Jak žije Špindlerův Mlýn

Jak žije Špindlerův Mlýn
Špindlerův Mlýn.
Autor snímku MediaClar
SDÍLEJ:

Špindlerův Mlýn se dlouhodobě drží na špici českého lyžování. Přírodní podmínky nemá zrovna ideální, ale podnikatelská aktivita je tady ze všech větších tuzemských středisek nejčitelnější.

Jak na to

Skiareál Špindl

počet sjezdařů: cca 600 000 (6,2 milionu průchodů turnikety)

počet běžkařů: cca 1 000 000

přepravní kapacita: 18 000 osob/hod

vleky: 11

lanovky: 4

sjezdové tratě: 25 km

umělé zasněžování: 80 %

běžecké tratě: 100 km (3x týdně upravované)

rolby: 8

počet mrtvých na sjezdovkách: 2

Poznámka: údaje se vztahují k zimní sezóně 2003/2004. Pramen: Skiareál Špindlerův Mlýn

Na začátku devadesátých let se ve Špindlu rychle vyjasnily základní majetkové poměry, vleky a lanovky ovládla akciová společnost Skiareál a na radnici se k moci dostali lidé, kteří nebránili podnikání v cestovním ruchu.

S ohledem na klienty

Včas jim došlo, že nemá cenu držet Městské vleky, a prodali je Skiareálu. Od letošního roku radnice zrušila parkovné, nechala postavit aquapark a obnovila orientační tabule. Bylo načase, bohaté zákazníky již dávno přetáhly Alpy, střední vrstva teď balancuje, jestli jet do Špindlu nebo do ciziny.

V této souvislosti řekl o cestě dobrých českých skiareálů marketingový specialista Radek Šenk pro časopis Marketing a Media: “Snaží se najít cestu k zákazníkovi a vyloženě se specializovat na jeho udržení.“

Všechno patří do soukromých rukou

Akciová společnost Skiareál skoupila všechny vleky a lanovky, mohutně investovala do úpravy sjezdovek i běžeckých tratí, instalovala nové technologie, uměle zasněžuje tři čtvrtiny sjezdových areálů a provozuje skibus.

Protože jí patří celé lyžařské středisko, může přelévat peníze tam, kam je právě potřeba. Vedení společnosti se tedy nemusí dohadovat s mnoha dalšími subjekty o svých záměrech a také nemusí prodělávat neefektivní vnitřní boje, jaké vládnou například v některých tělovýchovných jednotách nebo obecních zastupitelstvech vlastnících jiné lyžařské areály.

Letos investoval Skiareál Špindlerův Mlýn, a.s. desítky miliónů korun do bezpečnostních sílí, vloni rozšíření a osvětlení sjezdovky Hromovka, předloni modernizace běžeckého stadionu na Mísečkách a před tím výstavby skiparku s U-rampou a tratí na skicross. Že to akciová společnost dělá dobře, potvrdily desetiprocentní dividendy, které si poprvé přede dvěma lety vyplatili akcionáři z řad soukromých podnikatelů i tělovýchovných svazů.

Zájmy podnikatelů a obce se sbližují

Klopotně se sbližují zájmy obce a podnikatelů. Letos se to projevilo například v tom, že návštěvníci mají všechna obecní parkoviště zdarma. Do té doby se na nich platilo sto korun na den a lyžaři reptali, že platí drahou permanentku a ještě k tomu parkovné. Druhým pozitivním příkladem je hromadná doprava po lyžařském areálu. Město provozuje placenou autobusovou linku na hřebeny Krkonoš, Skiareál se stará o bezplatnou dopravu skibusy po městě.

Infocentra nemají přehled o volných pokojích

„Ve Špindlerově Mlýně se nejvíce vydělává na lyžování, ubytování a stravování, říká tamní vedoucí odboru cestovního ruchu Lada Křepelková. Zatímco lanovkáři a restauratéři nedávají klientům záminky k velkým stížnostem, s ubytováním je to jiné. „Špindl je rezervován trvale a dlouhodobě,“ potvrzuje Lada Křepelková.

Zároveň přiznává, že zřejmě proto nejsou ubytovatelé vstřícní při poskytování informací přes informační a bookovací střediska. „Nikoho neinformují o volných místech a cenách, jsou zvyklí jet pouze podle svého.“

Mnohá informační centra ve Špindlu tak podle Křepelkové dělají městu ostudu. Zelené písmeno „I“ září nad vchody mnoha domů, ale ve skutečnosti poskytují informace pro návštěvníky jen dvě - Turistické informační centrum spravované radnicí a soukromý Michlův Mlýn na příjezdu do města. Další šest infostředisek slouží jako místa na objednání ubytování.

Žádné z infocenter ovšem nezprostředkovává informace o aktuální nabídce ubytování celého Špindlerova Mlýna. Nikdy dokonce ani nevyšel katalog všech ubytovacích prostor s cenami na sezonu, jak je to běžné v každém zimním středisku na západ od České republiky. „Když oni nám nechtějí nic říci,“ zní každoroční povzdech z úst pracovnic na přepážce městského infocentra na adresu podnikatelů v oblasti ubytování.

Problémy ubytovatelů

Trochu to skřípe i při výstavbě nových ubytovacích zařízení. Kapacita služeb je naplněná, a tak chce město po každém investorovi, aby kromě ubytoven postavil ještě něco pro veřejnost. Například za letos otevřené apartmánové domy pod lanovkou na Medvědín postavila investiční společnost ještě malý aquapark. „Pojistili jsme si to třicetimilionovou kaucí,“ říká starosta Oldřich Šimek.

Pro srovnání: ve Špindlu bylo začátkem devadesátých let k dispozici pět tisíc lůžek, dnes je to již deset tisíc a zájem o novou výstavbu je stále značný. Proto rada města vyhlásila stavební uzávěru. „Každý investor se ovšem ohání studií, že se sem další domy ještě vejdou,“ kroutí hlavou starosta. „Investoři nás válcují. Mnozí si vezmou tři právníky a dělají si, co chtějí.“

Zároveň prozrazuje jednu z fint, jak se při tom obchází legislativa. Na bytovou výstavbu se vztahuje pětiprocentní sazba DPH, a proto se nestaví ubytovny a penziony, ale tak zvané byty. „Pro město to znamená, že nedostane lázeňské poplatky, které z bytů nemůže vybírat. Kvůli tomu se i z hotelových pokojů stávají škrtem pera byty.“

Určitě se bude zdražovat permanentka

Kam ve Špindlerově Mlýně půjde lyžařský vývoj? „Krkonoše ani naše město nejsou nafukovací. Nebudou rozlehlejší ani vyšší, a proto vidíme možnosti především ve zkvalitňování infrastruktury,“ myslí si ředitel Skiareálu Jiří Beran. „Před letošní sezonou jsme proto nestavěli další lanovky ani nerozšiřovali sjezdovky, ale investovali jsme do záchranných sítí na okrajích sjezdových tratí, prodloužili U-rampu pro snowboardisty, zprovoznili sociální zařízení pro běžkaře na Mísečkách a pokračovali v spolu s desítkami dalších podnikatelů a obcí v rozšiřování sítě upravovaných tratí pro běžkaře.“

Sítě a bezpečnostní bandáže okolo sloupů na osvětlení a umělý sníh stály šest milionů korun. Upravovaných stop je v Krkonoších již 550 kilometrů a v okolí Špindlu je jich pětina.

Ač o tom nikdo z provozovatelů lyžařského areálu nechce mluvit, je jasné, že permanentka se bude ještě hodně zdražovat. Zatím stojí 650 korun, ale v hlavní sezóně stojí lyžaři stále půlhodinové fronty. Ve srovnání s Alpami je sice zdejší lyžování předražené už dnes, ale zákazníků je stále více, než kolik je Špindl schopen kulturně absorbovat.

Jde tedy jen o cenu jízdného, která by odradila tolik zákazníků, aby si ostatní dobře zajezdili a zároveň skiareál vydělal.

Do nemovitostí se ukládají peníze

Paradoxem Špindlu je, že ač je to úspěšná a bohatá obec, lidé se odsud stěhují. „Až na drobné výjimky, si zde noví obyvatelé kupují apartmánové byty, které jim slouží jako druhé nebo třetí ubytování,“ říká vedoucí redaktorka Špindlerovských novin Dáša Palátková. „Lidí v produktivním věku ubývá tak rychle, že základní škola, která mívala několik tříd, má v prvním ročníku podstav pod ministerstvem nařízených třicet dětí.“

Jaký to má dopad na ekonomiku městečka, uvádí starosta Oldřich Šimek: „Příspěvek od státu dostáváme na 1300 stálých obyvatel, ale komunální služby musíme zajišťovat pro dalších deset tisíc lidí.“

Podle starosty se dnes do špindlerovských nemovitostí především ukládají peníze. „Když jdu večer v plné sezóně po městě, vidím spoustu objektů temných, zatímco by za normálních okolností sloužily cestovnímu ruchu.“

Problémy města

Nejvíce pálí návštěvníky i místní občany příjezd do městečka. Vede sem totiž jediná silnice podél Labe, která je často umrzlá nebo zasněžená.

„Vloni zaznamenala policie na deseti kilometrech stovku větších dopravních nehod. Každý rok žádáme Krkonošský národní park o výjimku pro chemický posyp, ale stále dostáváme jejich negativní stanoviska,“ rozčiluje se starosta. To se samozřejmě dotýká i místních podnikatelů. Platí rovnice špatný příjezd = vyšší náklady.

Problematická je podle starosty také zdravotní péče. Největší tuzemské sportovní centrum má jen jednu dosluhující chirurgickou ambulanci napojenou na pojišťovny. Jedna sanitka vyčleněná speciálně pro Špindl čeká v nemocnici v deset kilometrů vzdáleném Vrchlabí. Zároveň ovšem funguje soukromá ordinace, kde pacienti musí za ošetření platit.

„Nepodařilo se nám sanitku dostat sem,“ konstatuje starosta. Při špatném počasí a nevalně zprůjezdněné silnici tedy může její osádka ošetřit zraněného lyžaře nejdříve za čtvrt hodiny, ale dojezd se může protáhnout na dvojnásobek. Na druhou stranu ovšem připomíná majitel soukromé ordinace, že na tak malé město, jakým je Špindlerův Mlýn, jeho a městské lékařské zařízení zcela stačí.

„Vloni jsme ošetřili 820 úrazů,“ připomíná náčelník horské služby Krkonoše Adolf Klepš. „Většina úrazů v zimě je těžkých, protože se nejčastěji jedná o srážku na sjezdovce a nechtěný vjezd do lesa. Tento problém může odradit především nejbohatší klientelu, která chce dostat za své peníze dobré služby. A do nich patří i zdravotní zázemí.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Ubytování ve Špindlu
Zjistil jsem, že se i plné sezóně se dá ve Špindlu bydlet levně. www.spindl.info. Je fakt, že se to bylo na poslední chvíli, ale v únoru za 450.-Kč osobu se snídaní je v opravdu v pohodě...
  • Autor Max
  • Datum a čas 28.3.2005 16:30
Reaguj
Re: Hmm
A o to jde. Lidi do Špindlu budou jezdit pořád. Čím bude permice dražší tím tam pojede míň lidí, zmenší se fronty ale Skiareal pořád vydělá. Uff už aby to bylo, mam to přeci jenon za rohem..
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 18.3.2005 20:08
Reaguj
Hmm
Spousta věcí už se zlepšilo,ale Krkonoše nejsou nafukovací.Kám to chtěj s tou cenou pernamentky až hnát??Stejně selským rozumem a při troše snahy každej dojde k tomu,že za stejnej peníz a když se člověk snaží tak i levněji,užije daleko víc v zahraničí a z daleko lepším servisem.
  • Autor Didi
  • Datum a čas 17.3.2005 14:43
Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


Nejvíce Čechů jezdí na dovolenou do jižních Čech

Nejvíce Čechů jezdí na dovolenou do jižních Čech

Jihočeský kraj si udržuje dominanci v počtu přenocování domácích návštěvníků. Naznačují to data z veřejné databáze Českého statistického úřadu sledující návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení. Průměrná délka pobytu v kraji mírně překračuje celorepublikový průměr, když... celý článek

Průša vede cyklistický svaz

Blue Ice stahuje šrouby Aero

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Purmice, Velkobílovecká Nová hora nebo Vrbovecký Šác. Na jižní Moravě vyjely vlaky pojmenované po viničních tratích

Purmice, Velkobílovecká Nová hora nebo Vrbovecký Šác. Na jižní Moravě vyjely vlaky pojmenované po viničních tratích

Jižní Morava, region proslulý svou vinařskou tradicí, spojil své ikonické vinařské tratě s každodenním cestováním. Na koleje vyjely modernizované nízkopodlažní vlaky Stadler, které nesou názvy Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory, Purmice,
Nejvíce Čechů jezdí na dovolenou do jižních Čech

Nejvíce Čechů jezdí na dovolenou do jižních Čech

Jihočeský kraj si udržuje dominanci v počtu přenocování domácích návštěvníků. Naznačují to data z veřejné databáze Českého statistického úřadu sledující návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení. Průměrná délka pobytu v kraji mírně překračuje celorepublikový průměr, když
Průša vede cyklistický svaz

Průša vede cyklistický svaz

David Průša byl zvolen prezidentem Českého svazu cyklistiky. 
České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

Zprávy z krajiny plné čedičových sopek, pískovcových skal, lesů a úrodných rovin.
Blue Ice stahuje šrouby Aero

Blue Ice stahuje šrouby Aero

RECALL Značka Blue Ice stahuje z trhu šrouby do ledu Aero, které jsou určené pro horolezectví. Během životnosti ztrácejí pevnost při jištění.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 30.1.-2.2. 30.1.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 30.1.-1.2. 30.1.
Reisemesse - veletrh Německo, Drážďany 31.1.-2.2. 31.1.
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 1.-9.2. Lodě 1.2.
Křišťálová zahrada - výstava Praha, Botanická zahrada 15.11.-2.2. Skleněné sochy Pačinek 2.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 6.-9.2. Turismus a karavaning 6.2.
Balttour - veletrh Lotyšsko, Riga 7.-9.2. 7.2.
BIT - veletrh Itálie, Miláno 9.-11.2. Cestovní ruch 9.2.
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 10.-12.2. 10.2.
Za poezií vlaků - fotovýstava
Meziměstí, Kerim 3.1.-13.2. Fotografoval Petr Kohl 13.2.

Diskuse

INU Honza, 30.1.2025 14:04, 1 příspěvek
televize mi oživila mládí Kuba Turek, 30.1.2025 12:06, 2 příspěvky
televize mi oživila mládí Fayal, 30.1.2025 11:59, 2 příspěvky
Je tohle outdoor? Není? Piký, 29.1.2025 11:43, 3 příspěvky
Je tohle outdoor? Není? Horydoly - Kuba Turek, 29.1.2025 11:12, 3 příspěvky
Je tohle outdoor? Není? Huze, 29.1.2025 10:10, 3 příspěvky
zelené řasy? radši maso, 29.1.2025 8:53, 1 příspěvek
Hory,skály,voda JN, 27.1.2025 14:17, 1 příspěvek
INU Honza, 27.1.2025 10:34, 1 příspěvek
INU Horydoly, 25.1.2025 20:35, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Lysá hora 24 hodin Horydoly , 23.1.2025 2:24
Závod rohaček – Memoriál ... Horydoly , 21.1.2025 2:46
DECOLED Horydoly , 9.1.2025 21:34
Češi začínají v lednu hub... Horydoly Open, 9.1.2025 9:53
termíny testovaček lyží B... Horydoly Open, 9.1.2025 9:50
Troja Florbal Cup Horydoly , 8.1.2025 19:25
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 6.1.2025 14:18
Novoroční virtuální běh p... Horydoly Open, 2.1.2025 17:12