I stupidní projekt se někdy uskuteční
Francouzský manažer začínal jako lyžařský instruktor ve středisku Alpe dHuez, kde se vypracoval až na ředitele informačního střediska. Dnes je ředitelem pro zahraniční aktivity největšího (polostátního) prodejce prázdninových pobytů ve Francii VVF.
Autor tohoto rozhovoru pokládá již několik let v mnoha francouzských skiareálech stejnou otázku: „Je vaše středisko ziskové?“ Zatím vždy se mu dostalo mlhavých odpovědí, že se to nedá tak úplně přesně říci, že to nejde spočítat, že nejde jenom o peníze a podobně. O něco otevřenější byl teprve letos bývalý ředitel infostřediska jihoalpského Alpe dHuez Jean-Paul Lainé.
Kdo platí všechny lanovky, hotely a celou impozantní francouzskou lyžařskou infrastrukturu?
Stát rozvíjí aktivity, jako je například průmysl, nebo turismus. A ovládá je většinou formou tak zvaných asociací, do kterých pumpuje peníze, a ne normálních obchodních společností. Soukromé společnosti si v poslední době stěžují, že stát jejich daně utrácí za stejné věci, jaké musejí dělat ony bez dotací. Je to oprávněná výtka. Na příklad díky státní dotaci na stavbu obří lanovky se vesnice Vaujany poblíž Alpe dHuez stala bez svého přičinění třetí nejbohatší obcí ve Francii.
Jak je to konkrétně u horských středisek?
Jsou dva způsoby, jak investovat do lanovek, ubytování a všeho ostatního okolo. Zde v Alpe dHuez je všechno soukromé. Investují sem soukromé společnosti, které sdružují prostředky a jsou schopny nákladných akcí. Na druhou stranu existují státem vlastněná střediska, jako jsou La Plagne, Les Arcs a Flaine. Stát je téměř stoprocentním vlastníkem nejstaršího skicentra Courchevel.
Jak je na tom vaše domovské Alpe dHuez?
To je dlouholetá historie. Lanovkářská společnost SATA vznikla už v roce 1934, kdy zde postavila první lyžařský vlek. Od té doby má stále stejnou vlastnickou strukturu. Patří především hoteliérům, obcím a finančním investorům. První dodávají firmě stabilitu, druhým patří pozemky a třetí přinášejí peníze na rozmach. Ubytovací kapacity patří jednotlivým soukromým nebo i polostátním společnostem.
Ale nebyly přece vždy úspěchy…
Samozřejmě. Nejhorším projektem, o kterém se již při plánování muselo vědět, že je stupidní, byla bobová dráha. Postavila se kvůli olympiádě v roce 1964, ale špatně. Ta chyba stála milión franků. O co šlo? Projektanti ji umístili na jižní svah a navíc nepočítali s teplým klimatem. Nedali ani na reklamní slogan, že Jižní Alpy jsou slunečním regionem. Stalo se, co se muselo stát: dráha přes den odtávala a závody se proto musely jezdit ve čtyři hodiny ráno. Ještě dnes jsou zbytky po dráze v terénu vidět.
Kdo za to mohl?
Tehdy to bylo rozhodnutí organizátorů olympiády. Kdyby dali do Alpe dHuez jakoukoliv jinou disciplínu od slalomu po hokej, tak by se to dalo zařízení využít i do budoucna, ale takhle jsme přišli o velké peníze.
Česká zimní střediska pálí problémy s ochranou přírody. Jak je to u vás?
Na jednu stranu s orgány ochrany přírody bojujeme a na druhou spolupracujeme. Dohodli jsme se na umístění lanovek a vrcholových zařízení do takových míst, aby nebyly úplně na očích, nehyzdily krajinu a co nejméně škodily přírodě. Na druhou stranu se všechna střediska chtějí rozšiřovat i přes ochranářské zákazy. Nejvíce je to vidět na Tignes a Val Thorens v Savojsku. Nejdříve se tam nesmělo nic stavět. V sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století přesto obce velmi rychle rostly. Proto byl národní park v okolí přesně ohraničen a za jeho hranicemi platil přísný zákaz jakékoliv výstavby. Přesto do jeho území vždy zasáhla nějaká lanovka, okolo se proto povolily další plochy pro lyžování, posléze i pro další výstavbu. A potom další lanovka ukousla další kus chráněného území a to se stále opakuje.
Jak se díváte na loňskou iniciativu alpských spolků za zákaz výstavby jakýchkoliv lanovek na ledovcích?
Nejsem o ničem takovém informován.
Největší evropské organizace turistů a horolezců chtějí chránit ledovce, aby neubývaly.
Myslím, že na to lyžaři nemají vliv. Podle toho, co si pamatuji, tak ledovce v Jižních Alpách začaly tát před padesáti lety a před dvaceti lety se jejich úbytek velmi zrychlil. Za tu dobu se například ledovec Sarene v Alpe dHuez snížil o sedmdesát metrů a museli jsme proto k němu vybudovat od lanovky příjezdovou cestu pro lyžaře. Co můžeme ovlivnit, je množství odpadků, jako plechovky, sáčky, obaly od potravin a podobně. Zaměstnanci se starají o úklid a návštěvníci by měli používat odpadkové koše.
Ovlivňuje úbytek ledovců ekonomiku lyžařského průmyslu?
V tak malé míře, že to ani nepoznáme. A to je tu na sněhu závislá naprostá většina lidí i investic.
Před dvěma lety jste přece investovali do umělého zasněžování.
To nebylo ovlivněno úbytkem ledovců. Dobře vysněžené sjezdovky se staly evropským standardem, a jestli chceme být rovnocenní s Rakouskem nebo Itálií, musíme se jim vyrovnat i v tomhle.
Ale letos před Vánocemi bylo tak teplo, že jste umělý sníh stříkat nemohli.
Jednou za pár let taková teplá zima přijde, ale to není pro vánoční návštěvníky podstatné, protože na svátky se sem přijedou především bavit. Sportovci přijedou později.
Jací jsou vaši typičtí klienti?
Francouzská rodina s jedním až dvěma dětmi. Na každé čtyři lyžaře připadá jeden pěší, kterému poskytujeme speciální služby a slevy.
A podle národností?
Na rozdíl od „anglického“ Meribelu, nebo „německého“ Val Thorens, jsme byli vždycky zaměřeni na domácí klientelu. Po pádu železné opony k nám začalo jezdit hodně Rusů. Těší nás, že po první vlně, kdy přijížděli jen extrémně bohatí, sem nacházejí cestu i rodiny ze střední třídy. U vás Čechů je to obdobné. Teď sem jezdí především středostavovské rodiny s menšími dětmi. Tradičně jezdí Britové a Belgičané.
Češi žehrají na zvyšování cen domácích skicenter. Jak to vidí Francouzi?
Lidé ceny akceptují, to není náš problém. Od přijetí eura ale stále stoupají ceny ubytování, trochu i lanovek. Ovšem ve srovnání se zeměmi našich zahraničních klientů, nejsme dražší. Jsme také levnější než rakouská a švýcarská konkurence.
Vidíte směr, kam se bude lyžařský průmysl ubírat?
Francie bude v Evropě stále jedničkou, ale budou na nás cenově tlačit dosud málo známé regiony. Nejbližší budoucnost naznačují dvě čísla, která vyplývají z našich čerstvých průzkumů. Osm procent Němců bylo aspoň jednou lyžovat ve Francii. Polovina britských školních lyžařských zájezdů uvažuje o Bulharsku, protože je to i s cestou vyjde na polovinu ceny než u nás. Obchod s lyžováním je mezinárodní a zároveň velmi tvrdý.
Výtah z tohoto rozhovoru vyšel v týdeníku Profit.
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Re: Re: Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Jan P.
- Datum a čas 12.3.2005 14:03
Re: Re: Re: Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 12.3.2005 13:57
Re: Re: Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Richard
- Datum a čas 12.3.2005 07:29
Re: Re: Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Richard
- Datum a čas 12.3.2005 07:25
Re: Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Anonym
- Datum a čas 12.3.2005 06:00
Trochu odvážné tvrzení...
- Autor Peetee
- Datum a čas 10.3.2005 17:20
Trochu napapany
- Autor Richard
- Datum a čas 10.3.2005 14:46
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Veletrh Caravaning Brno nahrazuje Go a Regiontour
Může se hodit
Nejčtenější články
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Veletrh Caravaning Brno nahrazuje Go a Regiontour
Svítidla Flare od Bomma září během Designbloku U Salvátora
Češi kupují apartmány v albánském přístavu Drač
Vánoční trhy v Praze 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Snow Film Fest | Česko | 25.10.-31.12. | 25.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Řepiště, U Máně | 31.10.-5.12. | 31.10. | |
WTM - veletrh | Velká Británie, Londýn | 5.-7.11. Cestování | 5.11. | |
Outdoor Retailer Winter - veletrh | USA, Denver | 6.-8.11. | 6.11. | |
EICMA - veletrh | Itálie, Miláno | 7.-10.11. Cyklistika a motocykly | 7.11. | |
Caravaning - veletrh | Brno, Výstaviště | 7.-10.11. | 7.11. | |
Cestovatelský festival | Pardubice, Congress Centre | 7.-10.11. | 7.11. | |
Pelikánův seminář | Fryšava, Medlov | 8.-10.11. Horská medicína | 8.11. | |
Obzory - cestovatelský festival | Praha, Filozofická fakulta | 9.-10.11. | 9.11. | |
Philoxenia - veletrh | Řecko, Soluň | 14.-16.11. Cestování | 14.11. |
Diskuse
mail order pharmacy oxyco... | Wnginvip, 5.11.2024 13:33, 117 příspěvků |
Yukon u Chobotničáka | Horydoly - Kuba Turek, 5.11.2024 13:06, 2 příspěvky |
u Chobotničáka | Střelec, 5.11.2024 12:25, 2 příspěvky |
zoufalost | Honza, 5.11.2024 7:31, 3 příspěvky |
zoufalost | Horydoly - Andrea Černá, 4.11.2024 10:43, 3 příspěvky |
zoufalost | Karekl, 4.11.2024 8:35, 3 příspěvky |
??? | Honza, 2.11.2024 10:37, 1 příspěvek |
Kvalitní Guide | Lukas B., 1.11.2024 19:12, 6 příspěvků |
ferata | Horydoly, 1.11.2024 10:37, 6 příspěvků |
Kvalitní Guide | PEtr, 1.11.2024 8:53, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |
sezona výlovů | Horydoly , 26.10.2024 23:13 |
Halloweenský virtuální běh | Horydoly , 26.10.2024 0:44 |
Podzim - Pražský veletržn... | Horydoly , 24.10.2024 1:11 |
Přes překážky k zážitkům | Horydoly , 18.10.2024 23:15 |
Triatlon ve Španělsku | Horydoly , 18.10.2024 23:13 |