"Dosud jsme s CzechTourismem spolupracovali ad hoc, ale ucelená kooperace chyběla," uvádí Vratislav Chvátal. "Příčinou bylo nejspíš časté střídání lidí ve vedení obou organizací."
CzechTourism zviditelní českou turistiku
"Memorandum je základem budoucí dlouhodobé spolupráce," míní Jan Herget, ředitel CzechTourism.
DOKUMENT: Memorandum o spolupráci mezi CzechTourism a Klubem českých turistů (PDF)
„Zviditelnění unikátních turistických značek s nejhustší sítí tras a jejich propojení s tipy na výlety na cestovatelském portálu Kudy z nudy. To je ten nejlepší způsob, jak zvednout lidi z gauče a dostat je po značených trasách do míst a regionů, která na své objevení teprve čekají,“ říká Jan Herget ."„Pozornost si zaslouží i turistické chaty, na kterých trávili víkendy naši rodiče a prarodiče, a které dnes potřebují oživit. V tom pomůže náš propracovaný systém certifikace a vzdělávání."
K tomu slouží Český systém kvality služeb, jehož realizátorem je agentura CzechTourism, uděluje certifikáty organizacím cestovního ruchu (např. kulturním i přírodním památkám). Zárukou kvality služeb je přidělení značky kvality Q.
Jan Herger zdůrazňuje digitalizaci turistických tras a především zpřístupnění informací o dálkových turistických trasách tuzemským i zahraničním turistům."
Certifikované ubytováni i turistické trasy
Certifikací nyní projdou objekty Klubu českých turistů. "Většinu chat provozují nájemci nebo odbory Klubu českých turistů, mnohdy s nadšením, ale bez valného financování či jiné podpory. Tato spolupráce jim otevírá nové možnosti v oblasti vzdělání i propagace, což by se následně mělo odrazit i ve vyšší kvalitě poskytovaných služeb," kvituje budoucí spolupráci Vratislav Chvátal.
Má to podle Hana Hergeta ryze praktické pozadí: "Pro nás v CzechTourismu je snazší komunikovat certifikované ubytovací kapacit."
"V Česku je teď snaha certifikovat turistické stezky jako v Německu a Švýcarsku," připomíná Vratislav Chvátal. "Zabývá se tím naše sekce moderních pěších tras."
O co jde? Certifikované pěší trasy musí splňovat nejvyšší standardy a pohodlí. Sleduje se například délka chůze po asfaltu (max. 20 %) či zpevněných cestách, délka souběžného vedení trasy s cyklostezkou, atraktivita okolní krajiny, frekvence odpočívadel nebo napojení na parkoviště, nádraží či ubytovací a stravovací služby.
"Němci si udělali před dvěma lety důkladný průzkum, ve kterém zjistili, že klesá zájem o pěší turistiku mezi mladými lidmi hlavně proto, že nechtějí chodit po asfaltových silnicích," uvádí Vratislav Chvátal. Proto zpracovali metodiku, jak budovat atraktivní turistickou trasu.
V Česku se chystá certifikace německými inspektory prvního českého úseku podél Lužnice na cestě Sezimi Ústí - Tábior - Bechyně - Týn nad Vltavou - soutok Lužnice s Vltavou. Uvažuje se také o známé Modré stezce od Krušných hor po Jeseníky, zatím aspoň v úseku Hranice v Čechách (Smrčiny) - Děčín (Labské pískovce).
PUTOVÁNÍ PODÉL LUŽNICE: Mapa pro dlouhou túru