Česká Kamenice se rozkládá v údolí říčky Kamenice pod zalesněnými kopci Lužických hor, Českého Švýcarska a Českého Středohoří. Má pět tisíc obyvatel.
Město bylo kdysi obehnáno hradbami se čtyřmi bránami, z nichž se dodnes zachovala jižní Zámecká brána s kouskem hradební zdi mezi zámkem a kostelem sv. Jakuba. Severní Kunratická brána byla 1577 stržena povodní, Horní Kamenickošenovská brána byla při rozšiřování města 1605 posunuta o 70 m dále k východu a 1819 kvůli silnici zbořena. Stejný osud postihl 1828 Dolní Děčínskou bránu, která stála v dnešní Dvořákově ulici.
Po roce 1260 založili Markvarticové u křižovatky starých zemských stezek z Litoměřic do Budyšína a z Děčína do Žitavy lánovou ves. Osídlili ji němečtí kolonisté. Roku 1283 povýšil král Václav II. Českou Kamenici na město a udělil Šarfenštejnské panství Janovi z Michalovic. 1380 město získalo právo vést městskou knihu, která se dochovala jako jedna z nejstarších v Čechách. Řídilo se řídila litoměřickým městským právem. Jan III. z Michalovic se zadlužil a 1406 musel většinu Šarfenštejnského panství prodat Hynkovi Berkovi z Dubé. Po jeho smrti 1428 koupil Kamenické panství Zikmund z Varternberka, který je připojil k Děčínu. Jeho synové Jan a Jindřich v pokračovali v nájezdech proti Zhořelci, proto Zhořelečtí 1440 vypálili Českou Kamenici a zničili hrad Fredevald. O 4 roky se útok proti Vartenberkům se stejným výsledkem opakoval. Velké válečné výdaje nakonec 1450 přiměly Jana z Vartenberka k uzavření míru se Šestiměstím.
Vartenberkové zeslábli a 1511 koupil děčínské panství Mikuláš Trčka z Lípy. Už 1515 ho získali míšeňští Salhausenové a v České Kamenici bylo zavedeno protestantské náboženství.
1614 koupil panství Radslav Vchynský ze Vchynic a Tetova (po něm se jmenuje známý Vchynicko-tetovský kanál na Šumavě), po jehož smrti 1619 se panství ujal Vilém Kinský. Ten byl 1634 spolu s Albrechtem z Valdštejna v Chebu zavražděn a o rok později převzal Kamenicko Jan Oktavián z chlumecké větve rodu Kinských. 1672 se město stalo čistě katolickým. Přívrženci Lutherova učení museli z Čech odejít, většinou do Saska nebo Lužice. Kinským patřila Česká Kamenice do správní reformy 1850.
Rozvoji průmyslu pomohla od 1869 železnice z Děčína do Varnsdorfu. 1886 byl zahájen provoz na odbočné dráze z České Kamenice do Kamenického Šenova a 1903 na místní dráze přes Mistrovice do České Lípy.