. Největší poptávka je po pobytech se slevou za first moment, která dosahuje u některých ubytovatelů až k hranici 15 %. Klienti upřednostňují pobyty v blízkosti lyžařských areálů v zařízeních s wellness službami. Oblíbené jsou rovněž mezisváteční pobyty na horách mezi Vánocemi a Silvestrem. U nelyžařů narůstá obliba wellness pobytů v maďarských termálech. Podzim, zima a jaro představují sezonu pro exotické zájezdy, jejichž prodej strmě stoupá. Především do Dominikánské republiky, Spojených arabských emirátů, která už jsou bez víz, největší meziroční nárůst hlásí Kuba a také Mexiko je oblíbené.
Autor je místopředsedou Asociace cestovních kanceláří.