Čeští úředníci zažili cyklistickou dopravu v Německu

Čeští úředníci zažili cyklistickou dopravu v Německu
Berlín na kole.
Autor snímku Jitka Vrtalová
SDÍLEJ:

Německé plánování cyklistické dopravy prozkoumaly čtyři desítky zástupců českých měst. Úředníci si mimo jiné vyzkoušeli jízdu na městském kole v hustém provozu. Pro některé z nich to byla první zkušenost tohoto druhu.

Čeští úředníci zažili cyklistickou dopravu v Německu
Berlín na kole.
Autor snímku Radka Žáková

Dopravní opatření, která pomáhají cyklistům, by se tak mohla objevit také v Česku.

Exkurzi do německých měst Drážďany, Lipsko a Berlín zorganizovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Technickou univerzitou v Drážďanech.

Němci také stavěli ulice jenom pro auta

"Německo patří mezi evropské země, které cíleně podporují cyklistickou dopravu a které pro nás může být velkou inspirací,“ řekl k tomu Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, který pracuje zároveň jako národní cyklokoordinátor.

Všechna tři německá města mají za sebou éru komunismu a před dvaceti lety v nich byly srovnatelné podmínky jako v českých městech. Zatímco dnes jsou v Drážďanech, Lipsku či Berlíně dopravní řešení přátelská k cyklistům, v našich českých městech za skutečnou podporou pokulháváme.

"V Česku se můžete vyvarovat chyb, které jsme dělali v minulosti my," říká Gerd-Axel Ahrens z Technické univerzity v Drážďanech.

Lipsko na kole.

V bývalém západním Německu až do 70. let minulého století budování dopravy ve městech upřednostňovalo automobilovou dopravu. "V mnoha městech západního Německa zrušili tramvajové tratě, protože podle představitelů těchto měst byly na překážku rostoucímu počtu automobilů," uvádí Gerd-Axel Ahrens příklad tohoto přístupu. "Na konci sedmdesátých let jsme však zjistili, že nemůžeme dál a dál rozšiřovat koridory pro automobilovou dopravu, stejně jako nemůžeme přidávat další a další parkovací místa, aniž bychom ničili naše města. Sami lidé si uvědomili, že příliš mnoho času ztratí v dopravních zácpách."

Poté, co se v 70. letech stala situace neudržitelnou, začali Němci podporovat veřejnou dopravu a investovat do podpory jízdních kol a pěší dopravy. Přes zavedená opatření však byla osobní motorová doprava na vzestupu, a to až do začátku devadesátých let v západním Německu a do konce devadesátých let v Německu východním. Od té doby už objem dopravy na městských silnicích neroste, po roce 2003 došlo dokonce k obrácení trendu.

Český úředník a politik na kole nejezdí

Auta se používají stále méně a v německých městech přibývá domácností, které nevlastní žádné auto. Příkladem je hlavní město Berlín, ve kterém 46 % domácností nevlastní osobní automobil. Berlíňany k tomu nevedou zdaleka jen ekonomické důvody. Cesta veřejnou dopravou v kombinaci s chůzí či jízdou na kole je v tomto velkoměstě totiž často mnohem rychlejší a navíc eliminuje problémy s hledáním místa k zaparkování.

Přečtěte si reportáž: City-biker in Leipzig

Kromě odborných přednášek čeští úředníci vyzkoušeli na vlastní kůži jízdu na kole v ulicích Drážďan, Lipska a Berlína. "Jezdit v takovém městském provozu byla pro mě nová zkušenost," řekl starosta města Vítkova Pavel Smolka.

Na celkovém pocitu bezpečí a pohody při jízdě se podílejí jak technická opatření, tak i chování německých řidičů. "Řidiči jsou mnohem tolerantnější k cyklistům. Pokud to mám srovnat, u nás stále nejsou cyklisté bráni jako součást silničního provozu," doplnil Pavel Smolka, který byl podle vlastních slov překvapen tím, jak dobře se po německých městech na kole jezdí.

Není to drahé, není to složité. Tak co nám brání?

Zástupci českých měst se zajímali především o konkrétní dopravní opatření a také o německé normy a zákony. Řada z nich už přemýšlí, jak jednotlivá opatření zavádět ve svých městech. "Máme u nás například ulici, kde by už dnes bylo logické zavést preferenci cyklistů," řekl Leszek Gryga, cyklokoordinátor severomoravského Třince.

Inspiraci tu ale našla také města, kde má cyklistická doprava tradici. Příkladem mohou být východočeské Pardubice. "Už jsme vytipovali asi pět řešení, která by se hodila pro naše město, známe už i konkrétní místa vhodná pro jejich umístění," řekl Jiří Hájek, starosta pátého pardubického obvodu. V Pardubicích by rádi otestovali například odbočovací pruhy, předsunuté stání pro cyklisty v křižovatkách či zvýšení bezpečnosti odsazením cyklopruhu od parkujících aut.

Podle městského cyklokoordinátora Vojtěcha Jirsy nemusí být tyto úpravy finančně náročné a lze je proto zavést rychle. "Často jsou to velmi levná řešení, která jsou pouze o organizačních změnách, někdy jen stačí myslet na cyklisty s dostatečným předstihem," potvrdil Jirsa.

Hlavní problémy, se kterými se česká města setkávají, způsobuje zastaralá legislativa. "Když se snažíme realizovat nějaká dopravní opatření pro cyklisty, máme často problémy s českými normami. Například pokud bychom chtěli schválit průjezd cyklistů křižovatkou, byl by to obrovský problém," uvedla Ivana Kverková z Tábora, která sama jezdí do práce na kole nejméně dvakrát týdně.

Podle ní by mohlo pomoci také metodické zastřešení na celostátní úrovni. Doslova kuchařku pro vedení měst a obcí, která by ukazovala typizovaná řešení, by podle vlastních slov ocenil také Antonín Lízner, starosta severočeské obce Příšovice a člen předsednictva svazu měst a obcí. "

Čtěte dále: Chlapce zajel náklaďák v cyklopruhu

„Peněz je málo a bude jich ještě méně. Města a obce budou muset hledat levná řešení a proto se již dnes vyplatí myslet na úspornou dopravu a na jednoduchá a zároveň promyšlená řešení," shrnul Lízner výstupy exkurze.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Hradec

Mě teda přijde docela normální jezdit ve městě u nás na kole. Primátorovi ale asi ne

  • Autor Nobody
  • Datum a čas 1.8.2012 11:03
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Bosch ABS eBike - protiblokovací system pro elektrokola

Bosch ABS eBike - protiblokovací system pro elektrokola

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Protiblokovací funkce a ovládání zdvihu zadního kola zvyšují bezpečnost na drsném a sypkém nebo kluzkém povrchu při jízdě na elektrokole. Bosch proto vyvinul malou a lehkou řídicí jednotku ABS eBike s minimalistickým designem.... celý článek

Cyklonovinky 2025

Lednicko-valtický areál

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Hostivařská přehrada 2025

Hostivařská přehrada 2025

Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Letní vstupné 150 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není
Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Cyklomaratony pro každé kolo 2025

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
TEST Boll Nomad 24+6

TEST Boll Nomad 24+6

BLUES NA CESTU POSLEDNÍ Toto tvrdí výrobce o batohu Boll Nomad: "Víceúčelový sportovní batoh s propracovaným designem, konstruovaný se zaměřením na cyklistiku a turistiku, kde je zapotřebí stabilita na zádech a vysoké odvětrání zad." Po
Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými  talenty

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

S celou řadou změn, ale stále s nejvyššími ambicemi vstupuje do nové cyklistické sezony tým Elkov Kasper. Nejlepší český tým posledních let, který zásluhou Tomáše Přidala vloni po roční pauze znovu ovládl
UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Mezinárodní cyklistická unie a mediální společnost Warner Bros. Discovery oznámily ukončení dráhové soutěže UCI Track Champions League. Rok 2024 byl jejím posledním ročníkem, v roce 2026 na něj naváže nově koncipovaný UCI

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Neznámá země Zlín 22.-30.4. Cestovatelský festival 22.4.
Flora - veletrh Olomouc 24.-27.4. 24.4.
COTTM - veletrh Čína, Peking 24.-26.4. Cestovní ruch 24.4.
Trentino Film Festival Itálie, Trento 25.4.-4.5. Horské filmy 25.4.
Zeltschau - výstava stanů Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht 25.-27.4. 25.4.
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 26.-27.4. 26.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 26.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 26.-27.4. Alternativní cyklistika 26.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 26.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 28.4.-1.5. 28.4.

Diskuse

Report register this visible delta 9 gummies, 22.4.2025 4:35, 1 příspěvek
kra at VincentDiz, 22.4.2025 4:34, 14 příspěvků
Trump’s former Commerce S... DavidPORSE, 22.4.2025 3:32, 2 příspěvky
Check this for all to see delta 9 gummies, 22.4.2025 3:05, 1 příspěvek
https kra17 cc BobbyDiz, 22.4.2025 2:41, 2 příspěvky
kra30 at Michaelsnuct, 22.4.2025 2:02, 14 příspěvků
Check this visible delta 9 gummies, 22.4.2025 2:01, 1 příspěvek
Smrt - upřesnění Horydoly - Kuba Turek, 20.4.2025 22:37, 16 příspěvků
Online a okamžitá nebanko... PAVEL ROBERT, 20.4.2025 14:14, 2 příspěvky
Inu Honza, 19.4.2025 23:15, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Trhy na Mariánském náměst... Horydoly , 19.4.2025 2:52
Velikonoční speciály potě... Horydoly , 19.4.2025 2:49
Velikonoce v jižních Čechách Horydoly , 19.4.2025 2:44
Přihlaste se na Zažít měs... Horydoly , 17.4.2025 2:28
Shrnutí lyžařské sezony 2... Horydoly Open, 16.4.2025 18:28
Re: Pražský veletržní areál Horydoly , 10.4.2025 0:45
Jak Bosch eBike Systems s... Horydoly , 7.4.2025 11:00
Špindlerův Mlýn startuje ... Horydoly , 5.4.2025 0:33