Horydoly dlouhodobě podporují Cyklojízdy.
Užili si tradiční projížďku po Nuselském mostě a ulicích, které jinak zůstávají vyhrazeny autům. Účastníky odměnil kulturní program v hale Nákladového nádraží Žižkov, prohlášeného nedávno za kulturní památku. Cyklojízda byla předvěstí soutěžní fáze kampaně Do práce na kole. Zájemci se mohou registrovat až do konce dubna.
Ať klidně prší
"Obávali jsme se, že nepřízeň počasí hodně lidí odradí, ale dva a půl tisíce účastníků nás příjemně překvapilo," říká za organizátory Velké jarní cyklojízdy Václav Mucala z iniciativy Auto*Mat. "Městská cyklistika je v Praze velmi živá a lidé vnímají symbolický význam cyklojízd."
Cyklojízda směřovala na Nákladové nádraží Žižkov, kde proběhl tradiční rituál zvedání kol nad hlavu. Účastníci si pak mohli užít koncerty kapel Frukshtuck a Please the Trees, vystoupení DJ Gadjo.cz z Radia 1 nebo třeba závodit na trenažérech. Žízeň cyklistů hasil pivovar Kácov a Pragomošt. Volba místa byla symbolická. Ještě nedávno se plánovalo zbourání Nákladového nádraží Žižkov kvůli výstavbě nové dálnice, takzvané Jarovské spojky.
Velká jarní cyklojízda startovala v 15 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Jelo se okolo Riegrových sadů a přes křižovatku U Bulhara se najelo na severojižní magistrálu. Kolem Národního muzea projel peloton na Nuselský most, po kterém se cyklisté vrátili zpět a pak přes Vinohrady dojeli do cíle na Nákladovém nádraží Žižkov. Desetikilometrová trasa nebyla náročná a díky pomalému tempu ji zvládli i starší lidé a rodiče s dětmi.
Auto*Mat potřebuje peníze
Auto*Mat na párty zahájil kampaň, v níž hledá 400 hrdinů. Takový počet nových podporovatelů iniciativa potřebuje k tomu, aby si uchovala svou nezávislost a mohla kriticky hodnotit politiky a úředníky a prosazovat proměnu Prahy v město přívětivé k chodcům a cyklistům. Hrdinové se mohou připojovat na stránce www.nakrmteautomat.cz.
Pražské cyklojízdy slouží jako indikátor zájmu lidí o jízdní kolo jako dopravní prostředek. Od několika jednotlivců, kteří se účastnili prvních cyklojízd před dvanácti lety, dospěly až k jízdě na podzim 2011, které se podle odhadů organizátorů zúčastnilo osm tisíc lidí.
Čím dál více kol, tím dál méně peněz
Cyklojízdy tradičně upozorňují také na problémy pražské cyklodopravy a nepřízeň, s níž se musí cyklisté potýkat v ulicích plných aut. Trasa proto často zahrnuje severojižní magistrálu, která je symbolem poškozování životního prostředí Prahy automobilovým provozem.
"Počet lidí, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, se v Praze rok od roku zvyšuje," říká dopravní odborník z iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler. "Podle průzkumu agentury GfK se počet dopravních cyklistů za poslední dva roky zdvojnásobil. Po Praze teď jezdí pravidelně 120 tisíc lidí a cyklistická doprava tvoří dvě procenta dopravního výkonu. Přesto magistrát stále ořezává výdaje a personální kapacity na rozvoj pěší a cyklistické dopravy. Infrastruktura nevyhovuje požadavkům na bezpečnou a pohodlnou jízdu. Přitom by stačilo, aby město postupovalo podle schválené Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020."
Reportáže z Cyklojízd
22. prosince 2012 (VIDEO)
22. září 2012 (FOTO) + VIDEO
23. dubna 2012
3. května 2011 (FOTO)
17. června 2010
25. dubna 2010 (VIDEO)
20. září 2009 (VIDEO)
23. září 2008 (FOTO)
23. září 2008 (VIDEO)
22. září 2007 (FOTO)
22. září 2007 (VIDEO)
25. září 2006
19. srpna 2006
16. června 2006
20. dubna 2006 (1)
20. dubna 2006 (2)
31. ledna 2006
18. srpna 2005
21. července 2005
16. června 2005
22. září 2004
18. března 2004