Krásy Slovenska
Časopis je nejstarším kontinuálně vydávaným na Slovensku. První číslo vyšlo v roce 1921. Prvních deset let ho financovali a také četli z podstatné části Češi. Zakladatelem a šéfredaktorem byl tehdy Miloš Janoška, který určil směr - časopis se od té doby věnuje slovenským přírodním památkám a jeskyňářství. Časopis v průběhu let vydával Klub československých turistů a později Klub slovenských turistů. Ani dnes se ho nevzdal a turisticko-geografické vydavatalství Dajama je pouze nakladatelem Krás Slovenska a časopis tedy zůstává pod přímým dohledem turistů. Tento stav trvá od roku 2003, kdy vyschly dotace od Ministerstva školství.
Slovenský turistický časopis nebyl několik let v Česku k dostání, a tak si mnozí čeští čtenáři myslí, že již zanikl.
Komerční vydavatel s dobrovolným spolkem
Před dvěma lety převzalo jeho vydávání turisticko-geografické nakladatelství Dajama a postavilo ho na komerční základy. "Nechceme na něm vydělávat, ale musí být samofinancovatelný," říká ředitel Dajamy Daniel Kollár. Myslí při tom na další finanční efekty, které jeho firmě spojení časopisu a turistické literatury přináší.
Časopisu se podle jeho slov zvedl náklad z šesti na deset tisíc výtisků, jejichž většina odchází poštou předplatitelům. "Čechům zatím dodáváme Krásy Slovenska především na předplatné, ale máme i několik míst v Brně a Praze, kde jsou ve volném prodeji," dodává Daniel Kollár. "Chtěli bychom se časem dostat do stavu, kdy bude náš časopis k dostání na stáncích ve všech větších českých městech."
Sází na uměřený styl
Krásy Slovenska dostaly během dvou let pod vedením Dajamy nový kabát. Grafika je usedlá, spíše připomíná turistické průvodce a velké atraktivní fotografie aby čtenář pohledal. Formát je stejně malý jako v Česku například u časopisu Turista, který vydává Klub českých turistů. Obsahově lze Krásy Slovenska zhruba charakterizovat jako časopis plný tipů na výlety pěšky, na lodi, s lanem i na lyžích. Místy slouží jako hlásná trouba státní Slovenské agentury cestovního ruchu a samozřejmě jsou v nich i informace o dění v Klubu slovenských turistů.
Představujeme se čtenářům
Strategii, jak proniknout na český časopisecký trh, mají Krásy Slovenska jasnou. "Účastníme se výstav a veletrhů, prezentujeme se na akcích Slovenské agentury pro cestovní ruch a vyměňujeme si články s českým časopisem Turista," uvádí Daniel Kollár. Jeho žena Zuzana Kollárová, která je šéfredaktorkou časopisu, dodává: "Velmi málo lidí nás v Čechách zná, myslí si, že časopis zanikl."
Internet není pro Krásy Slovenska prioritou, ale Daniel Kollár prozrazuje něco z virtuální kuchyně: "Pracujeme na kompletní databázi všech článků od roku 1921, aby bylo možno si najít cokoliv k tématu, kterým jsme se v minulosti zabývali."