
Obce získaly za 10 let na zvýšení bezpečnosti chodníků 9,5 miliardy korun. Mnoho peněz vyletělo komínem
Na výstavbu a rekonstrukce chodníků daly český stát a Evropská unie obcím 9,5 miliard korun. Zvýšit bezpečnost a zajistit bezbariérovost se však mnohdy nepodařilo. Čtěte výsledky šetření Národního kontrolního úřadu:
Kdo vládl v kontrolovaném období?
2014 Jiří Rusnok
(úředník dosazený prezidentem Zemanem)
2014-2017 Bohuslav Sobotka
(ČSSD)
2017-2021 Andrej Babiš
(ANO, politická sekce Agrofertu)
2021-2024 Petr Fiala
(ODS)
V letech 2014 až 2023 byla obcím na výstavbu a rekonstrukce komunikací pro pěší poskytnuta podpora z prostředků státu a EU ve výši 9,5 mld. Kč. Cílem bylo zajistit především zvýšení bezpečnosti a bezbariérovosti těchto komunikací. NKÚ při kontrole zjistil, že podpora nebyla směrována vždy tam, kde by přinesla největší užitek. Téměř tři čtvrtiny z kontrolovaných 23 projektů vykazovaly vážné nedostatky. Projekty nevedly k odstranění řady problematických míst a často nezajistily bezpečné přecházení osobám se sníženou schopností orientace. NKÚ také zjistil, že některé nové chodníky nebyly obcemi udržovány, zarůstaly vegetací, parkovala na nich auta atd.
Množství a závažnost zjištěných nedostatků svědčí o špatném fungování systému podpory. Ten je navíc administrativně náročný jak pro příjemce dotace, tak i pro poskytovatele. Proto NKÚ doporučuje systém změnit. "Bezpečnost a bezbariérovost chodníků je samozřejmě důležitá. Podmínky podpory ale dostatečně nemotivují příjemce k jejímu účelnému a hospodárnému využití. Výše příspěvku od státu a EU se pohybuje na úrovni 85 % až 95 % a obce pak s takto vysokou mírou dotační podpory financují i rekonstrukce komunikací, které to příliš nepotřebují. Jsme přesvědčeni, že finanční podpora ze strany státu má prostředky obcí na tuto oblast jen doplňovat, nikoliv je nahrazovat. Vždyť majiteli těch chodníků jsou právě obce," uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl. Podle něj by se měla zvážit i možnost využití alternativních druhů podpory, jako jsou např. záruky za úvěry, úrokové dotace nebo návratné výpomoci.
Kontrola ukázala, že Ministerstvo dopravy (MD) ani Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nevědí, jakých celkových výsledků chtějí podporou dosáhnout ani jakých bylo dosaženo a k jakému pokroku došlo. Nebyla řádně zajištěna kontrola toho, co bylo s podporou státu a EU vybudováno. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) například prodloužil příjemci podpory lhůtu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce z let 2014 až 2015 za téměř šest milionů korun celkem 16x. Příjemce zprávu předložil až v době kontroly NKÚ v červnu 2024 a SFDI ji do ukončení kontroly neschválil. Ještě devět let po ukončení zůstává projekt nevyhodnocen. NKÚ udělal kontrolu na místě a zjistil řadu závažných nedostatků, které bude SFDI s příjemcem podpory řešit. Stav chodníků v obci se sice zlepšil, ale významně se nezvýšila bezpečnost chodců a nevyřešila se některá problematická místa pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace.
Při výběru projektů vycházely MMR a SFDI z informací uváděných žadateli o podporu, aniž by je ověřovaly. Žadatelé přitom často hodnotili výchozí stav přehnaně negativně a naopak zveličovali přínosy projektů. V některých případech deklarovali, že půjde o rekonstrukci komunikace pro pěší, ve výsledku ale šlo jen o opravy – na ty však podpora nebyla určena.
INFO: Výsledky kontroly jednotlivých projektů včetně dokumentace
Diskuse
Diskuze k článku
Je to poněkud jinak
Domnívám se, že zásadním problémem je spíše neúdržba a nepéče obcí vybudovyných cyklostezek či chodníků a to nejen v intravilánu obce, ale zejména v extravilánu. Bodové závady vzniklé přizpůsobením situace plochy nebo zbudováním rampy či zábradlím, jak je uvedeno na obrázku, není nejhorším případem a jistě že není správným, ale v místě a vzhledem ke skutečnosti potřeb obsluhy (provozovny či místa) vlastně nutným. Co do plochy vybudované (zadlážděné) a tím i zaplacené je vše v relacích, neboť při požadavku vynechání takové plochy (pod schody či plošinou nebo u zábradlí) a ponechání na platbě obci či dokonce podnikateli či blízké nemovitosti by byl jediný způsob, jak by věc dopadla - prostě by daný subjekt nesouhlasil s vydáním stavebního povolení dotované stavbě, stavba by se neralizovala a dotace by ČR vracela zpět EU do rozpočtu jako nevyužité i s případnou sankcí. Zcela zásadní je tady spíše nehospodaření, neudržování a neopravování (nepéče) o takto pořízený majetek. Známe to i z tématu obecních ČOV, na které poté nemají obce doststek prostředků. Říká se tomu udržení projektu, tzv. udržitelnost. Tam je onen zakopaný pes. K tomu se provádí posouzení udržitelnosti, resp. návratnosti vložených financí, spolu s tématem pokrytí nákladů provozu i s tématelm vytvoření dostatečných prostředků na rekonstrukci, modernizaci či obnovu po ukončení životnosti investice. Ovšem každý starosta u dotace tvrdí, že toto je zvažováno, dojednáno i zabezpečenol, protože by ji jinak nedostal. Takže zde je to psí hovínko. A že se dotační orgány nezajímají je dáno zejména tím, že kontrola není prováděna tam, kde jsou chyby zásadní, ale tam, kde jsou chyby marginální, které se nafukují a argumentuje se ve směru pravicového přístupu. Přitom oni starostové prosazující čerpání takových prostředků jsou z vládního tábora a porcují medvědy docela rádi. Tož tak. Nebát se, a nekrást, říkal jeden muž, na kterého se obracejí, a kterým si současně utírají své pozadí.

Turistpropag: 10. ročník mohl být poslední
Jaro začíná 20. března pozdě odpoledne
Může se hodit
Nejčtenější články

Stěhování firmy je citlivá logistická operace

Macka vede Klub českých turistů

Do Českých Budějovic se sjely nejlepší hokejistky na světě

Jaro začíná 20. března pozdě odpoledne

Turistpropag: 10. ročník mohl být poslední
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Velikonoce v hornickém domku | Příbram, muzeum | 7.-20.4. | 20.4. | |
Velikonoce | Česko | 21.4. | ||
Neznámá země | Zlín | 22.-30.4. Cestovatelský festival | 22.4. | |
Flora - veletrh | Olomouc | 24.-27.4. | 24.4. | |
Seniorská olympiáda | Praha, V Rybníčkách | 24.4. | 09:30 | |
COTTM - veletrh | Čína, Peking | 24.-26.4. Cestovní ruch | 24.4. | |
Trentino Film Festival | Itálie, Trento | 25.4.-4.5. Horské filmy | 25.4. | |
Hory a mesto - festival | Bratislava, Devín | 25.4. | 19:00 | |
Zeltschau - výstava stanů | Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht | 25.-27.4. | 25.4. | |
Deň otvorených dverí v železničnom depe | Bratislava, hlavná stanica | Nostalgický vlak | 26.4. |
Diskuse
Накрутка поведенческих Co... | @seomax_nakrutka_pf, 18.4.2025 5:10, 8 příspěvků |
Snow Rider 3D | Bettie J. Fant, 18.4.2025 4:33, 14 příspěvků |
Chip this visible | delta 9 gummies, 18.4.2025 4:12, 6 příspěvků |
Check this out of order | delta 9 gummies, 18.4.2025 2:57, 5 příspěvků |
Smrt | Honza, 17.4.2025 15:49, 12 příspěvků |
Mobilní kasino | miroslavrybar, 17.4.2025 10:15, 12 příspěvků |
Labe | vodák Marek, 17.4.2025 1:00, 1 příspěvek |
Smrt | Horydoly, 16.4.2025 17:45, 12 příspěvků |
Smrt | Linda, 16.4.2025 16:32, 12 příspěvků |
Smrt | Horydoly - Kuba Turek, 16.4.2025 9:52, 12 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Přihlaste se na Zažít měs... | Horydoly , 17.4.2025 2:28 |
Shrnutí lyžařské sezony 2... | Horydoly Open, 16.4.2025 18:28 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 10.4.2025 0:45 |
Jak Bosch eBike Systems s... | Horydoly , 7.4.2025 11:00 |
Špindlerův Mlýn startuje ... | Horydoly , 5.4.2025 0:33 |
Prahou proběhne 16 tisíc ... | Horydoly , 4.4.2025 19:01 |
Veletrhy Ostrava | Horydoly Open, 3.4.2025 21:36 |
Křivoklátské lesy | Horydoly , 2.4.2025 13:29 |