Cyklistika ve městě politiky nezajímá

Cyklistika ve městě politiky nezajímá
SDÍLEJ:
\"Musíme podporovat městskou cyklistiku,\" prohlásil Lance Amstrong. \"Kdo to je? Co nám mluví do našich věcí?\" pomyslí si mnohý tuzemský regionální politik. Nejen pomyslí, ale také se podle toho zařídí. Nechá cyklistické záležitosti plavat.

"Kdybychom zavřeli pro auta náměstí Bratří Synků, lidi nás sežerou," prohlásil před pár lety pod slibem anonymity čelný představitel Prahy 4. "Víme, že zklidnění dopravy je nutné, ale nebudeme si přece pod sebou podřezávat větev."

Tak myslí ti, kteří se právě hladově derou nahoru. Po nás potopa.

Každý den na kole

Jenže legendární vítěz Tour de France Lance Amstrong ví, o čem mluví. Jinak by se s ním nebavil nejmocnější muž planety George Bush, nejbohatší filantrop Bill Gates ani šéfové amerického města Austin, kde bydlí a pracuje.

"Jestli jezdíte na kole po městě, jste pro nás stejně důležití jako mistr republiky v silniční cyklistice," řekl Amstrong pro místní deník Austin American Statesmen.

Míří tím ke každodennímu používání kola jako dopravního prostředku.

Potřebujeme průjezdné cyklostezky

Zatímco v Česku je cyklistika jako rekreační sport víceméně podporována, cyklistickou dopravu uznává jen pár radnic v celé zemi. Jak je možné, že v Pardubicích, Hradci Králové nebo třeba Znojmě se jezdí do práce i po nákupech na kole, ale v Praze nebo Plzni téměř vůbec?

"Cyklistická infrastruktura se v Praze staví jen tam, kde politici nenarážejí na překážky," míní organizátor každoměsíčních manifestačních cyklojízd přes pražské centrum Michal Křivohlávek.

"Hlavní překážkou je, že se musí prostor pro auta a kola přerozdělit. Je nutné především zredukovat parkovací místa. Je potřeba, aby byly cyklostezky skrze město průjezdné. Do toho se politikům vůbec nechce."

Bém nesplnil slib nejen u chobotnice

Pražský primátor Pavel Bém (ODS) prohlásil do kamery České televize v roce 2006 během Evropského dne bez aut: "Předpokládám, že během roku 2007 se čas od času odvážíme o víkendech na sobotu a na neděli Smetanovo nábřeží uzavřít a v těch hezkých letních, jarních dnech nechat otevřeno pouze a jenom pro pěší, pro cyklisty samozřejmě a také pro tramvaje. Je to dnes krásné korzo, Praha najednou žije, je vidět, že to prostě lze."

Nikdy svůj slib nesplnil.

Auta v Praze chceme, cyklisty ne

Bémův radní Radovan Šteiner (ODS) je daleko průhlednější. "Při zohledňování požadavků na zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu je třeba si uvědomit, že vstřícnost k jejich realizaci neznamená, že integrace cyklistické dopravy bude probíhat na úkor ostatních účastníků silničního provozu," napsal ve svém posledním dopise představitelům iniciativy Automat, kteří ho žádali o vysvětlení, proč se při rekonstrukcích ulic a křižovatek nepřihlíží také k cyklistické dopravě.

Jinak řečeno – auta omezovat nebudeme, cyklisté jsou nám ukradení.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Oddělené pruhy
Chce to oddělené pruhy. Cyklopruh by měl být oddělen fyzicky oddělen od toho pro plechové krabicky.. nejlépe jiná úroveň. třeba ve výši chodníku. Automobilisti jsou prostě bezohlední.
  • Autor Tom
  • Datum a čas 29.11.2008 22:15
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Na co cyklostezky?
No tak se umej, milý Karle, milý Karle, no tak se umej, milý Karle, uméééj! ;)
  • Autor Cyklopéro
  • Datum a čas 10.9.2008 17:41
Reaguj
Re: Re: Re: Na co cyklostezky?
Dobrý den, Karle.Máte pravdu, že nutnost zodpovědnosti, ohleduplnosti a slušnosti je nutná na obou stranách - na straně řidiče i cyklisty.Já do práce najezdím za každého počasí (kromě náledí a sněhových plískanic), jak jsme již psal, kolem 300km týdně a za rok včetně nějakých těch víkendových vyjížděk to dělá 15000 - 20000km (jakkterý rok) a tak Vám opravdu nepíše člověk, který neví, o čem mluví.Mám, samozřejmě, obrovskou výhodu v tom, že mám v zaměstnání k dispozici sprchu. Bez toho by to vůbec nešlo. Ale tohle už je věc, kterou si musí vyřešit v každém případě každý cyklista sám. To je mimo povinnosti a možnosti všech radnic.Naopak hodně by mně, i stovkám cyklistů, usnadnilo život, kdybych při jízdě po městě měl, stejně jako je to v mnoha vyspělých civilizovaných zemích, k dispozici pruh pro cyklisty. Co se týká cyklostezek mimo město, využívám je jen dle potřeby. Vzhledem k tomu, že jsem spíš biker, spíše mě zajímají lesní a polní cesty a pěšiny nebo turistické stezky apod. Taky mi na pár oblíbených cestiček už hodili asfaltku. Nic moc, v tom s Vámi souhlasím.Ale tady ten článek se týkal cyklostezek přímo ve městech. Nebo alespoň má reakce na něj.Jinak mohu říci, že bych nepohrdnul nějakou cyklostezkou mezi Prahou a Kladnem, kudy by nedrandily kamiony. Snad to vyřeší (aspoň částečně) otevření nové dálnice. Ale to už jsem trochu někde jinde.Jinak Vám přeji hodně kilometrů bez nehod. Ono při jízdě na kole je celkem dost pravděpodobné, že by ta příští mohla být poslední.
Reaguj
Re: Re: Na co cyklostezky?
V prispevku jsem psal, ze je-li pekne, jezdim do prace temer vyhradne na kole. Za tyden to dela neco malo prez 100 km. Rocne na kole najezdim cca 3000 - 4000 km, z toho tak 1200 na bajku, zbytek silnicka. Nebezpecne mi to neprijde. To, ze me obcas objizdi kamion s odstupem 50 cm neni sice prilis prijemne, ale jinak to nejde. Muzu volit cestu po mene frekventovanych silnickach ale je o cca 8 km delsi. Ohleduplnost je potrebna jak ze strany ridicu, tak ze strany cyklistu. Coz znamena, jedu-li jako cyklista, jedu u kraje vozovky a neklickuju. Me taky jako ridice nastve pitomec na kole, ktery jede prostredkem silnice a nemuzu ho objet, pritom kdyby jel u kraje, vesli bychom se tam oba. Stejne tak mi vadi, kdyz jezdi cyklisti neosvetleni. Blikacka stoji par korun, vazi par gramu. Dobra je i reflexni vesta. Protoze jsem sam i ridic, snazim se jako cyklista chovat tak, abych ostatni ridice omezoval co nejmene a vetsinou se pak ke me chovaji ohleduplne.Ta sprcha je dulezita, pokud pracujete v kancelari a jste ve styku s lidmi. Zapachajici a spinavy kolega v kancelari neni pro nikoho moc prijemny.Cyklostezky jsou sice hezka vec, pokud vedou tak kam jedete. Ale! Nejsem rad, kdyz mi v ramci budovani cyklostezky vyliji asfaltem moji oblibenou lesni cesticku. A na asfaltovych cyklostezkach se pohybuji bruslari a maminky s kocarky, tak ze mnohdy volim radeji silnici, protoze je to rychlejsi. Pokud pouzivam kolo jako dopravni prostredek, potrebuju se z mista A do mista B dostat rychle.
  • Autor Karel
  • Datum a čas 10.9.2008 12:24
Reaguj
Re: Re: Na co cyklostezky?
Lidi se do prace dopravit musi a kolo se da realne vyuzit pro dopravu cca do 20-ti, v rovinatem terenu 30-ti kilometru, nejsi li Amstrong. A jeste ne celorocne. Prevoz veci je obtizny. Proto to bez aut nejde. V praci nemuzu byt spinavy a zpoceny.
  • Autor Karel
  • Datum a čas 10.9.2008 12:01
Reaguj
Re: Na co cyklostezky?
Nezlobte se, Karle, ale jste zjevně opravdu rekreační cyklista, který má kolo jen jako poslední možnou alternativu dopravy. Bohužel, mám pro Vás špatnou zprávu: nemyslím si, že by města začala budovat sprchy pro cyklisty, i když je pravda, že nějaká "hlídaná parkoviště" nebo spíš "úschovny" kol by nebyly vůbec od věci. Ale tím prvním, co by mělo rozhodně vzniknout je síť bezpečných městských cyklostezek.Dojíždím téměř denně do práce na kole. Najedu takto 4x-5x týdně 60km. Jakožto cyklista si připadám ve velké nevýhodě a díky tomu dosáhnu cíle leckdy pořádně "vybátej". Drtivá většina řidičů, kteří mě předjíždí, nedá ani ten "pitomej" blinkr (to včetně policejních aut) a najde se také pár antimyslitelů, kteří mě míjí ve vzdálenosti 10cm od řídítek.Nedivím se lidem, že o takovéto zkušenosti z kola nestojí a raději se do zaměstnání dopravují motorovýmí prostředky.A právě v mnoha případech je to přesně o tom: ve městě na kole jde o život! Dokud nebude ve městech pro cyklisty bezpečno, nebudou lidé tento druh dopravy využívat. Sprcha v zaměstnání je důležitá, ale je to až druhořadý problém a každý si jej musí vyřešit sám.Proto zcela podporuji snahy o síť cyklostezek. Jako občan ČR platím státu daně a chci, aby se z nich nestavěly jen dálnice a neplatily prohrané soudy, ale aby pár peněz ukáplo také na tento účel.Nejsem žádný ekologický aktivista, ale stejně si myslím, že omezení aut je investice do budoucnosti. A navíc do velmi blízké budoucnosti!
Reaguj
Re: Na co cyklostezky?
Sám jsi arogantní! Mně třeba zase vadí, že mi tu každý ráno automobilisti kazej vzduch. Co sem taháš sprchy a počasí?! Má ti magistrát nechat svítit sluníčko celej den a celou noc? A na každý křižovatce postavit sprchy? H***o! Úplně normální cyklostezky by to chtělo!
  • Autor Cyklopéro
  • Datum a čas 8.9.2008 19:23
Reaguj
Na co cyklostezky?
Cyklostezky nejsou hlavnim problemem pro cyklodopravu v Praze. Silnice a chodniky se daji pouzit uplne bez problemu. V tom velky problem nevidim. Horsi je to, ze nemam odvahu nechat kolo nekde stat. Bohuzel se obavam, ze bych ho tam uz nemusel najit, nebo alespon ne kompletni. Tak to je prvni vada na krase cyklodopravy po Praze. Druha je pocasi. Pokud jedu nekam v desti ci zimnim marastu, musim mit moznost se prevlict, pripadne i osprchovat. A to je druhy kamen urazu. Tak ze cyklodoprava po Praze je spis utopie a zalezitost pro par nadsencu za hezkeho pocasi, nez realna moznost dopravy. Osobne do prace za hezkeho pocasi jezdim temer vyhradne na kole, ale kolo muzu nechat v kancelari. Za deste nejezdim, protoze spinave kolo do kanclu vzit nemuzu a navic, sam bych potreboval sprchu. Ovsem pokud jedu treba plavat, jedu radeji MHD. Nechat stat kolo napriklad v Podoli pred plavecakem fakt odvahu nemam. Tak tolik muj nazor na cyklodopravu v Praze. A co se tyka cyklojizd po Praze, jednoznacne je odsuzuju. Takovyto zpusob blokovani uz tak huste prazske dopravy povazuju za trestuhodny a velice arogantni.
  • Autor Karel
  • Datum a čas 8.9.2008 18:09
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Bosch ABS eBike - protiblokovací system pro elektrokola

Bosch ABS eBike - protiblokovací system pro elektrokola

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Protiblokovací funkce a ovládání zdvihu zadního kola zvyšují bezpečnost na drsném a sypkém nebo kluzkém povrchu při jízdě na elektrokole. Bosch proto vyvinul malou a lehkou řídicí jednotku ABS eBike s minimalistickým designem.... celý článek

Cyklonovinky 2025

Lednicko-valtický areál

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Cyklomaratony pro každé kolo 2025

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými  talenty

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

S celou řadou změn, ale stále s nejvyššími ambicemi vstupuje do nové cyklistické sezony tým Elkov Kasper. Nejlepší český tým posledních let, který zásluhou Tomáše Přidala vloni po roční pauze znovu ovládl
UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Mezinárodní cyklistická unie a mediální společnost Warner Bros. Discovery oznámily ukončení dráhové soutěže UCI Track Champions League. Rok 2024 byl jejím posledním ročníkem, v roce 2026 na něj naváže nově koncipovaný UCI
Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Projeďte se na kole podél bývalé Berlínské zdi, kterou postavili komunisté, aby oddělili východní Němce od svobodného Západního Berlína.
Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Dnes byla v rámci veletrhu For Bikes ustanovena národní pracovní skupina Cykloturistika v Česku. Jejím hlavním cílem je rozvinout cykloturistickou nabídku Česka tak, aby se zařadilo mezi nejvýznamnější cyklodestinace Evropy jako jsou Rakousko

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 10.-13.4. 10.4.
Čištění Ohře Ohře 11.-13.4. 11.4.
Chřibská 50 - cyklomaraton Kroměříž, Výstaviště Horská kola 12.4.
Svätojurský cyklomaraton Svätý Jur Horská kola 12.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 12.-13.4. 12.4.
Iprima Cup - cyklomaraton Hradec Králové Horská kola 12.4.
Pohár Plzeňského kraje XCO Ejpovice Horská kola 13.4.
Král Záhoria - cyklomaraton Skalica Horská kola 19.4.
Pohár Plzeňského kraje XCO Město Touškov Horská kola 20.4.
Velikonoce Česko 21.4.

Diskuse

Retirees 'stunned' as mar... MichaelBlady, 10.4.2025 13:42, 1 příspěvek
Здесь представлены слоты ... вавада зеркало, 10.4.2025 13:00, 4 příspěvky
Chip this out of order Jamespauff, 10.4.2025 12:03, 1 příspěvek
CHS Horydoly, 10.4.2025 9:51, 3 příspěvky
CHS Matej Albert Fisar, 10.4.2025 0:32, 3 příspěvky
Proboha . . . . Honza, 9.4.2025 11:01, 51 příspěvků
Proboha . . . . Proc?, 9.4.2025 9:41, 51 příspěvků
Jestli se nepletu . . . . . Horydoly - Andrea Černá, 9.4.2025 1:03, 2 příspěvky
Jestli se nepletu . . . . . Michael Beranek, 8.4.2025 20:11, 2 příspěvky
Tak to popisuje Bosch: Kuba Turek, 8.4.2025 15:24, 9 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Pražský veletržní areál Horydoly , 10.4.2025 0:45
Jak Bosch eBike Systems s... Horydoly , 7.4.2025 11:00
Špindlerův Mlýn startuje ... Horydoly , 5.4.2025 0:33
Prahou proběhne 16 tisíc ... Horydoly , 4.4.2025 19:01
Veletrhy Ostrava Horydoly Open, 3.4.2025 21:36
Křivoklátské lesy Horydoly , 2.4.2025 13:29
Polička? Věda nebo Veliko... Horydoly , 24.3.2025 0:53
Prague Bike Fest Na Výsta... Horydoly Open, 20.3.2025 22:13