Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku.
Šestnáctiprocentní směs při tomto letu zabránila emisím dvaceti tun CO2.
Úterní let je hmatatelným výsledkem společných ambicí čtyř nadnárodních skupin, snahy dekarbonizovat leteckou dopravu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve Francii, což je předpokladem pro zobecnění jejich použití na francouzských letištích.
Ekologická stopa
Pro použití biopaliv nejsou nutné žádné úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů. Jejich postupné zavádění po celém světě by mělo výrazně snížit emise CO2 v letecké dopravě v souladu s cíli udržitelného rozvoje OSN.
"Skupina Air France-KLM se již mnoho let snaží snižovat svou ekologickou stopu. Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie. Francie má v současné době příležitost zaujmout vedoucí postavení ve výrobě a používání udržitelných paliv a my děláme vše pro to, abychom k tomu s našimi partnery přispěli. Podpora vzniku ekonomicky životaschopného francouzského odvětví leteckých biopaliv pro všechny zúčastněné strany je strategickou prioritou pro zemi
i celou naši skupinu," uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.
Airbus A350 použitý pro tento let spotřebuje o 25 % méně paliva než jeho předchůdce. Letadlo bylo navíc obsluhováno elektrickým tankovacím vozem a veškeré pozemní podpůrné vybavení používané společností Air France bylo poháněno elektřinou.
Společnost KLM uskutečnila svůj první let na pohon SAF v roce 2009. Od té doby skupina znásobila počet inovativních programů. Například v letech 2014-2016 uskutečnila ve spolupráci s přidruženou společností Total 78 letů společnosti Air France poháněných 10% směsí SAF. Tyto testy ukázaly, že použití SAF nemá žádný vliv na spolehlivost provozu letecké společnosti. Společnost Air France-KLM hodlá v následujících letech posílit své vedoucí postavení v oblasti SAF a zároveň přispět k výzkumu budoucích generací letadel.
"Rozvoj biopaliv je součástí široké energetické strategie společnosti Total zaměřené na dekarbonizaci dopravního průmyslu. Poté, co jsme v březnu loňského roku úspěšně zahájili výrobu udržitelných leteckých paliv v našich závodech ve Francii, pokračujeme v úpravách našich průmyslových zařízení, abychom se připravili na rostoucí poptávku leteckého průmyslu v nadcházejícím desetiletí. Přímým snižováním uhlíkové náročnosti energetických produktů používaných našimi zákazníky z leteckého průmyslu s nimi aktivně spolupracujeme na dosažení naší ambice dostat se do roku 2050 společně se společností na čistou nulu," dodává Patrick Pouyanné, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Total.
Air France-KLM je globální společnost
Skupina Air France-KLM, globální hráč se silnou evropskou základnou, se zabývá především osobní dopravou, nákladní dopravou a leteckou údržbou. Pokrývá více než 300 destinací především z dopravních uzlů Paříž - Charles de Gaulle a Amsterdam - Schiphol. Společně se svými partnery Delta Air Lines a Virgin Atlantic provozuje největší společný transatlantický podnik. Je také členem aliance SkyTeam, která má 19 členských leteckých společností a nabízí přístup k rozsáhlé globální síti.
INFO: Air France-KLM