"Kdybychom zavřeli pro auta náměstí Bratří Synků, lidi nás sežerou," prohlásil před pár lety pod slibem anonymity čelný představitel Prahy 4. "Víme, že zklidnění dopravy je nutné, ale nebudeme si přece pod sebou podřezávat větev."
Tak myslí ti, kteří se právě hladově derou nahoru. Po nás potopa.
Každý den na kole
Jenže legendární vítěz Tour de France Lance Amstrong ví, o čem mluví. Jinak by se s ním nebavil nejmocnější muž planety George Bush, nejbohatší filantrop Bill Gates ani šéfové amerického města Austin, kde bydlí a pracuje.
"Jestli jezdíte na kole po městě, jste pro nás stejně důležití jako mistr republiky v silniční cyklistice," řekl Amstrong pro místní deník Austin American Statesmen.
Míří tím ke každodennímu používání kola jako dopravního prostředku.
Potřebujeme průjezdné cyklostezky
Zatímco v Česku je cyklistika jako rekreační sport víceméně podporována, cyklistickou dopravu uznává jen pár radnic v celé zemi. Jak je možné, že v Pardubicích, Hradci Králové nebo třeba Znojmě se jezdí do práce i po nákupech na kole, ale v Praze nebo Plzni téměř vůbec?
"Cyklistická infrastruktura se v Praze staví jen tam, kde politici nenarážejí na překážky," míní organizátor každoměsíčních manifestačních cyklojízd přes pražské centrum Michal Křivohlávek.
"Hlavní překážkou je, že se musí prostor pro auta a kola přerozdělit. Je nutné především zredukovat parkovací místa. Je potřeba, aby byly cyklostezky skrze město průjezdné. Do toho se politikům vůbec nechce."
Bém nesplnil slib nejen u chobotnice
Pražský primátor Pavel Bém (ODS) prohlásil do kamery České televize v roce 2006 během Evropského dne bez aut: "Předpokládám, že během roku 2007 se čas od času odvážíme o víkendech na sobotu a na neděli Smetanovo nábřeží uzavřít a v těch hezkých letních, jarních dnech nechat otevřeno pouze a jenom pro pěší, pro cyklisty samozřejmě a také pro tramvaje. Je to dnes krásné korzo, Praha najednou žije, je vidět, že to prostě lze."
Nikdy svůj slib nesplnil.
Auta v Praze chceme, cyklisty ne
Bémův radní Radovan Šteiner (ODS) je daleko průhlednější. "Při zohledňování požadavků na zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu je třeba si uvědomit, že vstřícnost k jejich realizaci neznamená, že integrace cyklistické dopravy bude probíhat na úkor ostatních účastníků silničního provozu," napsal ve svém posledním dopise představitelům iniciativy Automat, kteří ho žádali o vysvětlení, proč se při rekonstrukcích ulic a křižovatek nepřihlíží také k cyklistické dopravě.
Jinak řečeno – auta omezovat nebudeme, cyklisté jsou nám ukradení.