Komentář HORYDOLY
Propagace Česka je bolavým místem již velmi dlouhou dobu. Neustále se někdo pokouší vymyslet logo, slogan a dokonce i označení České republiky tak, aby bylo na první pohled zřejmé, že nejsme Slovinsko ani Čečna.
Stále se vydávají oficiální i neoficiální propagační materiály k nalákání cizinců i domácích turistů k cestování po Česku. (Autor se na několika z nich podílel a vymýšlel jejich scénáře.)
Chybí tomu ovšem šťáva, koule, jednotící linie, corporate identity, nebo jak to nazvat.
Česko se prezentuje buď jako země zamračených sedláků a selek z předminulého století, nebo úřednický stát. Všude je samý lidový kroj, hrad a zámek.
Jenže co tím říkáme? Co má nabídnout země, kde vládne nestabilní počasí, chybí jí vysoké hory a moře je daleko? Proč by k nám cizinec vůbec měl zavítat?
Pokus o sjednocující reklamní kampaň skončil vyhazovem předchozího šéfa CzechTourism. Byla moc pomalá. Další kampaň se už nekonala.
O něco se snaží i další subjekty, ale bez základního motta a symbolu Česka to není ono.
Pár příkladů: Rakousko = Alpy v zimě i v létě, Francie = umělecká Paříž a obří lyžařská střediska, Rusko = Ermitáž, Tibet = horský lid odolávající čínským okupantům, Kuba = Castro, doutníky a rum, Chorvatsko = modré moře, Albánie = bunkry v každé vesnici...
S čím si spojí cizinec Českou republiku? To nikdo neví. Není tedy divu, že ani nejvyšší šéf vládní agentury na podporu cestovního ruchu netuší, zda někdo za pár dní neotočí kormidlo a nebude propagovat Česko úplně jinak, než jeho předchůdci.
... a cizincům z toho zůstane v hlavě guláš a nepojedou se na nás podívat!
Před proslovem si neodpustil poznámku, že otázka nesouvisí s tématem tiskové konference, ačkoliv ta se týkala příjezdového cestovního ruchu.
Máte představu, zda se změní po volbách propagace turistického ruchu v Česku? Myslíte si, že stejně jako po minulých volbách se výrazně změní personální obsazení CzechTourism včetně vaší osoby?
Mám představu, co bude po volbách. Výsledky voleb ale budeme znát až v sobotu večer. Volby jsou společenskou objednávkou a tomu bude odpovídat i podoba propagace cestovního ruchu.
(Poznámka redakce: Tisková mluvčí Czech Tourism Karin Šeligová zaslala 2. srpna 2006 - tedy dlouho po volbách, ve kterých sociální demokracie prohrála - upravené znění této části odpovědi svého šéfa a trvala na jejím uveřejnění. Redakce Horydoly jí v tom vyhověla, obrázek si čtenáři mohou udělat sami: "Změna podoby zahraniční propagace České republiky je společenskou objednávkou a ta bude odvislá od výsledků povolebních jednání.")
V současné době spolupracujeme s několika partnerskými agenturami, jako CzechTrade a CzechInvest, a zároveň zainteresovanými ministerstvy. Koordinátorem těchto aktivit je Otto Jelínek.
Existuje však několik podob a variant, jak by bylo možné Českou republiku propagovat. Bude záležet na nové politické reprezentaci, jakou podobu si vybere.