Nicnedělání na jachtě
Jak přijít ke kapitánskému průkazu se dozvíte na Yachting.cz, nebo Euromarina.cz. Možností je více.
Náš známý absolvoval teoretický víkendový kurs v Praze, a pak praktickou část na lodi v Chorvatsku čímž získáte průkaz omezený na Chorvatské výsostné vody. Dle zkušeností vyžadují Chorvati méně znalostí (za to více peněz - cca 120 E poplatek), než je třeba k získání průkazu MDČR vydávaného českým státem, který se ale musí pravidelně obnovovat.
Chorvati mají vůbec vše, týkající se charterových pronájmů lodí po finanční stránce dobře obhospodařeno tak, aby jim to přinášelo slušný zisk.
Případní zájemci o plavbu si musí uvědomit, že na lodi se moc aktivity neužije. Většina lodí je 10-12 metrů dlouhá a dlouhé procházky tedy nepřipadají do úvahy. Také po málo obydlených ostrůvcích je chůze velice problematická. Pod půl metru vysokou trávou se skrývají ostré kameny a bez cesty daleko nedojdete. Na mnoha místech rostou na husto pichlavé keře a ujít v tomto terénu byť jen padesát metrů je zhola nemožné. Na větších ostrůvcích pak zpravidla vede cesta jen z jednoho konce k druhému.
S sebou lze doporučit společenské hry, knihy apod., činnost přes den je totiž trochu monotónní. Buď se jede na plachty, nebo chvílemi na motor, buď se koupete, u břehu šnorchlujete, ležíte na palubě a opalujete se, nebo se věnujete stravování, doplňování tekutin a společenské konverzaci.
Souhrn těchto činností vám za týden plavby přinese dokonalý odpočinek, ovšem má i druhou stránku věci, že příští týden budete v práci ze všech činností náležitě unaveni. Pokud nemá nikdo z vás kapitánské oprávnění, musíte se smířit s cizím člověkem na palubě.
S nadsázkou lze říci, že týdenní pobyt na jachtě (dle druhu lodi a období) vyjde na přibližně stejný peníz jako týdenní pobyt na břehu v hotelu, ovšem s tím rozdílem, že v prvním případě se díváte na neustále se měnící scenérii, kdežto na břehu se už třetí den můžete ukousat nudou. Záleží ovšem také na tom, jestli zakotvíte každý večer ve městě, což s sebou přináší přístavní poplatky, nebo nepohrdnete klidnou zátokou.
Existuje mnoho charterových společností které Vám pronajmou plachetnice i motorové lodě, které jsou sice rychlejší, ale u plachetnice si můžete užívat ticha a relaxovat u zajímavějšího řízení lodě. Výhoda takové dovolené je svoboda pohybu, záleží jen na vás, jak si naplánujete plavbu. Koupání v jinak nepřístupných osamělých zátokách má také něco do sebe. Dále na moři je voda čistší, než u pobřeží. Jen musíte dávat pozor, abyste se nezačali koupat uprostřed odpadků vypouštěných z právě projíždějícího trajektu. Poodbné nebezpečí hrozí koupajícím se při použití WC na lodi, protože vše samozřejmě končí v moři.
Loď má většinou ve standardní výbavě WC, sprchu na palubě, ledničku, plynový sporák a troubu. Za příplatek lze zapůjčit různé další vybavení, pokud již není ve výbavě jako GPS, přívěsný motor pro záchranný člun, surf apod. Loď lze zapůjčit samozřejmě nejen v Chorvatsku, ale také například v Itálii a Řecku apod.
"Odjezd za čtrnáct dní a kapitán je známý mé přítelkyně," vyrušil mě z úvah kamarád.
Převezmeme loď
Z Česka odjíždíme začátkem června v pátek večer po osvědčené trase Brno, Vídeň, Maribor, Karlovac, Šibeník a v sobotu ráno přijíždíme do Primoštejnu. S počasím to nevypadá moc dobře, poslední týden byla jedna bouřka za druhou a teplota moře i vzduchu je hodně pod dlouhodobým normálem.
Do převzetí lodi v maríně máme ještě fůru času a tak bloncáme v bundách probouzejícím se městečkem, které teprve čeká na každoroční turistický nával. V poledne voláme do loděnice a zjišťujeme, že původně domluvený čas předání se protáhne o další čtyři hodiny.
Ještě uvažujeme, jestli auto necháme celý týden v loděnici, nebo někde v městečku a nakonec se rozhodujeme pro druhou variantu. Konečně je čas odjezdu do přístavu a pak kontrola a převzetí lodi.
Menší než jsme čekali
Plachetnice je sice o dost menší, než si člověk představoval, a také trošku starší, ale pro nás, zbytečnému komfortu zatím neuvyklé, dostatečně komfortní. Posloucháme instruktáž pronajímatelů, co, kde, jak a kam se podívat a už se vidíme na širém moři. Ještě zbývá zaplatit chorvatské vzdušné po třiceti eurech na hlavu.
Konečně vyplouváme, moře je trochu rozbouřené a tak se nám po chvíli začíná dělat nevolno. Na tuto skutečnost jsme byli předem upozorněni a byla nám doporučena konzumace alkoholu v množství větším, nežli malém.
Alkoholová metoda má výhodu, že se nemusí chodit zbytečně do lékárny a taky je o dost zdravější než polykání prášků na uklidnění. Základem je být nahoře na palubě, kde je svěží vzdoušek a kývání lodi je méně znatelné, než ve vyhřátém podpalubí. Jsou i jiné způsoby, můžete například nevolnost zaspat - když je vám špatně, lehnete si, usnete a za hodinku jste jako rybička.
Stále dostáváme instrukce
Před příjezdem na ostrov Žirje, jsme všichni přímo uneseni nádhernou scenérií západu slunce. Před přistáním u malého mola dostáváme od kapitána instrukce co a jak, abychom nezpůsobili fyzickou újmu lodi a následně pak sobě finanční.
Menší instruktáže dostáváme v průběhu celé plavby a tak záhy víme, jak vytáhnout a refovat hlavní plachtu genu, jak používat hlavní a pomocnou kotvu, jak řídit loď na vítr, používat palubní WC tak, aby nikdo nepřišel k úhoně, a spoustu dalších užitečných věcí.
Azuro na celý týden
Ráno je pod mrakem a fouká studený vítr. Koupeme se, ale voda je jako led, stačí pár temp a rychle ven. Plavba pokračuje mezi ostrovy Kornatem a Žutem. Odpoledne pak na obloze vidíme kovadlinu bouřkového mraku nad pevninou a jasně rozpoznatelné proudy dešťové vody padající k zemi, které nás postupně začínají dohánět.
Už to začíná vypadat mizerně, ale na poslední chvíli se dešťové mraky rozpouští, na nás ani nekápne a už vykukuje sluníčko. Ráno je nádherné azzzurrrro a slunce přichází po zbytek dovolené ke slovu.
Zastavujeme na ostrově Dugi Otok, kde si pro zpestření cesty prohlížíme opuštěný námořní bunkr, a nedaleko kotvíme na noc. Probouzíme se opět do nádherného dne jakoby vystřiženého z katalogu cestovních kanceláří. Pokračujeme v plavbě kolem ostrovů Molat, Ist, Škarda a Premuda. Máme dobrý vítr, plujeme svižně. Občas zastavíme na koupání, nebo se necháme táhnout na laně za lodí, na práci toho moc nemáme.
Večer kotvíme v přístavu Mali Lošinj na ostrově Lošinj. Doplňujeme vodu do nádrží v lodi pro sprchování a splachování a do kanystrů na vaření. Vyrážíme do městečka navštívit zdejší restaurace, za kulturou, protáhnout se a trochu si povyrazit.
Námořní turistika od ostrova k ostrovu
Ráno je opět úchvatné, a tak jen popojedeme na vedlejší ostrov Susak, kde je bezvadná písková pláž. Ostrov je velmi populární cíl pro jednodenní výlety z Malého i Velkého Lošinje, neboť je to jediný písečný ostrov na celém východním Jadranu. Na spodní vápencové desce se po staletí ukládaly písečné nánosy, a to až do dnešní výše dosahující stovku metrů.
Po koupání plujeme jižně a k večeru pozorujeme vrak italské nákladní lodi. Spíme v zátoce Sakarun na západní straně ostrova Dugi Otok. Další den se oddáváme všem příjemným radovánkám, jenž plavba lodí s sebou přináší: plachtění, koupání, nicnedělání a opalování.
Odpoledne pozorujeme scenérii mezi ostrovy Kornatem a Levrnakou, kde je zřícenina Toreta ze 6. století. Kousek dál na ostrově Mana vidíme filmové kulisy z nějakého filmu o pirátech. Večer navštěvujeme příjemnou jachtařskou hospůdku na jednom z ostrovů.
Zbývající dva dny, které se nám rychle krátí, se pomalu vracíme k Primoštejnu, kde po závěrečném úklidu předáváme loď a dostáváme zpět vratnou kauci.
Užitečné odkazy
http://www.holidays-yacht.cz/cenik_ncp.htm
http://www.spspraha.cz - státní plavební správa
http://www.chorvatsko.cz/aktual/cenyjacht06.html - poplatky za povolení k plavbě (u charterových lodí vyřizuje kapitanát), přístavní poplatky
http://www.chorvatsko.cz/tema/jachting1.html - všeobecné informace
http://www.lode.cz/re/clanek.php?rub=10&ID=824 – ke kapitánským průkazům
Diskuse
Diskuze k článku
Hranice mezi Evropou a Asií
Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí
Může se hodit
Nejčtenější články
Emirates a organizace Donkey Sanctuary se spojily proti krutému obchodu s oslími kůžemi
Top Reasons to Add Everest Base Camp Trek to Your Bucket List
Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí
Hranice mezi Evropou a Asií
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Snow Film Fest | Česko | 25.10.-31.12. | 31.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Maroko - diashow | Kralupy nad Vltavou, knihovna | Přednáší David Hainall | 6.1. | 17:30 |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Mongolsko - diashow | Heřmanův Městec, kino | Přednáší David Hainall | 16.1. | 18:00 |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. |
Diskuse
резюме девушки на работу | Thomastains, 22.12.2024 13:15, 14 příspěvků |
Juke-joint into the count... | GregoryFus, 22.12.2024 13:10, 1 příspěvek |
INU | Honza, 22.12.2024 10:16, 3 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 3 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 3 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |