Dobré zprávy z parlamentu
Vyšší daň nebude, za rádio se neplatí.
Co lze čekat od Paroubka
(stav k 27.10.2004)
Klady
* kampaň na přilákání turistů z Polska a Rakouska
* kampaň na podporu domácího cestovního ruchu
* informační brožury pro zahraniční turisty
* nová turistická zastoupení v Irsku a Číně
Zápory
* 19 % daň na ubytovací služby
Nevíme
* sjednocení daní na vleky a lanovky
Komentář Horydoly 27.10.2004
Kvůli hrabivosti levicové vlády bude ubytování v Česku od kempů po luxusní hotely příští rok dražší. Nepomůže to návštěvníkům, podnikatelům, ani státní kase.
Komentář Horydoly 14.10.2004
Pro podnikatele v hotelových službách a zároveň i pro jejich zákazníky je jednání trojlístku Gross - Kalousek - Němec velmi nepříjemné, protože v této branži se plánuje na desítky let dopředu, investuje s desetiletými vyhlídkami, objednávají a prodávají kapacity jeden až tři roky napřed a klienti se rozhodují půl roku až rok před strávením své dovolené nebo pracovního pobytu. A do toho vláda na poslední chvíli lavíruje s tím, zda jejich služby zdraží o desetinu nebo ne.
Situace se značně podobá loňskému přijetí zákona o DPH, který poslanci schválili už v době, na kterou se vztahoval. To je nejen pro jakékoliv podnikatele obtížné, ale od politiků také velmi neslušné. Normální by bylo, kdyby vláda svůj záměr na změnu tak důležitých věcí oznámila několik let předem, potom to odhlasoval parlament a zákon by začal platit dva roky po schválení. Za tu dobu by každý měl času se na jeho požadavky připravit.
Nezapomínejme, že většina podnikatelů v cestovním ruchu jsou malé firmičky, nebo jednotliví živnostníci, kteří nemají čas a sílu neustále sledovat politiku a potažmo i změny zákonů na poslední chvíli. A nezapomínejme ani na to, že turistický průmysl je po výrobě automobilů druhé největší odvětví a zároveň největší zaměstnavatel v Česku.
Hoteliéři včera vybojovali nižší daně a poplatky za televizi, ale ještě nemají vyhráno. Ústupek parlamentu platí jen na jeden rok. Ministr financí Bohuslav Sobotka pláče nad čtyřmi miliardami korun, o které údajně přijde státní rozpočet.
Parlament definitivně schválil změnu zákona o dani z přidané hodnoty, která ponechává ubytovací služby v dosavadní pětiprocentní sazbě daně z přidané hodnoty. Jenže to platí pouze pro rok 2005 a od roku 2006 by mělo dojít k přesunu do devatenácti procentní sazby.
Podle profesních svazů ve sféře turismu a ubytování jde o zjevný nesmysl, protože pokud se zvýší daňová sazba, dojde ke snížení odváděných daní. Socialistický ministr financí Bohuslav Sobotka naopak tvrdí, že státní rozpočet se bude horko těžko vyrovnávat se ztrátou plánovaných čtyř miliard korun, o které přijde nenavýšením daňové sazby.
Podobné hrátky o výši daně z ubytovacích služeb jako letos lze tedy čekat i během příštího roku.
Další dobrá zpráva pro ubytovatele zní, že vybojovali osvobození od poplatků za rádio a televizi v hotelových pokojích. Platit tedy budou jen za přijímače umístěné ve společných prostorech.
14. října
Gross-Kalousek-Němec škodí podnikání
Všechno je jinak! Šéfové koaličních stran se včera dohodli, že by chtěli, aby zvýšená devatenácti procentní daň z přidané hodnoty na ubytovací služby nezačala platit podle zákona od začátku příštího roku, ale až od roku 2006.
Jejich nápad již potvrdil i parlament. Musí ho schválit senát a prezident. Jinak budou hoteliéři od příštího roku platit zvýšenou daň.
Titíž lidé a tytéž strany (socialisté, lidovci a unionisté) ovšem během svého funkčního období ve vládě prosadili zákon o zvýšení DPH a dosud na něm trvali. Státní rozpočet by se prý bez peněz od hoteliérů, majitelů penzionátů a kempařů neobešel. Dokonce i ministr Jiří Paroubek, který má tyto podnikatele pod palce, ještě před pár týdny bohorovně tvrdil, že nevadí, když zdraží. Aspoň by se prý jejich ceny dostaly na západoevropskou úroveň.
13. října 2004
Paroubek otočil
Ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek (ČSSD) sice před třemi týdny prohlásil, že nechce na ubytovací služby nižší daň z přidané hodnoty, ale minulý týden otočil a prý bude bojovat za snížení DPH na nižší pětiprocentní sazbu.
Stalo se to ovšem až den poté, co stejný názor uvedl jeho unionistický předchůdce a současný ministr spravedlnosti Jiří Němec.
Lze-li tedy Paroubkovi věřit, bude usilovat o to, aby od 1. ledna 2005 stoupla daň z dnešních 5 % na příštích 19 % a ještě během roku klesla zase nazpátek na 5 %. Za všechny pohyby může současná vláda sociálních demokratů.
27. října 2004
Konec nadějí
Sociálnědemokratický ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek chystá mohutnou podporu turistickému ruchu v České republice. Zároveň prohlásil, že nepodpoří snahu o snížení devatenácti procentní daně na ubytovací služby.
Na jednu stranu chce podnikatelům v cestovním ruchu pomoci s propagací země jako turistické destinace, na druhou stranu plánuje zpřísnit dozor nad cestovními kancelářemi a zároveň nehodlá bojovat za snížení daně na ubytovací služby.
Ohledně daně z přidané hodnoty na ubytovací služby, které spadly do vyšší devatenácti procentní sazby, je již zřejmě dobojováno. „Nedávám nikomu naději na její snížení. Nemohu rozhýbat mozaiku, na které byl zákon o DPH vystavěn,“ obhajuje Jiří Paroubek svůj postoj k dani. „Respektuji názor vlády, jejímž jsem členem. I já jsem hlasoval pro programové prohlášení.“ Podle ministra si státní rozpočet nemůže dovolit výpadek pěti miliard korun, o který by se snížily příjmy státního rozpočtu při poklesu daně na 5 %.
Nepřímo ovšem jeho tvrzení vyvrací předseda Asociace kongresové turistiky Michael Hvíždala, který ještě během projednávání zákona tvrdil, že zvýšením daně se sníží příjmy státu jen v hlavním městě o devět miliard korun. Ceny za ubytování se totiž dostanou na úroveň západní Evropy a ztratíme tak současnou desetiprocentní výhodu.
Ministrovy nápady
K řešení se podle Paroubka nabízí problematická pasáž v zákoně, která chce od vlekařů pětiprocentní a od lanovkářů devatenácti procentní daň. „Mohli by třeba vydávat dvě jízdenky, jednu na vleky a druhou na lanovky.“
Další sociálnědemokratický nápad z Paroubkovy dílny se týká cestovních kanceláří. Pojistky proti úpadku by prý mělo mít pod palcem jeho ministerstvo. V případě, že cestovní kancelář pojistku neuzavře do stanoveného termínu, ministerští úředníci by jí odebrali licenci. Dosud to tak dělali živnostenské úřady, ale ministr se domnívá, že špatně.
Vyplatí se propagace?
Podnikatelé v cestovním ruchu tedy přijdou o velké peníze na daních, ale zato ministerstvo chystá několik marketingových akcí na podporu turistiky v České republice.
Během tohoto roku začala pracovat turistická zastoupení v Irsku a Pekingu. Zvláště čínské má mít velký význam pro budoucnost. „Nelze očekávat okamžitý nával tamních turistů, ale v příštích letech půjde určitě o desetitisíce lidí střední třídy, kteří přijedou do Česka.“ Podle ředitele vládní agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism Davida Gladiše by jejich počet mohl během několika let vzrůst až na milión ročně. „Teď jde hlavně o to, abychom se na čínském trhu uchytili, dokud ještě není rozporcovaný.“ Ministr pro místní rozvoj dodává jednu analogii: „Před deseti lety bychom nevěřili, že nad Vídní vyhrajeme přímý souboj o japonské návštěvníky a letos se tak stalo.“
Začátkem příštího roku přijde na řadu televizní reklamní kampaň pro Poláky a Rakušany, kteří mají Česko především za tranzitní zemi. Ze severu cestují do Alp a k moři, z jihu nás využívají pro tranzit do Německa. „Rádi bychom, aby se u nás aspoň na pár dní zastavili,“ shrnuje lapidárně hlavní cíl přesvědčovací kampaně Jiří Paroubek.
K tomu budou mít všichni zahraniční turisté zdarma k dispozici příručku, která je bude varovat před negativními jevy, jako jsou zloději, kapsáři, taxikáři a směnárníci. Příručka bude zdarma na každém hraničním přechodu včetně letišť.
Česká dovolená není prestižní
Během roku 2005 se rozeběhne kampaň na podporu domácího cestovního ruchu. "Chceme zlomit přesvědčení mnoha lidí, že tuzemská dovolená není prestižní," uvádí David Gladiš. "Zároveň existuje málo konkrétních nabídek pro cestování doma." Gladiš pokládá za nesrovnatelné katalogy cestovních kanceláří s balíčky komplexních služeb například v Rakousku nebo Francii s těmi, které cestovní kanceláře nabízejí v Česku. "Kampaň tedy bude propagovat také tyto konkrétní nabídky."
Zaostalé regiony spoléhají na domácí turisty
Během tohoto a příštího roku připraví ministerstvo pro místní rozvoj tak zvaný Komplexní projekt podpory cestovního ruchu v ekonomicky zaostávajících regionech severní Moravy a severozápadních Čech. Ačkoliv byl letos výborný rok pro podnikání v cestovním ruchu a zvýšil se příliv turistů o 25 %, týkalo se to výhradně trojkombinace Praha – Český Krumlov – Karlovy Vary.
"Je zřejmé, že do některých regionů zahraniční turisté nepojedou," nabourává hned od začátku představu ministerstva David Gladiš z CzechTourismu. Spoléhá tedy aspoň na Čechy: "Největší potenciál je tak v domácím cestovním ruchu."
A kolik to všechno bude stát? "Mohl bych to říci, ale nebylo by to seriozní. Počkám na projednávání státního rozpočtu," nechce říci přesné číslo ministr Jiří Paroubek. Nakonec uvádí aspoň přibližnou částku na obě kampaně: "Řádově půjde o desítky milionů korun."
Co to bude stát? Neřeknu!
Kolik z nich se republice vrátí, ovšem nelze říci, protože neexistuje účet, kde by správce státní kasy evidoval příjmy a výdaje cestovního ruchu v České republice. Podle dostupných údajů je však cestovní ruch druhým největším oborem v zemi hned po automobilovém průmyslu.
Diskuse
Diskuze k článku
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Halls & Walls - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
where to buy priligy in p... | gentideds, 21.11.2024 22:47, 1 příspěvek |
IsmaelEvirm | Earnesthaide, 21.11.2024 21:57, 118 příspěvků |
Каштановый мед полезные с... | Evajze, 21.11.2024 21:03, 2 příspěvky |
Лечение настойкой прополиса | Evahzv, 21.11.2024 19:37, 3 příspěvky |
Прополис цена за грамм | Evadim, 21.11.2024 19:28, 1 příspěvek |
Перга отзывы | Evadxl, 21.11.2024 19:09, 10 příspěvků |
dapoxetine online malaysia | gentideds, 21.11.2024 18:57, 7 příspěvků |
buy priligy online in india | gentideds, 21.11.2024 18:28, 1 příspěvek |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |