Češi se naučili nakupovat zájezdy s předstihem. Zájem o First Minute dovolené se za pět let zčtyřnásobil
V probíhající sezoně prozatím tuzemští turisté utratili za First Minute dovolené více než 825 milionů korun. U destinací vede dlouhodobě Řecko, poptávka po Egyptě a Turecku naopak zažívala v posledních letech výrazné výkyvy.
Enormní nárůst poptávky po First Minute dovolených je trendem posledních dvou sezon. Už teď je přitom jasné, že i letošní rok bude rekordní. "Prodej First Minute dovolených ještě neskončil, již nyní ale registrujeme téměř 70% navýšení objednávek oproti loňskému roku. V porovnání s rokem 2014 je poté počet osob, které si zakoupili First Minute dovolenou, čtyřnásobný," komentuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je jedničkou v prodeji online zájezdů na českém trhu.
Češi v letošní sezoně prozatím za First Minute dovolené utratili více než 825 milionů korun. Průměrná cena zájezdů se ale za posledních pět let příliš nezměnila. V roce 2014 tak činila 13 070 korun na osobu, v letošní sezoně se prozatím vyšplhala na 13 970 korun na osobu. Výrazné zvýšení poptávky se nicméně podepsalo na cenách zájezdů do nejvyhledávanějších destinací. Ty se za pět let zvedly o 1 339 korun na osobu v případě Řecka, 1 172 korun v případě Bulharska a 2 411 korun v případě Chorvatska.
Seznam oblíbených destinací se při posuzování evropských zemí léty příliš nezměnil. Dlouhodobě nejpopulárnější destinací při nákupu First Minute dovolených je Řecko, mezi další oblíbené země patří Bulharsko, Chorvatsko a Itálie. "Obecně stále platí, že First Minute dovolené nakupují nejčastěji rodiny s dětmi, které ocení možnost detailního naplánování zájezdu s předstihem. Právě tradiční evropské destinace jsou tak pro tuto klientelu nejvhodnější, a to jak díky snadné dostupnosti, tak poskytovaným službám," vysvětluje Michal Tůma z cestovní agentury Invia, jež stále nabízí stovky First Minute zájezdů. Rodiny s dětmi mají dle Tůmy o cestování stále větší zájem. "Zatímco v roce 2014 děti tvořily 19 % z celkového počtu osob nahlášených k First Minute pobytu, letos jich je 23 %."
Výrazné výkyvy poptávky naopak cestovní kanceláře registrovaly v případě Turecka a Egypta. Zatímco v roce 2015 Turecko platilo dokonce za druhou nejvyhledávanější destinaci, v roce 2016 poklesl zájem o zájezdy do této země dokonce šestkrát. "Rok 2016 poznamenalo hned několik neočekávaných událostí, které vznesly otázky o bezpečnosti ve světě. Češi tak byli ostražitější a výběr dovolené odsouvali na poslední chvíli, přičemž se rozhodovali podle aktuální situace v dané zemi," analyzuje Michal Tůma. V posledních letech však obě země zažívají postupný boom. Egypt i Turecko letos dokonce patří do pětice nejvyhledávanějších turistických cílů. Zájem o dovolenou v Turecku je v letošním roce ve srovnání s rokem 2016 prozatím desetinásobně větší, dovolenou v Egyptě pak volilo dokonce čtrnáctkrát více turistů než před dvěma lety.