Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?
Když se chystáte nakupovat, stěží vás napadne, že by se hodilo před nákupem nastudovat psychologii, marketing či právo. Jenže prodejci poznatky z těchto oborů mají a někdy je směle využívají. Jaké nástrahy na vás přichystali?
299 149 009 - poradenská linka časopisu dTest je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci nejrůznější spotřebitelské problémy za cenu běžného telefonního tarifu.
Cílem obchodníků je v prvé řadě prodat své zboží a často kvůli tomu používají nejrůznější triky.
Řada lidí se například domnívá, že nejkvalitnější zboží naleznou v regálech ve výši očí, či že se špatně naúčtovanou cenou nemohou nic dělat. V jiných případech si nejsou vědomi svých práv a třeba pod nátlakem pracovníků prodejny si nechají zkontrolovat obsah tašky nebo prohlédnout kočárek, zda v něm nemají ukryto deset čokolád.
"Naletět nebo se splést může každý a není žádná hanba to přiznat. Byla by však škoda se z chyb svých i chyb jiných spotřebitelů nepoučit," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest. "Na základě častých dotazů z naší spotřebitelské poradny jsme sestavili stručný přehled nejčastějších nástrah, které na spotřebitele při nákupech čekají a uvádíme je na pravou míru."
Nahlížet do tašky? Nikdy!
Spotřebitelé často nevědí, že prodávající ani jím najatá bezpečnostní agentura nemají právo provádět osobní prohlídky či prohlížet obsah tašky spotřebitelů bez jejich souhlasu. Toto právo má jedině Policie ČR.
Má-li prodávající odůvodněné podezření, že spotřebitel ukradl nějaké zboží, může ho zadržet do příchodu policistů. Do jejich příchodu by měl spotřebitel vyčkat. "Pokud spotřebiteli vznikla v souvislosti s neoprávněným obviněním újma, ať již morální nebo finanční, může se domáhat veřejné omluvy nebo finančního odškodnění," připomíná Lukáš Zelený.
VIDEO Na ochranku v Tesco je potřeba asertivita
Obchodnické triky s místem, vůní, barvou a teplotou
Nezřídka nakupujeme ve spěchu, s čímž obchodníci počítají. Snaží se nám různými triky prodat dražší zboží, či dokonce to, co nepotřebujeme.
"Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nachází i levnější alternativy," podotýká Lukáš Zelený a dodává: "Ve většině moderních prodejen je navíc zvykem umísťovat potraviny denní spotřeby do nejvzdálenějšího rohu prodejny. Prodávající tak má zaručeno, že spotřebitel projde celý obchod při cestě pro čerstvé pečivo, a má velkou šanci, že do košíku přihodí i další zboží."
Pomocníkem proti spontánnímu nakupování může být předem připravený seznam věcí, které chcete nakoupit.
V prodejích obchodníkům pomáhá i hudba, která v prodejně nemusí být vždy zcela náhodná. Průzkumy totiž ukázaly, že jejím prostřednictvím je možné ovlivňovat nakupující. Zatímco pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi, rychlejší tempo vede k ráznějšímu nákupu. "Chce-li spotřebitel sám regulovat způsob, jak bude ovlivňováno jeho nákupní chování, může si pustit do uší vlastní hudbu," navrhuje Lukáš Zelený.
Stejně jako hudba je důležitá i vůně a správná teplota u různého druhu zboží. Běžně se v obchodech používají chemické prostředky imitující vůni čerstvého pečiva či vůni květin. Také chladný vzduch u sýrů, jogurtů a mléka má správnou teplotu pro povzbuzení nákupní chuti. Naopak u masa žádná zima není. Tam na zákazníky platí správné osvětlení nebo dokonce umělé barvivo. Určitě raději nakupujete pěkné červené maso, než přirozeně našedlou svalovinu.
Manipulace s cenou a zrádné cenovky
V ojedinělých případech obchodníci vynalezli poplatek za použití platební karty, který účtují zákazníkům k nákupu zboží. Prodejce má ze zákona povinnost přijímat bankovky a mince, přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou a může si proto určit pravidla.
"Platba kartou je pro prodejce méně výhodná než platba v hotovosti, protože musí ze zaplacené částky část peněz odvést zprostředkující bance," objasňuje důvod Lukáš Zelený. "O poplatku je však povinen vás předem informovat."
VIDEO Kaufland prodává pánev dvakrát dráž, než inzeruje
Bohužel ne zcela výjimečně se stává, že spotřebiteli je na pokladně naúčtována jiná cena, než je uvedena na regálu se zbožím. Spotřebitel může trvat na ceně, která je pro něj výhodnější, nicméně pokud prodávající neuzná svoji chybu, může domů odejít s prázdnou.
Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, je možné opáčit požadavkem na přivolání vedoucího provozovny.
Pokud ani s ním se nepodaří problém vyřešit, nezbývá, než se obrátit na dozorové orgány. "Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm," uzavírá Lukáš Zelený.
Reklamace na Horydoly
ELEKTRONIKA Šéfredaktor Horydoly je zloděj
DOPRAVA Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály
DOPRAVA Miláno? Autobusem?
OBUV Pohorky Kefas Nasca neobouvejte do přírody
OBUV Holan odmítá vrátit peníze
CYKLISTIKA Reklamace rámu se táhla tři roky
Diskuse
Diskuze k článku
Cyklonovinky 2024
Zmena! Skituristi vo Vysokých Tatrách budú letos lyžovať bezplatne
Může se hodit
Nejčtenější články
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Emirates a organizace Donkey Sanctuary se spojily proti krutému obchodu s oslími kůžemi
Zmena! Skituristi vo Vysokých Tatrách budú letos lyžovať bezplatne
Cyklonovinky 2024
Jirásko získal vysoké státní vyznamenání ve Slovinsku
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Staročeský perník - výstava | Praha, Chvalský zámek | 29.11.-19.1. | 19.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. |
Diskuse
Juke-joint into the frate... | NestorSek, 4.1.2025 16:56, 15 příspěvků |
seo web accommodation onl... | Freddieamoca, 4.1.2025 15:06, 15 příspěvků |
https://www.taxi2x2.ru/ | www.taxi2x2.ru, 4.1.2025 12:20, 118 příspěvků |
XRumer seo run | AlinaDivishovathor, 4.1.2025 10:38, 6 příspěvků |
Sudety | Novinář, 3.1.2025 9:59, 1 příspěvek |
tschechisch? | Honza, 1.1.2025 13:48, 2 příspěvky |
cvičná archeologie | Střelec, 29.12.2024 14:00, 2 příspěvky |
konečný počet nápěvů | Lukas B., 28.12.2024 17:18, 1 příspěvek |
celý ten byznys | Lukas B., 28.12.2024 17:08, 5 příspěvků |
Tak trochu k tematu | Honza, 28.12.2024 10:29, 7 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |
Vuch 2024 | Horydoly , 23.12.2024 15:26 |
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |